Vettig fällbarsåg

Var köper man den för 100 spänn?

Minns den kostade 10-12 euro på Rubart.de när jag beställde lite elverktyg därifrån i våras. Såg att priset var drygt 18 euro nu dock. Och frakten ligger på ca 20 euro, så det är väl mest om man beställer annat också som det hade blivit bra. Verkar ligga på ca 300 kr här hemma.

Finns rätt lätta bågsågar också...som avverkar galet mkt mer än en liten fällsåg. Har hänt att jag hängt en sånn på ryggsäcken...

Finns rätt lätta bågsågar också...som avverkar galet mkt mer än en liten fällsåg. Har hänt att jag hängt en sånn på ryggsäcken...

Skilj hellre på vilken typ av blad sågen har, de sågar som nämnts här är ju främst gjorda för färskt virke (vilket var som också efterfrågades), Bågsågar har oftast sågblad med rak tandform, avsedda för torrt virke

Kollade en Laplander idag och visst 500kr men kändes redig kanske lite stor men det kan jag leva med, fick provsåga med en Silky och en Fiskars och det lilla jag sågade så skötte sig båda även om Silkyn kändes rejälare och Fiskars lite plastig men som sagt bara lite snabbtest och ägaren var nöjd med båda sina sågar så nog mest smaksak.

Felco verkar ju vettig med liten och smidig och det är inte oviktigt, har iaf avskrivit 69-99kr versionerna på CO kollade dem med och visst var färgen fräck ;-)

Fler tips mottages tacksamt.

Trots bättre vetande så slog jat till på en fällbar såg som inte nämnts och som jag inte visste något om nämligen denna http://www.clasohlson.com/se/Japansk-allroundsåg/40-8324 vet att Co förut sålde Silky sågar och enligt vad jag fick veta så var denna likvärdig och priset var ju bra så friskt vågat och efter premiär så får jag säga att den fyller sin tänkta funktion.

Visst bladet är kort så inga grövre saker blir det men då har jag ju anledning att köpa en annan såga framöver med längre blad och som de flesta andra så är jag ju lite "prylgalen" men denna räcker för de allra flesta lägen för mig iaf nu och en bra bågsåg har jag redan om det ska sågas stora saker.

Just den du köpt är kanske lite väl fintandad för att såga ved. Men det är en riktigt smidig liten såg när man hantverkar eller fixar hemma. Har alltid en i verktygsväskan.
Köpte ett blad som liknar det och skaftade med en bit älghorn. Blev en väldigt bra, och snygg, slöjdsåg.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Trots bättre vetande så slog jat till på en fällbar såg som inte nämnts och som jag inte visste något om nämligen denna http://www.clasohlson.com/se/Japansk-allroundsåg/40-8324 vet att Co förut sålde Silky sågar och enligt vad jag fick veta så var denna likvärdig och priset var ju bra så friskt vågat och efter premiär så får jag säga att den fyller sin tänkta funktion.

Visst bladet är kort så inga grövre saker blir det men då har jag ju anledning att köpa en annan såga framöver med längre blad och som de flesta andra så är jag ju lite "prylgalen" men denna räcker för de allra flesta lägen för mig iaf nu och en bra bågsåg har jag redan om det ska sågas stora saker.

Dragsåg aka Japansåg (sågar endast på drag och ger fina snitt) och är till för finsnickeri såsom möbelsnickeri, båtbyggeri, inredning & design, formgivning, instrumentbyggare etc. Perfa för hobby och slöjd, men inget för trädgården, bushcraften, camparen och scouten! Finns speciella sågar just för det ändamålet...

Mvh troswe

Jo det stämmer nog bra det och jag ska ha den primärt till mitt slöjdande och kunna kapa till ämnen samt finsåga färdiga saker så tror denna typ är rätt men framtiden får utvisa.

Ska jag ut i terränglådan och campa så tar jag med mig en bågsåg och en yxa för vedanskaffning och såna har jag som sagt redan så tror jag kommer att gilla min lilla dragsåg och den är ju smidig nog att få följa med jämnt ifall jag springer på något bra material ;-)

Har använt flera olika sågar, bla bahco och anser att sågen jag använder nu är helt överlägsen.
Denna Gerber rekommenderas varmt.

Bilagor

• 11705237_1039220186088601_4422037506862917678_n.jpg
    11705237_1039220186088601_4422037506862917678_n.jpg
    45.9 KB · Visningar: 706
Bågsåg i trä med spänning med ett stumt snöre är en klassiker.

Hittar inte bild just nu. Träramen bildar ett H med sågbladet längst ned mellan spetsarna på de vertikala strecken och den tvinnade snörspänningen mellan topparna i H:t.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg