nermander; sa:
Det vi saknar i den här diskussionen är en entydig defintion av urspårning. Det finns olika nivåer av urspårning.
.....
.....
P.S.
Men LITE urspårning är just LITE. Men hur mycket är lite?
D.S.
Nermander: Nu är ju inte världen perfekt. Finns fullt med gränsdragningsproblem och många går inte, som du är inne på, att formalisera med precision. Detta med gränsdragning urspårning-icke urspårning är ett sådant exempel. Sunt förnuft får avgöra från deltagarna, och om det förnuftet visat sig mindre sunt så får väl Christer & co. skicka ett mail så det rättas till.
/Övrigt: I debatten här framställs detta delvis som ett stort problem. Den som upplever sig själv som notorisk trådurspårare och att det samtidigt är ett stort problem får väl idka självdisciplin. Jag tycker inte detta är ett stort problem. Inte heller upplever jag mig själv som notorisk trådurspårare som behöver göra avbön. Vore jag det borde jag fått upprepade mail från Utsidans moderator, men det har aldrig förekommit. Definitionen på notoriska trådurspårare som orsakar problem måste väl vara moderatorns, och inte Utsidan-debattörers? En kommentar, ett inlägg då och då som inte strikt följer rubriken för tråden; vad katten gör det?
Tycker hela tråden är B-S, i synnerhet som du, trådstartaren jd, själv glatt deltagit i diverse "oseriösa" urspårningar. Exempelvis i trådarna om "Tältproblem", "Superpryl","Pannlampa..UL vs. Effekt (ub?)", så framgår att det inte sopats rent framför din egen dörr innan anklagelserna om de "5-6 personerna" la sordin på diskussionerna. Eller vad säger du jd, är inläggen från dig i de nämnda trådarna att betrakta som urspårningar? Här är länkarna så blir det lätt att kolla:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25490&pagenumber=3
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24925&pagenumber=2
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23603&pagenumber=1
Nu tycker inte jag de trådurspårningarna, eller andra vanliga, alls är något stort problem, och absolut inte av den digniteten att de förtjänar en egen tråd. Därmed inte sagt att man inte kan dra igång en tråd och diskutera "vett och etikett", men att göra det på ett för andra personer insinuant sätt och komma med halvkvädna visor om vilka som åsyftas, tycker jag är skrutt.
Jag blir jag irriterad och tycker det är obehagligt när en trådstartare vräker ur sig insinuanta anklagelser om anonyma "5-6 personer som sabbar många trådar", i synnerhet när trådstartaren själv inte är fläckfri.
De "5-6 personerna" bör väl återfinnas i den diskussionsforumtråd som föranledde denna tråd? Jag var en av personerna som gav ett inlägg som inte hade med rubriken att göra. Gör det mig till en av personerna som "sabbar många trådar med massa skitsnack"? Jag tycker inte någon av de personer som nämnts direkt av walk_alone och indirekt av Håkan K är en person som "sabbar många trådar med massa skitsnack". Det är tvärtom därifrån mycket användbar info kommer. Jantelagen skiter jag i och tycker t.ex att för den som funderar på en kåta har mycket användbar info kommit även från mig. Säkert har jag bidragit med för vissa användbar info även på andra områden.
Angående klubb för "inbördes beundran" mm. Jaha, "what else is new?" Alla nyinryckta värnpliktiga har väl hört ssssss, och säger inte mycket till gammfolket inledningsvis. Sak samma på nytt jobb, skola och överallt där man kommer i kontakt med många nya människor som känner, känner till varandra sedan tidigare. I början är de flesta människor lite tillbakadragna. Varför skulle det gestalta sig annorlunda på ett diskussionsforum?
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
Raskesven