• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vi träffas i München, lördag kl. 5 på eftermiddagen.

Brune; sa:
Tysk grammatik är inte det lättaste för en icke infödd.

Per

Håller med! Det var förresten inte elakt menat.

(Även för många infödda är tysk grammatik inte det lättaste.)

Nu när det står 3:0 för N11 orkar jag igen att bry mig om grammatik. De där ramsorna...hmm...har hört talas om dem. Lika svårt för mig att betrakta grejorna på det viset. Betydligt lättare att förklara svensk grammatik, för den kan jag se utifrån och lite grand också inifrån. Alla utlänningar är klart överlägsna när det gäller att förklara tysk grammatik.
 
sachsaren; sa:
Brune; sa:
Tysk grammatik är inte det lättaste för en icke infödd.

Per

Håller med! Det var förresten inte elakt menat.

(Även för många infödda är tysk grammatik inte det lättaste.)

Nu när det står 3:0 för N11 orkar jag igen att bry mig om grammatik. De där ramsorna...hmm...har hört talas om dem. Lika svårt för mig att betrakta grejorna på det viset. Betydligt lättare att förklara svensk grammatik, för den kan jag se utifrån och lite grand också inifrån. Alla utlänningar är klart överlägsna när det gäller att förklara tysk grammatik.

Nästa alla substantiv som slutar på bokstaven ”e” är femininum, förutom undantag som Gebirge (berg), Käse (ost), Riese (jätte). Vilka väsentligheter man fick lära sig i skolan ;).

Das var alles. Ich bin müde und jetz müssen ich schlafen.
Hur många fel blev det på 2 korta meningar?

Per
 
Brune; sa:
Das var alles. Ich bin müde und jetz müssen ich schlafen.
Hur många fel blev det på 2 korta meningar?

Per

Das war alles. Ich bin müde und jetzt muss ich schlafen. ;)

Samma här. Jag också.
Fyrverkeriet där ute har avtagit nu, även bilisterna har slutat föra oväsen. Nu sitter de hemma allihopa och super lugna och fredfulla utan att störa folk som vill sova. Bara ett och annat svagt avtagande vrål hörs fortfarande.
 

Liknande trådar