Viewranger

Viewranger är super!

Tack fson för att du kollade upp detta med kartorna och Viewranger!

Själv använder jag Viewranger otroligt mycket. Använder appen varje gång jag ska ut på en dagstur eller om jag ska planera nån tur i skogen. Även för att lokalisera sin position när man blir lite osäker därute. Använder Viewranger intensivt sedan 3 år. Kör appen på både Nexus 7 och iPhone 5S.

Lämnar också min handhållna GPS:en hemma då den har sämre batteritid än min N7 och iPhone 5S. Trots att svenska kartorna i Viewranger är gamla så är de tusan mycket bättre än Garmins kartor som jag hade svårt att tyda flera gånger oavsett hur bra de är... Har använt Garmins kartor från Frankrike, Spanien och Sverige... Med kartor från Viewranger går det enklare att tyda och lokalisera sin position.

Det praktiska med Viewranger är att man sparar alla sina turer (spår eller tracks) och det är lätt att redigera dem på My Viewranger.

/J

För ett år sedan kunde man köpa terrängkartan med Vievranger för hela Sverige för en dryg tusenlapp. Sedan har priserna flerdubblats.

Precis. Det var billigt i början och dumt nog köpte man inte då.
Sedan jag upptäckte MapApp anväder jag faktiskt den mer. Kartrutorna man köper där är större än i Viewranger och kostar 20:- styc.

Fungerar utmärkt

Aktualiserar tråden. Hur fungerar gratis OSM-kartor med viewranger?

Thure

Det fungerar utmärkt. Inga problem. Även för offline-användning. Förra året då jag och min sambo åkte till Sardinien. Då laddade jag hem valda områden (kartdelar) i OSM för Sardinien i Viewranger.

/Jonas

Jag mailade Viewranger om Lantmäteriets förändrade prissättning och fick följande svar:

"When Lantmäteriet make the map data free on 1st January 2016 we will revise our pricing significantly. Until then, we still have to pay Lantmäteriet a royalty on the mapping sold, so cannot change pricing before then."

För den som vill köpa kartor direkt från Viewranger är det alltså sannolikt bäst att vänta in ovanstående justeringar.

Precis. Det var billigt i början och dumt nog köpte man inte då.
Sedan jag upptäckte MapApp anväder jag faktiskt den mer. Kartrutorna man köper där är större än i Viewranger och kostar 20:- styc.

Jag använder också MapApp och tycker den är kanon. Har inte testat viewranger så jag kan inte jämföra dom. 20kr för en så stor ruta är inget att klaga på.

Verkar som att priserna för hela kartor, som utlovat, är tillbaka på de lägre nivåerna igen efter Lantmäteriets genomförda förändringar vid årsskiftet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg