VaudeBivi

Om...

Skulle jag köpa ett tält (just nu) idag för skogsturer el. dyl, skulle det bli MSR Skinny One eller Too. Har inte räknat på måtten, men iaf så att ryggan kan ligga brevid i längdriktningen. Tråkig färg, dock.

valdemar

Tarptent rainbow

De där tarphistorierna i sista länken såg faktiskt rätt lockande ut, det är de första tarparna jag har sett med golv. =)
Ja, Tarptent rainbow t ex, borde uppfylla alla dina krav. Det är också självstagande om man använder en pinne eller stav i kortsidorna. Lite overkill är det dock för låglandvandring.

Jag håller inte riktigt med att det alltid är bättre med tält än tarp och medtaget golv. Med ett lätt golvskynke är man ändå nere i nästan halva vikten av ett tält. Lite bökigare är det fötstås dock. En del gillar ju också att att sova under tarp. Man är ju inte instängd och får mer kontakt med naturen.. Mer plats får man också, En bivy är ju också bra ur den aspekten. Med de flesta lättviktslösningar gäller också att man måste anpassa tältplatsen mer än med ett vanligt tält. T ex tänka efter så att man är extra noga med att det inte kommer att rinna vatten på platsen och eller att den är extra vindutsatt. Man får kompensera med att leta lite längre efter en bra plats och kanske planera i förväg var man ska slå läger.

Ja, Tarptent rainbow t ex, borde uppfylla alla dina krav. Det är också självstagande om man använder en pinne eller stav i kortsidorna. Lite overkill är det dock för låglandvandring.

Jag håller inte riktigt med att det alltid är bättre med tält än tarp och medtaget golv. Med ett lätt golvskynke är man ändå nere i nästan halva vikten av ett tält. Lite bökigare är det fötstås dock. En del gillar ju också att att sova under tarp. Man är ju inte instängd och får mer kontakt med naturen.. Mer plats får man också, En bivy är ju också bra ur den aspekten. Med de flesta lättviktslösningar gäller också att man måste anpassa tältplatsen mer än med ett vanligt tält. T ex tänka efter så att man är extra noga med att det inte kommer att rinna vatten på platsen och eller att den är extra vindutsatt. Man får kompensera med att leta lite längre efter en bra plats och kanske planera i förväg var man ska slå läger.

Är det bara jag som anser att det - om det nu är så - är en avgörande nackdel? Under ett normalt åskväder är marken ofta så mättad att vattnet står några centimeter över. Jag har sett mitt kokkärl flyta omkring i absiden.

Valet av tältplats är tidsödande nog som det är och kan rimligen bara göras på plats. Hur kan man planera sitt läger i förväg? Jag slår läger när möjligheten yppar sig och jag tycker at jag gått tillräckligt. Och det har hänt att jag fått gå två timmar längre än jag hoppades därför att vattnet på kartan inte fanns i verkligheten.

Avvägning - Ingen gratis lunch

Nej, det är nog inte bara du. Den absoluta majoriteten tycker nog att det är för mycket att tumma på. Det var längesen jag sov under tarp själv (Om man inte räknar min Gatwood cape). Men just i detta fallet handlade ju denna tråd om bivi-skydd och alternativ därtill. Då kanske man kan förvänta sig en viss större tolerans. Tar man de lättaste skydden så måste man kompromissa på en del punkter. Att säga något annat vore att ljuga. Hur mycket man vill kompromissa är ju en smaksak. Det finns ju bland ultralätta vandrare många som tycker det är en OK kompromiss. Speciellt för låglandsvandring. Colin Ibbotson gick ju hela TGO challenge med en tarp och bivy. Man kan ju välja ut ungefärliga områden som ser bra ut innan på kartan och ha en reservplan att gå ner i dalen om det blir dåligt väder.

De där tarphistorierna i sista länken såg faktiskt rätt lockande ut, det är de första tarparna jag har sett med golv.

Förutom alla de andra som vi tipsade om för en vecka sen? ;)

Jag kom precis tillbaka från en helg i spöregn, bodde i ett Six Moon Designs Lunar Duo (ett tvåmans "tarp med golv "som Gusbo lånade ut till mig. I stort sett är det ju bara ett helt vanligt ryggåstält med golv och myggnätspaneler istället för innertält. Inga som helst problem med regn eller kondens. Just Lunar Duo är nog för stort för dig, men det finns ju enmansvarianter.

Nej, det är nog inte bara du. Den absoluta majoriteten tycker nog att det är för mycket att tumma på. Det var längesen jag sov under tarp själv (Om man inte räknar min Gatwood cape). Men just i detta fallet handlade ju denna tråd om bivi-skydd och alternativ därtill. Då kanske man kan förvänta sig en viss större tolerans. Tar man de lättaste skydden så måste man kompromissa på en del punkter. Att säga något annat vore att ljuga. Hur mycket man vill kompromissa är ju en smaksak. Det finns ju bland ultralätta vandrare många som tycker det är en OK kompromiss. Speciellt för låglandsvandring. Colin Ibbotson gick ju hela TGO challenge med en tarp och bivy. Man kan ju välja ut ungefärliga områden som ser bra ut innan på kartan och ha en reservplan att gå ner i dalen om det blir dåligt väder.

När jag läser noggrannare i början ser jag att trådstartaren är van vid fasta vindskydd, vilket
rimligen måste innebära låglandsvandring. Då kunde förstås en bivacksäck eller ngn annan lättviktslösning duga som komplement till de dagar etapperna inte naturligt leder till sådana, eller vindskydden råkar vara fulla (kapaciteten kan enkelt mätas i skyddets bredd dividerat med normalbredden av en madrass - INGEN kan begära att fler ska få plats!).

(Själv har jag alltid på mina fåtaliga låglandsvandringar använt tält - marken nära vindskydden brukar räcka till).

Bivacksäck skulle då ha fördelen att inte kräva så mycket utrymme - det är inte
lätt att hitta bra tältplatser utom just nära vindskydd (som ju dessutom ofta ligger vid sjöar).

begin PS: The TGO Challenge är förstås lite OT här. Jag var själv nyss i Skottland där det ofta inte är så svårt att hitta tältplatser som det inte rinner så mycket om ens i hällande regn - om man nu hittar plättar bland all ljungen.
Själv var jag dock glad att ha ett tält med riktig absid efter de regnigaste dagarna - jag kunde klä av mig i tältet utan att blöta ned inne i innertältet. Bland de många challengers som jag mötte var det f ö två tältmodeller som stack ut: Laser och Akto.
end PS

Re: Sova under tarp

Jag sov under (poncho-)tarp inatt! Gick hur fint som helst! :)

4.JPG

(Firstlightet tål en hel del regn men nu i helgen i södra skärgården var det skönt med en skärm för matlagning å prylar.. )

Förutom alla de andra som vi tipsade om för en vecka sen? ;)

haha, ja, jag fick ju en hel del tips. =)

Jag har, med hjälp av era tips, frångått tanken på Bivi-varianten. De sistnämnda tarptälten med golv var dock väldigt lockande, exakt vilken modell det skall vara har jag inte funderat närmre på ännu, men det räcker med ett för en person eftersom jag alltid vandrar själv.

Tältet är som många redan har gissat sig till avsett för låglandsvandring. Det finns en hel del trevliga leder söderut i Sverige där det saknas vindskydd. jag har även fått tillbringa en och annan natt under bar himmel de senaste åren då jag har vandrat utan tält. Ett vindskydd hade en drös getingar hunnit muta in innan min ankomst och de blev inte helt lyckliga över min närvaro. Glädjande nog var det högsommar och fint väder men det fick mig att återigen börja fundera på att införskaffa ett tält.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg