Vett och etikett i skidspåret

Hej!
Jag har precis skaffat mig ett par längdskidor och börjat åka igen, har inte gjort det på mer än 30 år. :)
Så därför tänkte jag kolla vad det är som gäller i skidspåret nuförtiden så att man inte gör bort sig.
Googlade och hittade de här reglerna från 2012 framtagna av Svenska skidförbundet:

http://www.op.se/jamtland/ostersund/vett-och-etikett-i-skidsparet

Här står att läsa: "Den som kommer bakifrån har alltid väjningsplikt".
Som jag tolkar det är det den som hinner upp som ska köra om, vid sidan av spåret. Det är inte den som blir upphunnen (antagligen jag) som ska stanna och kliva ut i diket. Med andra ord, det här med att gasta "Ur spår", det gör man inte längre?
 
Nej,det är ju motionsåkning och ingen tävling.
Ger alltid plats för barn och osäkra åkare,åker man om så går man om ut ur spåret.
Ifall två personer åker i bredd så hojtar jag ifall det inte går att slinka emellan.
 
http://www.op.se/jamtland/ostersund/vett-och-etikett-i-skidsparet

Här står att läsa: "Den som kommer bakifrån har alltid väjningsplikt".
Som jag tolkar det är det den som hinner upp som ska köra om, vid sidan av spåret. Det är inte den som blir upphunnen (antagligen jag) som ska stanna och kliva ut i diket. Med andra ord, det här med att gasta "Ur spår", det gör man inte längre?

Precis så ska det vara men funkar inte så i praktiken. Det finns fortfarande de som gapar till högt och ljudligt när de kommer farande. Är det dubbla spår så håll dig i det högra och flytta dig inte under några omständigheter om någon storfräsare vill visa sig på styva linan. Dom vet också vad som gäller. Är det pistat för skateing så finns oftast ett vanligt spår på sidan om, håll dig där och flytta dig inte! Är det bara en skateingbana så håll dig till höger och låt de snabba köra om.

Har man rätt ska man vara tjurig! ;)
 
Stämmer nog. Ur spår var det nog minst ett par decennier sedan som jag hörde och redan när jag åkte Vasaloppet 1982 eller 1983 förekom ur spår inte där..

Mer frekventerade ordninggjorda slingor brukar numera ha två eller flera parallella spår så att man kan köra om i det andra spåret.

Thure
 
Tack för svaren, det låter ju bra. :)
Jag var uppe och provåkte igår i spåret vid Gårdsjötorp, men det var helt översnöat och bestod bara av en fåra i halvmeterdjup snö. Det var inte så lätt att staka sig fram där men det gick. Hoppas de gör nya spår, två bredvid varandra vore ju toppen, då är problemet ur världen.

När man är ute och vandrar brukar man ju hälsa på folk man möter i skogen. Det kanske man inte gör om man har skidor på? När jag var på väg upp i skogen förra veckan mötte jag en karl som åkte skidor på den plogade bilvägen. Jag hejade glatt som jag brukar men jag fick bara en ilsken blick tillbaka. Ska prova några gånger till men om ingen hälsar tillbaka slutar jag också heja. Man kanske bara drar i sig en massa kall luft i onödan om man ska hålla på och hälsa på folk ;)
 
Kan ju inte bara handla om att "jag som åker sakta har all rätt på min sida och ska hälsa och hälsas på";.
Preparerade skidspår för motion i varierande farter ska väl kunna nyttjas med ömsesidig hänsyn.
Åker jag så fort jag kan babblar jag nog inte utan anledning,åker förbi under tystnad etc.
Retar mej nog egentligen enbart på de som håller till i skidspåren och på skejtbanan UTAN skidor.
Övrigt:behöver man saxa går man ut från spåret till skejtbanan.
Skejtar man håller man sej på skejtbanan och skär inte sönder spåret för vart skär.
 
Viktigaste regeln är att undvika fara.

I Stockholm är det ofta klent med snötäcket, vilket gör att man i nedförsbackar inte bör bromsa, då det förstör för de som kommer efter. Därmed bör man inte heller stanna i nedförsbackar utan åka rakt ned och inte stanna förrän man kan kliva ordentligt åt sidan så att den som kommer med fart kan fortsätta utan att behöva bromsa och förstöra snön.

Thure
 
Hej alla,
Nu är jag tillbaka efter övningstur nummer två.
Jag har haft en toppendag! :)
Startade vid Gårdsjötorp igen. Det var nya spår gjorda, två stycken och brett emellan. På sidorna är den en hög snövall så man kan knappt kliva åt höger ens om man skulle vilja. Så det behöver man inte bekymra sig för.
Jag föll två gånger. Den första var vid en brant nerförsbacke med en skarp kurva efter.
Flera hade sneddat där liksom och klivit ur spåret. Så det gjorde jag också, men misslyckades och trillade omkull.
Sedan hade jag sån tur att killen som gör spåren kom åkande i sitt fordon precis där spåren tog slut vid Lisselängen. Så jag fick nya spår därifrån. När jag skulle kliva ut i snövallen för att släppa förbi honom drattade jag på ändan igen. Hann gick ur och drog upp mig, jättetrevlig kille.
Mötte flera andra och alla hejade och såg glada ut. Detta var KUL! :)
 
Precis så ska det vara men funkar inte så i praktiken. Det finns fortfarande de som gapar till högt och ljudligt när de kommer farande. Är det dubbla spår så håll dig i det högra och flytta dig inte under några omständigheter om någon storfräsare vill visa sig på styva linan. Dom vet också vad som gäller. Är det pistat för skateing så finns oftast ett vanligt spår på sidan om, håll dig där och flytta dig inte! Är det bara en skateingbana så håll dig till höger och låt de snabba köra om.

Har man rätt ska man vara tjurig! ;)

Så kan man tänka. Jag tänker att den där gyllene regeln inte är så värst dum ändå. Det finns förhållanden då det går oerhört mycket trögare vid sidan om spåret än i spåret, ett bra exempel på det är när det snöat och de klassiska spåren blivit spårade av åkare medan det ligger ett mer eller mindre tjock laget nysnö vid sidan av spåret. Är det en storfräsare som kommer bakom tar de sig förstås förbi ändå, men åkare som är något snabbare kommer ha det väldigt tufft att ta sig om. Jag tycker själv det är väldigt trist i de förhållandena att behöva välja på att göra ett idiotryck och nästan köra slut på krafterna för att kämpa mig om, eller att ligga och småfrysa i ett för långsamt tempo bakom. Av den enkla anledningen kliver jag själv ur spår när jag märker att jag blir ikappåkt och jag anar/märker att bakomvarande inte helt lätt kan ta sig förbi mig vid sidan av spåret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
Matete Fjellpulken i skidspåret Turskidåkning 24

Liknande trådar