Vem har ansvaret för rovdjuren?

Vandrare; sa:
norpan_; sa:
Björn, varg och alla andra arter för den delen är redan med i det ekologiska hjulet. De flesta arter spelar en mycket viktig roll i naturen. Att förlöjliga det genom att påstå "att det skulle kunna spela någon liten roll för ekologisk hållbarhet" tyder på en viss okunnighet? Eller du kanske har något som styrker att så är fallet?

/mattias

Jo, i mulleskolan fick jag lära mig att alla djur är viktiga för balansen. ;) Men om man betänker hur många vargar det finns i Sverige och hur många älgar, då låter det ganska sannolikt att dagens vargstam inte kan påverka älgstammen särskillt mycket. Eller?

Själfallet påverkar inte den lilla skara av vargar vi har sina bytesdjur i hela Sverige. Men lokalt där rovdjuren finns gör de ju det i högsta grad. Därför är det väl inte mindre viktigt att skydda dem, eller?

/mattias

Varför är det är så angeläget att låta vargar plåga bytesdjur, t ex älgar? Om älgstammen behöver selekteras kan man väl plantera in ett mikrochip i varje älg som registrerar älgens rörelsemönster. Vid tecken på sjukdomsanlag som bör leda till icke-reproduktion kan man leta upp älgen med hjälp av signalerna från chippet och "ta bort" den.

Jag misstyckte förresten att en vessla eller iller en gång bröt sig in i kaninburen och bet nacken av min älsklingskanin när jag var barn.

mellpat; sa:
Varför är det är så angeläget att låta vargar plåga bytesdjur, t ex älgar?

Naturen kan tyckas grym. Men du kan inte hävda att älgar lider mindre av att skadas t ex påkörda av en bil eller skadskjutna av jägare. En vargflock väljer i första hand ut bytesdjur med sämre kondition och är effektiva jägare på dessa djur.

På vad baserar du ditt uttalande om att vargar plågar bytesdjur? Tamkatter hanterar sina bytesdjur på ett för mänskliga åskådare grymt sätt men plågar de verkligen bytesdjuret?

Thure

Raskesven; sa:
mellpat; sa:
För typ 50 år sedan hade man skottpeng på varg här i landet. Numera finns det väl snarast skottpengar på vargjägare, åtminstone om man nöjer sig med anmälning . Böterna för vargjakt är högre än skottpengen var förr, justerat för inflation. Varför denna omsvängning, seriöst frågat?
Skottpengen fram till mitten av 60-talet levde kvar sedan lång tid tillbaks då det kunde vara rena katastrofen om ett rovdjur tog tamdjur. När den avskaffades för varg var det för att vargen var nära utrotning i landet och ett taget tamdjur hade inte längre samma stora effekt på människans överlevnad som förr. Men jag håller med om att omsvängningen direkt från skottpengar på varg till fridlysning var konstig. Staten borde naturligtvis ha tagit bort skottpengen långt tidigare, så hade vargen kanske inte behövt fridlysas.

Angående skottpengar, från http://www.de5stora.com/omrovdjuren/bjorn/historia/index.asp : "1864 infördes värdet av en hel ko som statlig skottpeng för en fälld björn. Björnens kött och skinn var dessutom tillsammans värda ungefär lika mycket till. En nedlagd björn innebar alltså en förmögenhet för en vanlig torpare."

Jag har sökt men inte funnit någon siffra för skottpengen på varg. Hur hög var den?

Raskesven
Hur går det med skottpengen för varg mellpat, källa? Jag kan ta den för inflation ojusterade siffran.

Raskesven

thureb; sa:
mellpat; sa:
Om jag vore bytesdjur för en galen varg skulle i alla fall jag känna mig plågad. Dålig kondition har jag också ...

Risken att du skulle bli vargbyte kan du bortse ifrån oavsett din kondition.

Thure

Kan så vara, men jag blev orolig i efterhand för min kortväxta fru som i maj 1975 i Storstein skidade iväg med en burk skinka i anoraken, för att mata vad hon trodde var en bortsprungen hund på sjön typ två mil inne i fjällen.

Om man som varandes människa är rädd för ett eventuellt möte med en varg bör man tog ta sig en funderare pâ sin verklighetsuppfattning.

Lite gammal hederlig etologi är inte fel heller, för att försöka förstâ vargens reaktioner och aktioner.

mellpat; sa:
thureb; sa:
mellpat; sa:
Om jag vore bytesdjur för en galen varg skulle i alla fall jag känna mig plågad. Dålig kondition har jag också ...

Risken att du skulle bli vargbyte kan du bortse ifrån oavsett din kondition.

Thure

Kan så vara, men jag blev orolig i efterhand för min kortväxta fru som i maj 1975 i Storstein skidade iväg med en burk skinka i anoraken, för att mata vad hon trodde var en bortsprungen hund på sjön typ två mil inne i fjällen.

I 999 fall av 1000 så är det just hund som folk ser när de tror sig ha sett varg.

Raskesven; sa:
Hur går det med skottpengen för varg mellpat, källa? Jag kan ta den för inflation ojusterade siffran.

Jaså, har jag blivit rovdjursexpert här nu ? Det var inte meningen. :)

Nja, enligt Sv Uppslagsbok så fanns det 1953 endast skottpeng på varg, järv och säl, men inga belopp angavs. Min vaga minnesbild från skjutningen av "sista" vargen i Sverige på 60-talet säger mig att beloppet var av storleksordningen 1000 kr, kanske typ 10 000 kr i dagens penningvärde.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg