• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vett och etikett i forum

Re: Re: De 8 senaste inläggen...

nermander; sa:
Just detta att det är det främsta klagomålet som framförs till administratörerna men knappt syns alls i forumet är ett solklart tecken på att det ÄR ett problem.

Nu är det rena spekulationer om hur mycket klagomål som kommer in till administratörerna, vi vet ju inte ifall det idag är ett problem eller så.. Christer brukar maila ut när han tycker att det går överstyr på skitsnacket, jag har själv stått som mottagare så jag vet! Jag tror och hoppas att Christer kommer att fortsätta att säga ifrån när det blir för mycke klagomål.. Jag har inte hört något på länge så jag tar det som om att blansen håller sig på rätt nivå!

avslutad210712

Gäst

olle11; sa:
Jo men så att...
Jag tycker att det funkar bra på Utsidan. Har jag frågor får jag ofta svar, kan styra tillbaka diskussionen om jag vill. Oftare är jag här och slöläser. Dels för att jag vill ha information/inspiration, och dels för att jag blir underhållen. Så urspårningarna är, för mig, oftast bara till stort nöje. Jag sitter här och småfnissar eller storflabbar (eller möjligen förundras) i min annars tämligen genomgråa jobbvardag (jo, nytt jobb är på gång - hurra!). Summa summarum från min horisont: visst kan en kalibreringsakt som denna ha sin poäng, men frågar man mig så vill jag fortsätta att småfnissa. Tack för orden.
Tack för ordet,
Patric

Håller helt med

nermander; sa:
Som jag skrev: Om det liknar "klubben för inbördes beundran" för mycket så vågar folk inte ställa sig upp mot pöbeln utan de ber polisen ingripa istället.

Just detta att det är det främsta klagomålet som framförs till administratörerna men knappt syns alls i forumet är ett solklart tecken på att det ÄR ett problem. Det är så mycket "privatsnack" att folk inte vågar säga ifrån. Vad är det man brukar säga, "Peace by superior power"?

Peter, ärligt talat tycker jag att du enbart verkar vara ute efter att såra mig och några andra. Jag tar det personligt, så du får ett personligt svar. Du har uppenbarligen länge stört dig på mig och andra som skriver här, av en anledning jag enbart kan gissa mig till. Kanske tycker du att vi har tagit en massa utrymme på din bekostnad? Kanske faller vår familjära ton och dig inte på läppen? Kanske känner du dig utanför gemenskapen? Jag vet inte, jag spekulerar.

Men jag har ALDRIG här på Utsidan försökt utesluta någon från att delta i en diskussion eller i någon gemenskap. Jag försöker verka för en VÄNLIGARE atmosfär INTE en kyligare, opersonligare som du eftersträvar. Jag har hört Christer (Lindh) vid ett flertal tillfällen undanbe sig att folk leker privatpolis här på forumet. Och det är möjligt att vissa (du inkluderad) har rapporterat inlägg etc som jag har skrivit till Utsidans ledning. MEN jag har ALDRIG fått ETT ENDA MAIL från ledningen med en tilrättavisning för att jag har gått över gränsen.

Så innan du börjar tala i termer av polisstat kan du väl höra de anklagades sida.

Det var mina femtio cent.

/ G

Hr Nordesjö har rätt att ingen behöver klä sig i säck och aska för att ta på sig någon skuld och avstår från framtida inlägg i dessa forum. Denna tanke har jag haft flera gånger - utan säck och aska - men inte på grund av att jag känner mig kränkt av dessa anonyma rapportörer utan mer för att detta tar rätt mycket tid som jag skulle kunna använda till annat. Jag tillhör inte de som sitter under arbetstid och skriver inlägg.
Hr Nermanders tolkning av att denna påstådda klubb för inbördes beundrar kontrollerar detta forum så att de nya eller de med lägre profil inte vågar skriva kan nog vara helt riktigt. Men ur detta påstående uppstår en fråga om det skulle främja utsidan om inbördeskulubben avstod från att skriva inlägg? Eventuellt skulle dessa gå in i en frivillig tystnad för att kunna följa effekterna. Men verbalitetet i denna grupp gör ett sådant frivilligt åttagande näst intill omöjligt.
Om Hr Patric inte skrev så många inlägg skulle det formodligen bli mycket bättre.
Det jag skrivit ovan kan nog kallas kränkande beroende på hur man uppfattar det som skrivs men ingen kan i alla fall rapportera den som "privatsnack" som spårar ur tråden. Bara som ett exempel på den omöjliga gränsdragningen i det skrivna språket.
De regler vi har för tal och skrift regleras ytters av 5 kap. brottsbalken som behandlar ärekränkning. Tryckfrihetförordningen reglerar det som skrivs och säga i våra medier.
I forum som dessa gäller ovanstående och detta förtydligas genom de regler som finns för detta forum där man även skrivit in relger som gäller utöver brottsbalknens ärekränkning.
Detta innebär att i ett forum som detta har moderatorn all makt och kan utöva den. Här gäller inte demokrati eller någon åsiktsfrihet. Det är ägaren av forumet som bestämmer.
Men jag hävdar fortfarande att det går inte att dra en gräns vid privata inlägg och "privatsnack" och efterslyser siffror på hur många som klagat och vad de har klagat på. // RJ

Re: Re: Re: De 8 senaste inläggen...

tigertamjaren; sa:
Peter, ärligt talat tycker jag att du enbart verkar vara ute efter att såra mig och några andra.

Nej, att jag skriver som jag gör är självrannsakande. Jag har ju flera gånger skrivit att jag är INTE nån ängel i dessa sammanhang. Jag VET att jag ofta spårar ur och att det behövs nån som rättar in mig i ledet. Jag har inget emot att bli inrättad i ledet eftersom jag helt och hållet håller med om att rätt sak skall diskuteras på rätt plats.

Jag har sjäv modererat många forum och vet hur tråkigt det är när ett forum spårar ur, och hur slitsamt det är att få deltagarna att förstå att det inte är de som äger forumet.

Du har uppenbarligen länge stört dig på mig och andra som skriver här, av en anledning jag enbart kan gissa mig till.

Nej nej nej, jag stör mig inte alls på enskilda pesoner. Det jag stör mig på är att behöva slänga bort tid på att klicka mig igenom inlägg som inte tillför tråden nåt. Det är alltså i många och mycket en fråga om att effektivisera mig tid. Jag deltar på Utsidan för att dela med mig och lära mig av andra när det gäller friluftsliv. Då vill jag inte att det skall diskuteras en massa annat här för sånt diskuterar jag redan på andra ställen.

Kanske känner du dig utanför gemenskapen? Jag vet inte, jag spekulerar.

Nej, tvärtom känner jag med mig i gemenskapen. I alla fall här på Utsidan. Men jag har många gånger övergett andra sajter just på grund av att jag känt mig utanför, så jag vet hur det känns.

Men jag har ALDRIG här på Utsidan försökt utesluta någon från att delta i en diskussion eller i någon gemenskap.

Jag har aldrig sagt att nån medvetet gör det, jag vet att det handlar om att man gör det av obetänksamhet. Man har så kul med sina kompisar så man tänker inte på att nån står utanför. Jag tror att de flesta som arbetar med barn och ungdomar tydligt har sett fenomenet ofta, men det förekommer även i vuxenvärdel (fast vuxna låtsas som det regnar istället för att sitta ensamma i ett hörn).

Jag försöker verka för en VÄNLIGARE atmosfär INTE en kyligare, opersonligare som du eftersträvar.

Jag eftersträvar inte en kyligare atmosfär, jag eftersträvar en sakligare atmosfär. Rätt sak på rätt plats. Jag tror t.ex. inte du skulle bli så populär om du och din kompis satt i kyrkan och sjöng nubbevisor mitt under gudstjänsten...?

MEN jag har ALDRIG fått ETT ENDA MAIL från ledningen med en tilrättavisning för att jag har gått över gränsen.

Det är sällan enstaka inlägg som går över gränsen, det är trådar som spårar ur. ETT urspårat inlägg gör ingen urspårad tråd. Sen är det ju också så att administratörerna måste i första hand ägna sig åt de grova övertrampen och har inte tid med småsakerna. Men det hindrar ju inte att småsakerna indirekt lockar folk att göra de stora övertampen. "Alla andra snackar en massa skit så då kan jag också göra det"

walk_alone; sa:
Men ur detta påstående uppstår en fråga om det skulle främja utsidan om inbördeskulubben avstod från att skriva inlägg? Eventuellt skulle dessa gå in i en frivillig tystnad för att kunna följa effekterna.

"Ska det vara så här så slutar jag" har jag sett folk skriva ofta. De flesta andra deltagare brukar bli lättade när de slutar och det aktuella forumet dör absolut inte.

Jag vidhåller ståndpunkten att ett forum är en plats för diskussioner om ett visst ämne. Inte en plats för allmänna diskussioner med folk som har ett gemensamt intresse.

Passar inte forumets ämnesområde för diskussionen får man ta den nån annanstans. Här på Utsidan finns Fritt forum där det går utmärkt att diskutera (i stort sett) vad som helst.

Kan ju som exempel ta Yahoo-gruppen BackpackingLight som jag läser. Där var det en massa kamratligt småprat mellan folk så de startade en ny grupp som de kallade Kampfire (eller nåt sånt) för just den typen av småprat.

nermander; sa:
Jag vidhåller ståndpunkten att ett forum är en plats för diskussioner om ett visst ämne. Inte en plats för allmänna diskussioner med folk som har ett gemensamt intresse.

Jag tycker å andra sidan att det är mer trivsamt om det finns utrymme för lite urspårning..

Vi tycker med andra ord inte helt lika, båda sidorna bör få lite utrymme för att forumet skall kännas levande, får någon sida övertaget så blirre mest skit.. Tittar man på ett forum som tillexempel edgeflyfishing så är det helt baserat på interna grupperingar och socialt surr.. Detta tycker inte jag är trevligt, 90% av inläggen är av typen: "ööhh, gomorrn" eller "kaffe e gott".. Men att det någon enstaka gång blir lite intern humor, och lite sido snurr upplever inte jag som ett problem..

-Patric-; sa:
Jag tycker å andra sidan att det är mer trivsamt om det finns utrymme för lite urspårning..

Det vi saknar i den här diskussionen är en entydig defintion av urspårning. Det finns olika nivåer av urspårning.

Exempel 1: I en tråd om sovsäckar så säger nån helt plötsligt "Apropå sovsäckar, är det nån som har nåt bra tips om liggunderlag?"

Alltså ett typiskt exempel på ett inlägg som jag tycker borde ha startats som en ny tråd.

Exempel 2: I en tråd om sovsäckar avslutar nån ett inlägg med "Då kan man ligga i sovsäcken och mysa med en kopp varmt kaffe" varvid de nästkommande 5 inläggen handlar om olika sätt att göra kaffe.

Exempel 3: I en tråd om sovsäckar avslutar nån ett inlägg med "Då kan man ligga i sovsäcken och mysa med en kopp varmt kaffe" och får kommentaren "Ah, kaffe sa du ja, dags för förmiddagsfika" och inget mer.

Det sista är ett typiskt exempel på nåt som jag tycker ska bort helt. Vad har det i tråden att göra? Exempel 2 är gränsfall, det borde precis som Exempel 1 ha fått bli en egen tråd.

Tittar man på ett forum som tillexempel edgeflyfishing så är det helt baserat på interna grupperingar och socialt surr.. Detta tycker inte jag är trevligt, 90% av inläggen är av typen: "ööhh, gomorrn" eller "kaffe e gott"..

Precis. Vet du varför det blir så då? Min teori är att eftersom det inte kommer inte några nykomlingar så har alla som är med där redan diskuterat allt de kan diskutera och har inget mer vettigt att säga. Istället för att då lämna stället eller gå dit mer sällan så börjar de skriva en massa blaj. En nykomling som kommer dit ser det istället som att folk som är där inte kan nåt så det är ingen vits med att ens skriva.

P.S.
Men LITE urspårning är just LITE. Men hur mycket är lite?
D.S.

Peter, du ska ha stort tack för att du bekräftar och sprider alla gamla myter om scoutkåren.

Skulle väl vara uniformskrav för deltagare på Utsidan om du fick bestämma.

/ G (Som bifogar en verbal smiley inom parentes.)

nermander; sa:
Precis. Vet du varför det blir så då? Min teori är att eftersom det inte kommer inte några nykomlingar så har alla som är med där redan diskuterat allt de kan diskutera och har inget mer vettigt att säga. Istället för att då lämna stället eller gå dit mer sällan så börjar de skriva en massa blaj. En nykomling som kommer dit ser det istället som att folk som är där inte kan nåt så det är ingen vits med att ens skriva.

mmm.. det var faktiskt tänkvärt, jag tror att det ligger rätt mycket i det du säger!!

Jag vill ändock i mitt anfald tro att det inte behöver bli så illa för att man har en personlig och hjärtlig dialog i trådarna.. Ett eller annat "roligt" inlägg behövs för att det inte skall bli trist..

nermander; sa:
Det vi saknar i den här diskussionen är en entydig defintion av urspårning. Det finns olika nivåer av urspårning.
.....
.....
P.S.
Men LITE urspårning är just LITE. Men hur mycket är lite?
D.S.
Nermander: Nu är ju inte världen perfekt. Finns fullt med gränsdragningsproblem och många går inte, som du är inne på, att formalisera med precision. Detta med gränsdragning urspårning-icke urspårning är ett sådant exempel. Sunt förnuft får avgöra från deltagarna, och om det förnuftet visat sig mindre sunt så får väl Christer & co. skicka ett mail så det rättas till.

/Övrigt: I debatten här framställs detta delvis som ett stort problem. Den som upplever sig själv som notorisk trådurspårare och att det samtidigt är ett stort problem får väl idka självdisciplin. Jag tycker inte detta är ett stort problem. Inte heller upplever jag mig själv som notorisk trådurspårare som behöver göra avbön. Vore jag det borde jag fått upprepade mail från Utsidans moderator, men det har aldrig förekommit. Definitionen på notoriska trådurspårare som orsakar problem måste väl vara moderatorns, och inte Utsidan-debattörers? En kommentar, ett inlägg då och då som inte strikt följer rubriken för tråden; vad katten gör det?

Tycker hela tråden är B-S, i synnerhet som du, trådstartaren jd, själv glatt deltagit i diverse "oseriösa" urspårningar. Exempelvis i trådarna om "Tältproblem", "Superpryl","Pannlampa..UL vs. Effekt (ub?)", så framgår att det inte sopats rent framför din egen dörr innan anklagelserna om de "5-6 personerna" la sordin på diskussionerna. Eller vad säger du jd, är inläggen från dig i de nämnda trådarna att betrakta som urspårningar? Här är länkarna så blir det lätt att kolla:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25490&pagenumber=3
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24925&pagenumber=2
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23603&pagenumber=1

Nu tycker inte jag de trådurspårningarna, eller andra vanliga, alls är något stort problem, och absolut inte av den digniteten att de förtjänar en egen tråd. Därmed inte sagt att man inte kan dra igång en tråd och diskutera "vett och etikett", men att göra det på ett för andra personer insinuant sätt och komma med halvkvädna visor om vilka som åsyftas, tycker jag är skrutt.

Jag blir jag irriterad och tycker det är obehagligt när en trådstartare vräker ur sig insinuanta anklagelser om anonyma "5-6 personer som sabbar många trådar", i synnerhet när trådstartaren själv inte är fläckfri.

De "5-6 personerna" bör väl återfinnas i den diskussionsforumtråd som föranledde denna tråd? Jag var en av personerna som gav ett inlägg som inte hade med rubriken att göra. Gör det mig till en av personerna som "sabbar många trådar med massa skitsnack"? Jag tycker inte någon av de personer som nämnts direkt av walk_alone och indirekt av Håkan K är en person som "sabbar många trådar med massa skitsnack". Det är tvärtom därifrån mycket användbar info kommer. Jantelagen skiter jag i och tycker t.ex att för den som funderar på en kåta har mycket användbar info kommit även från mig. Säkert har jag bidragit med för vissa användbar info även på andra områden.

Angående klubb för "inbördes beundran" mm. Jaha, "what else is new?" Alla nyinryckta värnpliktiga har väl hört ssssss, och säger inte mycket till gammfolket inledningsvis. Sak samma på nytt jobb, skola och överallt där man kommer i kontakt med många nya människor som känner, känner till varandra sedan tidigare. I början är de flesta människor lite tillbakadragna. Varför skulle det gestalta sig annorlunda på ett diskussionsforum?

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Raskesven

Raskesven; sa:
Angående klubb för "inbördes beundran" mm. Jaha, "what else is new?" Alla nyinryckta värnpliktiga har väl hört ssssss, och säger inte mycket till gammfolket inledningsvis. Sak samma på nytt jobb, skola och överallt där man kommer i kontakt med många nya människor som känner, känner till varandra sedan tidigare. I början är de flesta människor lite tillbakadragna. Varför skulle det gestalta sig annorlunda på ett diskussionsforum?

Jag har själv funderat över detta påstående att nya inte vågar skriva. Och jag har upplevt att det kommit nya på Utsidan hela tiden. Så jag tittade igenom diskussionen, och en del andra trådar och ser en jämn och fin spridning av användarnummer. De som har över 30000 är inte lika frekventa som de som ligger mellan 20000 och 30000, men att det tar en liten stund att bli hemmastad är ju naturligt.

Så jag håller med. Detta är inget stort problem. Och jag tror inte att det är så många nya som upplever sig som mera utanför här än vad de gör på andra ställen där de är nya.

mvh Christian

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg