Video kamraträddning

Jag har alltid greppat i sittbrunnssargen. När det går sjö tror jag det är för sladdrigt att hålla i däckslinorna. När någon välter är det ju oftast skvalpigt eller sjö, och tömning av kajak kan vara ett onödigt riskmoment. Jag skulle i vilket fall inte dra upp kajaken över min sittbrunn, utan jucka ur en del och sedan ösa ur några liter innan kamraten tar sig upp på sitt eget akterdäck. Väl där går det att få ut några liter till med exempelvis en dricksflaska.

När det gäller säkerhet så kan jag verkligen rekommendera att testa i tuffa förhållanden. Det är en helt annan femma. I början av 90-talet tränade jag kopiösa mängder rollar och olika räddningsmetoder, och kände mig rätt trygg med det. Hade även rollat fullastad ute på Ålands Hav.
Vid ett tillfälle skulle jag och en kamrat träna rollar i Vråkarsundet i västlig hård bris. Vågorna var rätt stora, men problemet var vinden. Kajaken drev iväg så jag blev hängande helt fel under och hittade inte ytan. Vi testade då också stävräddning, vilket var extremt svårt och inget att rekommendera (i alla fall inte för glasfiberkajaker) Passa på nu när det blir varmt i en skön kuling!

Här gäller det att rolla åt rätt håll, dvs med vågorna. Som du märkte är det i stort sätt omöjligt att komma upp mot sjön.

Annars kan jag bara hålla med alla andra, det gäller att träna under realistiska förhållanden. Ganska stor skillnad med fullastad kajak och lite sjö, jämfört med tom i bassäng eller plattvatten..

Rijas metod funkar också bra, särskilt om man har bråttom. Nackdelen tycker jag är att det kan vara tungt (om räddaren är en svagare person) att orka hålla emot om kajaken tippar utåt, och att det brukar komma in mer vatten i sittbrunnen. Med uppgång på "eget akterdäck" (alltså den nödställdes..) så kommer man snabbt upp i jämnvikt när man ligger tvärs över akterdäcket, och kan hjälpa till att hålla ihop kajakerna.

Men det är mest gradskillnader..

/ Ulf
 
Här gäller det att rolla åt rätt håll, dvs med vågorna. Som du märkte är det i stort sätt omöjligt att komma upp mot sjön.

Annars kan jag bara hålla med alla andra, det gäller att träna under realistiska förhållanden. Ganska stor skillnad med fullastad kajak och lite sjö, jämfört med tom i bassäng eller plattvatten..

Rijas metod funkar också bra, särskilt om man har bråttom. Nackdelen tycker jag är att det kan vara tungt (om räddaren är en svagare person) att orka hålla emot om kajaken tippar utåt, och att det brukar komma in mer vatten i sittbrunnen. Med uppgång på "eget akterdäck" (alltså den nödställdes..) så kommer man snabbt upp i jämnvikt när man ligger tvärs över akterdäcket, och kan hjälpa till att hålla ihop kajakerna.

Men det är mest gradskillnader..

/ Ulf

Rolla med vågorna? Är inte rätt roll att rolla mot vågorna? Blev osäker på vad som är att anse mot och med vågorna. Kan du beskriva rollriktningen lite mer ingående?

--- Mats ---
 
Hm, jo lite rörigt kan det låta.. Om du har vågorna in från vänster är det enklast att falla åt höger. När din kropp bromsas upp i vattnet fortsätter kajaken åt höger ovanför dig, och hjälper på så vis rotationen. Gäller alltså om du rollar ett helt varv.
Gör du tvärtom och välter in mot vågen är det enklast att försöka rolla upp på samma sida. Vill du fortsätta rotationen är det betydligt svårare att nå ytan eftersom kajaken hela tiden knuffas över dig.

Om du förstår ungefär hur jag menar.. Gäller förresten samma sak vid stark sidovind.

/ Ulf
 
Hm, jo lite rörigt kan det låta.. Om du har vågorna in från vänster är det enklast att falla åt höger. När din kropp bromsas upp i vattnet fortsätter kajaken åt höger ovanför dig, och hjälper på så vis rotationen. Gäller alltså om du rollar ett helt varv.
Gör du tvärtom och välter in mot vågen är det enklast att försöka rolla upp på samma sida. Vill du fortsätta rotationen är det betydligt svårare att nå ytan eftersom kajaken hela tiden knuffas över dig.

Om du förstår ungefär hur jag menar.. Gäller förresten samma sak vid stark sidovind.

/ Ulf

Tack, fin beskrivning. Tänker alltid på kajaken som vågfång och mig själv som drivankare. Vill ogärna vara på vågsidan om min kajak (det kan ju bli trångt), men din beskrivning av den fulla rollen om man är där var ett bra tillägg tankemässigt.

--- Mats ---
 
Även i de mindre och längre vågorna krävdes det ett rejält grepp i sittbrunssargen. Att hålla i linorna istället för sittbrunnssargen hade ganska säkert blivit alldeles för sladdrigt.

--- Mats ---
Jag lånar denna tråd lite
Hur hårt (thight) ska man spänna sina däckslinor? Jag har köpt nya som jag hoppas är bättre än dom som levererades med kajaken, och dessutom är dom nya däckslinor i mitt tycke snyggare ;) än dom svarta som levererades med kajaken från fabriken.

Ska man göra en överhandsknop i 8:a på linan (eller någon annan knop) vid varje fäste i däcket för att på det sättet förhindra att det blir för mycket slack i linorna om det visar sig att linorna töjer på sig?


Angående kamraträddning vill jag precis som några andra här inte ha någon kamrat klättrade framför min sittbrunn för där har jag saker som jag vill ha lättåtkomliga, och vissa av dessa saker är ömtåliga.

/Per
 
Stumma

linor t ex med kärna av Dyneema rekommenderar jag. Spänn linorna tight.

Linor är lite av förbrukningsvara då UV ljuset bryter ned dem. Gäller framför allt gummilinorna på en kajak men även övriga linor. Även nylonbeslag såsom paddelhållare och linfästen kan behöva bytas speciellt ljusa detaljer. Svarta brukar hålla längre.

Thure
 
Man måste vara väl förberedd för att kunna improvisera, sa en klok man en gång.
Jag har gjort många räddningar i mina dagar. Både som övningar och i skarpa lägen i många olika förhållanden. Men jag vet inte om en enda skarp räddning varit tagen ur skolboken direkt. Ofta blir det en blandning av olika stilar och metoder beroende på vind, kyla, paddlarens klädsel, paddlarens kunskapsnivå, var man är och ev skador. Ibland är det bäst att bara få upp paddlaren snabbt som blixten och ibland kanske man väljer att tömma kajaken först för att forstätta paddla. Allt handlar om situationsbedömning och där hjälper bara övning och sunt förnuft.
 
inte över räddaren

Så här lär jag ut till intresserade i min klubb: Den nödställde går upp utan att passera räddarens kajak - jag tycker det är enklare för räddaren att vid behov hjälpa till att dra/lyfta i flytvästryggen på den nödställde om den nödställde är på väg akteröver på sin egen kajak direkt från vattnet. Har inte räddat så många skarpt i så tufft väder som beskrivits i tråden tidigare men några har jag plockat upp med denna metoden och jag gillar den.
Jag förordar också snöre så paddeln sitter fast i kajaken men vet att det finns röster mot det också (risk att fastna mm). Men jag tycker ändå fördelen är större med att de hänger ihopa - man kanske har reservpaddel i/på kajaken men börjar kajak driva iväg är det få som har en reservkajak på sin paddel :)
Har man bara tag i en prylen så kan man hala in den andra om de är förbundna.

/Patrik
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg