• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vem kan leva utan musik ?

Dessa är några utav mina favoritband - vilka är era ?

Deep Purple ( såg dem live 87 på hovet - riktigt bra )
Pink Floyd ( såg dem live 96 på Ullevi - magiskt )
The Haunted - At The Gates ( Svensk thrash metal - grymt bra live band )
R.E.M
Bob Marley
Rainbow ( tänk att få se dem live i originaluppsättning - skulle svimma tror jag )
Thin Lizzy ( har själv spelat i ett Lizzy cover band - Phil Lynott var ett geni )
Black Sabbath ( vilka slår Ozzy eller Dio på sång ? )
Uriah Heep ( såg dem live 2004 i Ungern - magiskt )
Iron Maiden ( sett dem live 8/10 gånger )

Är i mångt och mycket en allätare - utan musik skulle jag dö tror jag !
 
Dessa är några utav mina favoritband - vilka är era ?

Deep Purple ( såg dem live 87 på hovet - riktigt bra )
Pink Floyd ( såg dem live 96 på Ullevi - magiskt )
The Haunted - At The Gates ( Svensk thrash metal - grymt bra live band )
R.E.M
Bob Marley
Rainbow ( tänk att få se dem live i originaluppsättning - skulle svimma tror jag )
Thin Lizzy ( har själv spelat i ett Lizzy cover band - Phil Lynott var ett geni )
Black Sabbath ( vilka slår Ozzy eller Dio på sång ? )
Uriah Heep ( såg dem live 2004 i Ungern - magiskt )
Iron Maiden ( sett dem live 8/10 gånger )

Är i mångt och mycket en allätare - utan musik skulle jag dö tror jag !

Enda bandet jag står ut med på din lista är väl R.E.M, de såg jag i Australien 1989 på deras första världsturne, innan de slog igenom (oj vad indie-pc det lät då...). Jag gillade dock förbandet mest, The Go-Betweens, oj det var bra! Största konsertupplevelsen är trots allt danska Sort Sol i teaterladan på Hultsfred nån gång i slutet av åttiotalet eller början på 90. Neil Young på Sjöhistoriska riktigt braockså, eller Steve Earle på Cirkus.. eller... Docent Död på Vallsberget mitten av 80-talet... Hmm listan kan göras hur lång som helst!

Måste lägga till Imperiet på kåren i Luleå, också det sent 80-tal. Fick lyfta stärkare hela dan för att kunna ta mig in, hade ej åldern inne :)
 
Enda bandet jag står ut med på din lista är väl R.E.M, de såg jag i Australien 1989 på deras första världsturne, innan de slog igenom (oj vad indie-pc det lät då...). Jag gillade dock förbandet mest, The Go-Betweens, oj det var bra! Största konsertupplevelsen är trots allt danska Sort Sol i teaterladan på Hultsfred nån gång i slutet av åttiotalet eller början på 90. Neil Young på Sjöhistoriska riktigt braockså, eller Steve Earle på Cirkus.. eller... Docent Död på Vallsberget mitten av 80-talet... Hmm listan kan göras hur lång som helst!

Måste lägga till Imperiet på kåren i Luleå, också det sent 80-tal. Fick lyfta stärkare hela dan för att kunna ta mig in, hade ej åldern inne :)

Neil Young är också en favorit - har dock ej upplevt live..........The Go Betweens, Sort Sol har jag aldrig hört talas om.......smaken är olika.........
 
Enda bandet jag står ut med på din lista är väl R.E.M, de såg jag i Australien 1989 på deras första världsturne, innan de slog igenom (oj vad indie-pc det lät då...). Jag gillade dock förbandet mest, The Go-Betweens, oj det var bra! Största konsertupplevelsen är trots allt danska Sort Sol i teaterladan på Hultsfred nån gång i slutet av åttiotalet eller början på 90. Neil Young på Sjöhistoriska riktigt braockså, eller Steve Earle på Cirkus.. eller... Docent Död på Vallsberget mitten av 80-talet... Hmm listan kan göras hur lång som helst!

Måste lägga till Imperiet på kåren i Luleå, också det sent 80-tal. Fick lyfta stärkare hela dan för att kunna ta mig in, hade ej åldern inne :)

Har du sett The Go-Betweens? Respekt får jag lov att säga!!
http://www.youtube.com/watch?v=30Kk54KUptc&feature=related

Jag har rätt många trevliga konsertminnen bl a en Bob Hund konsert på Universum i Umeå -93 alldeles i början av deras karriär, Primal Scream på palladium i Lund -99, The Wannadies på en tidig trästocksfestival i Skellefteå.. sonic youth, my bloody valentine.. Ramones i Skellefteå 94-95? Refused i Umeå 93, Bonnie ´Prince´Billy, Hellacopters 98-99.. Morrissey har jag dock aldrig sett och det är skam.

Några jazzkonserter har det blivit också, bland de mer minnesvärda Elvin Jones i Umeå 94, Wayne Shorter och Avishai Cohen i Umeå 06 och Mike Stern i Malmö nu i våras. Jazzfoto är en av mina "grejer", här finns en rad jazzbilder: http://djb.jazzfoto.se/

Jag jobbar ju även med klassisk musik så det blir en hel del sådant också. Opera är fantastiskt och då särskilt Wagner! :)

Det som låtit mest från högtalarna den senaste tiden har varit Habib Koité och Bamada, Orchestra Baobab, Arcade Fire (deras fenomenala album Funeral), Groove Collective och (som vanligt) en del jazz.. (ja groove collective är ju förstås också jazz)

Finns hur mycket som helst. :)
 
.........Sjöhistoriska riktigt braockså, eller Steve Earle på Cirkus.. eller... Docent Död på Vallsberget mitten av 80-talet... Hmm listan kan göras hur lång som helst!

Måste lägga till Imperiet på kåren i Luleå, också det sent 80-tal. Fick lyfta stärkare hela dan för att kunna ta mig in, hade ej åldern inne :)

Hmmm, läste på högskolan 88-94 och jag vill minnas att Thåström var där, det var väl första soloplattan han kommit ut med. Porslinet höll på att hoppa ur skåpen hos de som bodde högst upp i kårhuset... Missade du Docenterna på kårhuset?

Får man bara nämna en artist/grupp får det nog bli Kraftwerk i Arvika.

Mvh
Peter P.
 
Hmmm, läste på högskolan 88-94 och jag vill minnas att Thåström var där, det var väl första soloplattan han kommit ut med. Porslinet höll på att hoppa ur skåpen hos de som bodde högst upp i kårhuset... Missade du Docenterna på kårhuset?

Får man bara nämna en artist/grupp får det nog bli Kraftwerk i Arvika.

Mvh
Peter P.


Imperiet spelade i gamla kårhuset inne i stan, i Shopping. Humpade grejjer i flera timmar för att ta mig in som sagt :) Enda konsert jag sett i kårhuset ute på Porsön är Union Carbide 1989, oj oj oj det var ju också en höjdare!
 
Jeff Beck, Frank Zappa, R.E.M, Ebba Grön, Red Hot Chili Peppers, Rammstein, Nina Hagen (till del;-) ), ZZ-top, Indians, Genesis, David Bowie............ Beror på vad man ska göra;-)

Hehe, hörde faktisk Marley 76 på Grönan, men vi kom inte in utan fick sitta utanför. På den tiden var det sport bland en del att planka in. Vakterna motade oss dock med brandslangen:)

Raskesven
 
Senast ändrad:
Soundtrack of our Lives, Euroboys och Silverbullit gjorde en riktigt bra spelning på Chalmers kårhus våren 2001. Efteråt blev det slagsmål mellan en soundtrack-gitarrist och en ljudkille tror jag.

(För att vara lite mer nutida. :))