Vertikal jam?

Jag antar att du menar att hänga i ett handjam i ett tak. Helt fritt i luften med resten av kroppen?
Det skulle iallafall inte jag klara av, men har man bara tillräckligt starka handmuskler och ett sjukt bra jam så ser jag inga anledningar till att det inte skulle gå.

Men det underlättar nog att jamma in fötterna också.

Vertikal Jam - Instängd

Har ni någonsin sett filmen Instängd som handlar om en grupp tjejer som grottklättrar och sedan träffar på massa blinda monster? I den filmen möts dom utav ett stup som dom måste komma över och för att göra det "handjamar" hon sig den första biten för att kunna sätta den enda frienden hon har. Hon "hänger" dvs. över stupen genom en vertikal handjam. Jag och min pojkvän har haft en disskusion om det här, om kroppen klarar av dom påfrestningarna. Jag säger att det går medans min pojkvän påstår att kroppen, främst handen, skadas allvarligt. Jag vill påpeka att stupet inte är länge än några meter och hon "handjamar" bara någon meter in över stupet för att kunna sätta den där frienden.

Jag antar att du menar att hänga i ett handjam i ett tak. Helt fritt i luften med resten av kroppen?
Det skulle iallafall inte jag klara av, men har man bara tillräckligt starka handmuskler och ett sjukt bra jam så ser jag inga anledningar till att det inte skulle gå.

Men det underlättar nog att jamma in fötterna också.

Det är precis så jag menar! Tack för svaret!

Bildbevis?

Jag ringde nu upp min pojkvän och han säger att det inte är tillräckligt med bevis att någon här bara säger att det går. Jag säger att ni antagligen är mer erfarna än mig eftersom jag endast klättrar inomhus några enstaka gånger men han kräver bildbevis eller någon som säger sig HA gort det. Någon? Jag vill vinna den här kampen! :-D

Enhandsjam...tror jag.

Kolla in Filmen Masters of ston IV, där finns det en kille som om jag inte minns fel ser ut att helt och hållet göra en sekvens som kräver enarms/ena handens finger-jam. Kommer inte riktigt ihåg var de klättrar utom att det är i närheten av en flod i USA.

Jag skulle vilja påstå att det utan minsta tvekan är fullt möjligt!

Finns en del leder som kräver bra nära dom förutsättningarna. I vart fall om vi talar om handjam och knytnävsjam. Ger sprickan bra friktion och fäste finns det t o m mer än en bara en handfull klättrare i världen som klarar det, men visst tusan kräver det rutin o redig styrka! Personligen fixar jag det INTE, hehe, långtifrån.. men jag skulle tro att det även i sverige (som knappast är berömt främst för sina jam-klättrare om man så säger..) finns det säkert ett par stycken som skulle klara av ett par sådana moves i rätt spricka. Fingerjam.. mja.. då börjar vi närma oss det fysiska gränslandet för en sådan manöver.. hm.. kräver nog en rätt speciell kroppskonstitution isåfall.. men.. ja..kanske?

Så som svar på din fråga: Jodå, det är möjligt, det kräver teknik, styrka och en någorlunda rimlig spricka, men något absolut hinder rent fysiologisk finns knappast och man dessutom betraktar vad som presteras ganska regelbundet på t e x bohusläns lite hårdare jamlinjer.
/Jörgen

Nu är jag ingen klättrare och vet inte riktigt hur en jam görs, men om man jammar så att det är sidorna på handen (och inte handrygg/fingrar/knogar) som tar krafterna borde det inte vara några större problem.

Jag menar, man kan ju hänga med en hand i t.ex. romerska ringar så det enda problemet vore ju då om handen inte klarar att klämma fast.

Jag tror knappast att krafterna är så stora att de på nåt sätt knäcker benen i handen.

Aha...

det är så du menar.

Hittar man ett bra Jam i en takspricka så är det inga problem att hänga i en arm, det finns ibland sprickor som är bredare längre in och smala längst ut, då kan man inte ens falla om man ville...

Dock är det inte så med den taksprickan som syns på lilla bilden (Seperate Reality - Cookie Cliff - Yosemite - USA) där är sprickan lite svängd som ger ganska bra Jam trots brantheten, skulle säga att graden ligger på 7+ ungefär.

peace

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
huttjaken Vertikal öppnar äntligen! Klättring allmänt 1
Aiki-Kai Vertikal Stockholm Klättring allmänt 3
kil Vertikal limit... Klättring allmänt 0
gahne Jam-träning? Klättring allmänt 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg