VECKOTUR med 4kg packning!

Sjukvård

Men vänta nu! Ni har glömt sjukvårdsmaterial!
Tänk på säkerheten! Ni kan ju skrapa upp ett knä!

Ta med ett plåster också. Det väger säkert något gram. Och om ni fäster detta på kroppen redan från början, så borde det inte ens räknas som packning. Sedan när olyckan väl är framme är det bara att flytta plåstret...

(Och för er som inte ser det roliga så är det här inlägget skrivet med viss ironi. :))
 
Re: Re: Mesigt

crazy; sa:
Å varför inte gå naken. Äta myror och bär och tjuvsova i någon annans tältabsid. Har man tur kanske man kan stjäla en bit rökt röding av en lapp.
[Ändrat av crazy 2005-04-14 kl 01:46]

Nakna gramjägare i tältabsiden på morgonen har börjat att bli ett stort problem för oss vanliga fjällvandrare. Ett sätt att hålla dem borta är att lägga Trangia-köket utanför tältöppningen.
 
Re: Re: Re: Mesigt

tjonsson; sa:
Nakna gramjägare i tältabsiden på morgonen har börjat att bli ett stort problem för oss vanliga fjällvandrare. Ett sätt att hålla dem borta är att lägga Trangia-köket utanför tältöppningen.

För att inte tala om, när dom trasslar in sig i stormlinorna mitt i natten på sin väg efter nåt nytt rekord!

//Bert
 
Det bästa UL-knepet är att skära av onödiga kroppsdelar. Vänsterarmen, ytteröronen (då gör det dessutom mindre om det flyger förbi en väsnande helikopter), alla ickebärande tår, könsorganen (kör man UL är det ändå kört med att hitta nån partner).

Jag tror säkert att man kan minska totalvikten med 10 kilo på det sättet.

Ett annat jäkligt bra knep är att inte ens ta med sig själv, utan skicka med en kamera med polaren så att han tar bilder som man sen photoshoppar in sig själv i. Se där - 85 kilo till borta!
 
Nordesjö; sa:
Ett annat jäkligt bra knep är att inte ens ta med sig själv, utan skicka med en kamera med polaren så att han tar bilder som man sen photoshoppar in sig själv i. Se där - 85 kilo till borta!

Absolut bästa förslaget hittills. :)
 
Stesun; sa:
Nordesjö; sa:
Ett annat jäkligt bra knep är att inte ens ta med sig själv, utan skicka med en kamera med polaren så att han tar bilder som man sen photoshoppar in sig själv i. Se där - 85 kilo till borta!

Absolut bästa förslaget hittills. :)
Dessutom överlägset billigast... ;)
Sedan så tillkommer ju fler fördelar i.o.m. att man kan ta sig till ställen man annars inte har möjlighet att ta sig till och med flera kameror kan man ju dessutom vara på flera ställen samtidigt! :)
Allt detta utan att "slösa" en enda semesterdag...
 
haskell; sa:
Stesun; sa:
Nordesjö; sa:
Ett annat jäkligt bra knep är att inte ens ta med sig själv, utan skicka med en kamera med polaren så att han tar bilder som man sen photoshoppar in sig själv i. Se där - 85 kilo till borta!

Absolut bästa förslaget hittills. :)

Allt detta utan att "slösa" en enda semesterdag...

Du kommer nog inte undan utan att offra ett par timmar på photoshoppandet, men å andra sidan kan man kanske göra detta på arbetstid efter semestern.
 
Fel datum

synaps; sa:
MINSKA VIKTEN PÅ DIN PACKNING FRÅN 14 TILL 4 KG:
(Texten kan i början kännas tung, men det är absolut inget som förbjuder dig från att hoppa över de första två styckena).

För att ta bort nörd-stämpeln från lightweightdiskursens gramjägare vill jag nu demonstrera ett exempel på faktisk självinsikt genom en konkretisering av hur ett förändrat synsätt på utrustningens betydelse kan leda till en förändrad friluftsstil som, för dess utövare, står i ett närmare förhållande till de grundläggande mänskliga behovens faktiska krav.

Det första man måste göra i lightweight-sammanhang är att förändra synsättet på sina ägodelar. För att hjälpa vilsna materialister med detta har jag valt att komma med några konkreta tips. Risken blir annars att du börjar lösa problem istället för att förändra dess orsaker, (Ex. minska vikten på tandborsten genom att borra den full med hål istället för att äta rätt mat).

På frågan om vad som behövs för att klara sig svarar jag 1. mat, 2. sovsäck med bärremmar, 3. slughet.

Hur fungerar då detta?
Jo: Man lägger maten i sovsäcken, trycker in det överblivna fluffet i öppningshålet och går. TOTALVIKTEN PÅ PACKNINGEN KAN PÅ DETTA SÄTT REDUCERAS TILL CA 4kg (inklusive superlätt regnställ)! Förstärkningsplagg bärs på kroppen redan från början. Jag rekommenderar fluffiga& lätta plagg med god ventilation (pga. perspirationen). Värmen får man när man isolerar vinden med hjälp av regnstället. Svettiga kläder torkas på kroppen genom att långsamt sänka arbetstempot.

En ny utrustning kräver en ny levnadsstil som i sin tur kräver ett nytt tankesätt. Jag har valt att hjälpa er i rätt riktning genom att ifrågasätta betydelsen hos några av de föremål som av majoriteten betraktas som ofrånkomliga.

TIPS:

A. Knivens betydelse är överskattad. Hårda saker bryter man av, och det som är segt skär man med rakblad. Man får ej glömma att allt som bärs ovanför knäna belastar knäna med vikt.

B. Tältets betydelse är överskattat. Tältets huvudsakliga funktion är att skydda sovsäcken mot regn och blåst. Blåsten undviker man genom att lägga sig i lä. Regnet undviker man genom ett vattenavvisande sovsäcksskydd.

C. Kökets betydelse är överskattat. En människa kan klara sig i många dagar utan mat. Om människan har ris, cous cous eller något annat födoämne som sväller i vatten (kallt eller varmt) kan denna människa må mycket bra. Många människor i världens U-länder lever på kallt ris och vatten. Bristen på B och C vitamin gör att en del av dem får stora magar och skörbjugg, men detta är knappast något som en Svensson behöver bekymra sig om under en veckotur i fjällen. Genom att skippa köket spar vi vikt och bekymmer. Ät med pinnar eller fingrar (tvätta händerna för att inte bli sjuk).

Detta kan säkerligen låta hårt för de som vill äta oxfilé med majonnäs när de sitter i fjällen. Tyvärr är det dock så att besparing i vikt sker på bekostnad av bekvämlighet. Förhoppningsvis kompenseras denna besparing av en naturskön upplevelse, och en packning som väger så lite att man ibland glömmer den på rastplatsen utan att märka någon skillnad.

Slutligen vill jag mynta ett nytt uttryck: "Ett gott humör är det enda som krävs för att humöret ska vara på topp".

Mvh. Björn
synaps@spray.se

Du skickade detta fåniga tips på fel datum, den enda rätta dagen för att sända en sådan är 1 april.
 
Jag vet ju inte om ett vattenavstötande sovsäcksöverdrag är så mycket lättare än ett enkel tält eller en tunn tarp.

Men du har ju missat det viktiga: Varför ha med sovsäcksfodralet? Du använder sovsäcken som ryggsäck, gör liksom en korv av den och knyter ihop ändarna med ett snöre. Det är nån på BackpackingLight som kör så, minns tyvärr inte vem.

Och det är faktiskt en snubbe där som brukar köra näck (men han bor i Florida har jag för mig). Fast de diskuterade huruvida hans packvikt var noll eller inte, eftersom han plockade en vandringsstav från marken. (Ska jag vara ärlig minns jag inte vad han åt...)

Men grejen med ultralätt är inte att få den lättaste packningen, det är ju att få en lättare lösning med bibehållen (eller i alla fall tillräcklig) bekvämlighet. Man ska inte bräcka andra, man ska bräcka sig själv.

Det är därför jag inte gillar listor som klumpar ihop saker för mycket, för då får jag inget att jämföra med. Någon matsaker kan t.ex. väga lika mycket som mina, men är inte vikterna på de enskilda sakerna specificerad så ser ju inte jag om det finns nån smart lösning där som skulle göra min utrustning lättare.
 

avslutad210712

Gäst
Tja stanna hemma var ju svårt att slå viktmässigt men om nu någon får för sig att nakenvandra så föreslår jag att Ni trots allt bär med er myggmedel. Känns liksom än mer angeläget med den klädseln :)
 
Frihet är gratis

brandmansmicke; sa:
synaps; sa:
För att ta bort nörd-stämpeln från lightweightdiskursens gramjägare vill jag nu demonstrera ett exempel på faktisk självinsikt genom en konkretisering av hur ett förändrat synsätt på utrustningens betydelse kan leda till en förändrad friluftsstil som, för dess utövare, står i ett närmare förhållande till de grundläggande mänskliga behovens faktiska krav.

Que? Vilken nördstämpel då? Jag anser att den typen av inlägg du kommer med här snarare befäster eventuella "nörd-begrepp" snarare än avskriver dem.

Menar du att människan är nöjd med bara mat, sömn och överlevnad? Det tror jag knappast och jag tror inte heller att det är därför den moderna människan söker sig ut i naturen. Personligen så är mina behov en kombination av lugnet, stillheten och äventyret/utmaningen.

Men, "inte heller jag dömer dig" du är fri att göra som du vill. Hoppas att din faktiska självinsikt gör dig glad.

Hej Micke!

1. Gramjägare har i somligas ögon en nördstämpel eftersom viktfixeringen ofta innebär en besatthet av prylmarknadens senaste lightweigt-produkter. Besattheten av prylar strävar mot den frihetskänsla som uppstår i naturen då man inte behöver bekymra sig för alla sina ägodelar. Nördstämpeln bottnar med andra ord i en dubbelmoral.

2. Du skrev "Menar du att människan är nöjd med bara mat, sömn och överlevnad?". Jag vill gå så långt att jag påstår att många människor till och med skulle må bättre av just detta. Västvärldens vanligaste sjukdomar bottnar ofta i stress och dåligt mående. Många skulle må mycket bättre om de slapp allt det krångel som svävar runt bilar, datorer, jobb, dagis och PENGAR. Listan kan göras lång...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hortman veckotur Jotunheimen Fjällvandring 7
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
justsafe Toppturs packning? Fjällvandring 19
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
lätt packning Fjällvandring 7
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar