Vettig fällbarsåg

Citerar från ett annat forum:

"Var och shoppade lite och då råkade en Husqvarna vikbar såg följa med :)

Längd ihopfälld 28cm.
Utfälld 49cm.
Bladlängd 22,5cm

Som jämförelse så har Bacho laplander följande mått,
Ihopfälld 23cm.
Utfälld 40cm.
Bladlängd 18,5cm

Efter att ha använt båda sågarna idag när jag kapade ner och tog bort lite träd i trädgården, så måste jag påstå att Husqvarnan spöar Laplandern.
Husqvarna har 56 tänder mot Bachons 51. Men Husqvarnas är samtidigt större och tar med sig mer i draget. Självklart blir det så när bladet är 4cm längre.

Med Husqvarnan så känns det faktiskt som att man sågar, det händer nåt vid varje drag. Laplander känns nästan trög i jämförelse....

Har för mig att jag gav 233:- för Husqvarna.

Den kommer iaf att få följa med i fortsättningen istället för Laplander ;D"

"Eftersom ni är så kräsna.....och överlåter all trial n´error till mig så.... ;)

Sågningstest...

Mindre träd och gammal stör.

Stör:

Drag åt samma håll, alltså flytta sågen mellan tagen. Bara dra mot kroppen.
Testades ett antal gånger för att se om resulateten blev lika.

Bacho 11 drag.
Husqvarna 6 drag.

Mindre träd:

Såga som man bör göra, alltså fram och tillbaka utan att lyfta bladet.
Och varje förflyttning är medräknad.
Bacho 59 drag.
Husqvarna 30 drag.

Mitt val är enkelt.... 8)"

Husqvarna äger numera Gardena, så jag tvivlar på att Husqvarna längre tillverkar trädgårdsredskap? De skulle i så fall konkurrera med sig själva

Husqvarna äger numera Gardena, så jag tvivlar på att Husqvarna längre tillverkar trädgårdsredskap? De skulle i så fall konkurrera med sig själva

Mycket möjligt tillverkar de inte längre sånt.
Det som däremot är möjligt det är att köpa en Husqvarnasåg:

http://www.cykelfritid.se/tradgardsutrustning/husqvarna/husqvarna-vikbar-grensag-220-mm

http://www.entreprenadbutiken.se/hu...lbehor-motorsag-husqvarna/vikbar-grensag.html

http://www.liljekvists.com/sv/produ...=Husqvarna%20Grens%e5g%20220mm%20%28vikbar%29

Dragsåg aka Japansåg (sågar endast på drag och ger fina snitt) och är till för finsnickeri såsom möbelsnickeri, båtbyggeri, inredning & design, formgivning, instrumentbyggare etc. Perfa för hobby och slöjd, men inget för trädgården, bushcraften, camparen och scouten! Finns speciella sågar just för det ändamålet...

Mvh troswe

Det finns utsökta grovtandade japan-sågar också. Min favorit är Silky Sugoi http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=144199&parent=sEF&parentIndex=282 även om nu den modellen inte är hopfällbar.
/Niklas

Jag skulle vilja slå ett slag för fiskars med inskjutbart (ej vikbart) blad, som ett komplement till bågsågar och dom klart tyngre lapplander mfl

ska man bara såga av några grenar och lägger mest tyngd på draget är den outstanding, den väger nära hälften av lapplander.

tänkte mest på att ni brukar jaga tiondels gram i andra trådar :)

Jag köpte fällbar såg på biltema i somras. 79 kronor och jag är helnöjd. Visst, jag har inte stresstestat den eller använt den till några imponerande byggen, men för mina ganska enkla behov så har den dugt mycket väl.

Ibland blir det inte som man tänkt sig men ändå bra ;-)

Premiären med nya sågen blev varken i rått trä eller vid täljning utan vid byggande av vägg, insåg att jag hade glömt fogsvansen och kom som oftast i lägen där urfällningar var nödvändiga och då är inte cirkelsåg det optimala, så det blev lilla fällbara japansågen och jag blev imponerad av vad den presterade.

Det gick smidigt att komma åt tack vare det korta och ganska smala bladet och jädrar vad bladet bet så inga problem att få bort det som behövdes så jag förstår varför många har denna typ av såg i snickarbältet det kommer jag med att ha framöver förutom i ryggan vid skogsturer och vid täljstunderna ;-)

Jag köpte fällbar såg på biltema i somras. 79 kronor och jag är helnöjd. Visst, jag har inte stresstestat den eller använt den till några imponerande byggen, men för mina ganska enkla behov så har den dugt mycket väl.

Kör med Lapplandern , Silkysågarna är dock betydligt snabbare när jag testat mot sådana vid sammakomster.

Ang Biltemas , har några sådana men plasthandtaget är ganska skört så det finnns en risk att den går av speciellt i kyla.Men för vissa kortare sommar turer tar man en sån

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg