VaudeBivi

Enkelt och billigt

är en plastpressening 2,5x3,5m (ÖB eller RUSTA) spänner du upp, med skogspinnar, under den har du rymligt torrt utrymme. Enklaste snörena är persiennlina. Köp en bobin den går åt i friluftslivet.....Sen kan du fundera på tält, det finns många och alla behöver inte ett HB, (skall ego säga som har tre). Men gör din egen kravspec, låna gärna av vänner och bekanta, före du bestämmer dig. Jag har ett Rajd som gillas starkt, lätt rymligt och torkar snabbt.

ett krav (eller vad jag åtminstone nu har som krav innan jag har fått svar på min fråga) är att det finns ett golv.

Jag har tittat lite på tarpar och de ser ju lätta och smidiga ut men hur fungerar det i hällregn? Spänns det upp innan regnet är det ju frid och fröjd men om det har öst ned en hel dag så att marken är helt genomsur, då blir ju sovsäck och allt blött om man tvinnar runt lite på sitt liggunderlag. Det kan man väl förvisso lösa med någon form av pressening/löst golv men om man ändå ska bära med sig det känns det ju som om ett tält med redan befintligt golv är att föredra.

Det är väl en smaksak...
Pressening som spänns upp för att fungera som tak, vägg och golv går ju att lösa...man får mycke pressening för en tusenlapp.
Hur har du tänkt med packning? vill du ta med en blöt ryggsäck i din bivybag eller ha den utanför med ett regnskydd på?
Personligen så föredrar jag att kunna rota runt i packningen samt laga mat i skydd, detta är svårt i ett minimalt tält.

Inte nödvändigtvis.
900 gram för ett "sovsäcksöverdrag" är ju inte direkt lätt, så tyngre måste det inte bli.
Det finns dubbelväggiga tält som väger mindre eller lika mycket och enväggiga som väger avsevärt mindre och ger oerhört mycket mer utrymme. Eftersom de flesta måste köpas från USA blir priset en smula högre, om jag räknar rätt kanske 2200 (199 dollar + 30 i frakt plus 3 % tull + 25 % moms) för exempelvis ett Tarptent Contrail.

Jag har aldrig bott i en sån där strumpa men tycker det verkar vara ett tungt sätt att bo väldigt trångt och kondensutsatt.

(Och om man delar tält är det en baggis att komma ner i 900 gram per person. Tex Nallo 2)

Jo, visst är det tungt för sovsäcksöverdrag. Men jag har svårt att hitta ett lättare alternativ. Har försökt tänka ut hur jag ska sy en "luva" på min vanliga biväcksäck (som väger 200 g), men inte riktigt kommit fram till hur det ska gå till. Nån som har nån idé?

Det beror naturligtvis på vad man har för krav och användningsområden. Jag vill ha en lösning som är: självstagande, billig (får ta mig råd ett annat år och köpa ett dyrt fint tält) samt lätt.

En lösning som är lätt för två personer är ju rätt tung för en person.

Jag har även köpt north face solo 12 på addnature. Jag är lite skeptisk till hur det kommer stå sig mot regn, men vill gärna se tältet så jag köpte det ändå, det går ju alltid att returnera det sen.

Gunnar, tack för länken.

Hängmatta i all ära, jag har en på balkongen som jag gärna nyttjar när solen ligger på men jag skulle inte gärna tillbringa en natt i en sådan. Jag sover helst på mage och det är ju inte helt lättgörligt i en hängmatta :-D

Det går faktiskt att sova på mage i hängmatta även om jag inte gör det själv pga att jag ogillar att sova på mage. Eftersom det är såpass mycket tyg på hängmattorna så kan man vika först den ena sidan över sig och sen den andra sidan (när man ligger på rygg i hängmattan). Därefter snurrar man helt enkelt bara ett varv och vips ligger man på mage och tyget som man vikt omlott låses fast av din egen vikt.

Allt går om man bara vill..........

Liten tarp- lätt bivy och några lätta tält

Jo, visst är det tungt för sovsäcksöverdrag. Men jag har svårt att hitta ett lättare alternativ. Har försökt tänka ut hur jag ska sy en "luva" på min vanliga biväcksäck (som väger 200 g), men inte riktigt kommit fram till hur det ska gå till. Nån som har nån idé?

Det beror naturligtvis på vad man har för krav och användningsområden. Jag vill ha en lösning som är: självstagande, billig (får ta mig råd ett annat år och köpa ett dyrt fint tält) samt lätt.

Jag har även köpt north face solo 12 på addnature. Jag är lite skeptisk till hur det kommer stå sig mot regn, men vill gärna se tältet så jag köpte det ändå, det går ju alltid att returnera det sen.

Idén med en bivy och en lite tarp är inte så dum. Det är en väldigt lätt lösning som inte kräver golv. Då behöver du bara köpa till en liten tarp. Varför inte den här:'
http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/SilTwinn.html
Du får du riktigt bra med uttrymme.

Om du vill ha ett lätt riktigt tält är ju annars The One outstanding viktmässigt:
http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/The_One.html
Jörgen har ju använt det flitigt med gott resultat. Ca 3000kr om du beställer till Sverige. Inte många hundralappar mer än TNF Solo och mindre än halva vikten. Blir såklart ännu billigare om någon tar hem det åt dig.

För lite mera spartanska lösningar gillar jag ju skarpt min Gatewood Cape:
http://www.sixmoondesigns.com/shop/shopexd.asp?id=45

Den kan dessutom kompletteras med golv och myggnät om det skulle behövas:
http://www.sixmoondesigns.com/shop/shopexd.asp?id=55
Det går bra med ett vanligt myggnät som man hänger upp också. Det blir billigare. Lite bökigare bara.

Vilket tält som är bäst beror ju också på var du ska tälta. På fjället behövs ju lite vindstabilare doningar, men om du hade tänkt sova i bivy antar jag att du hade tänkt dig en låglandstur.

Jag har använt ett par tarpar och flertalet tält och har nu planer på att beställa ett dubbelväggigt tält som jag tror mycket på efter att ha använt en konkurrent i många år, Terra Nova Laser Competition. Väger dryga kilot och liknar Hilleberg Akto men med en mer avskalad design. Dubbelvägg gör att kondens inte ansamlas på samma sätt som på enkelväv. När det regnar mycket är det i princip oundvikligt med kondens i vilket tält som helst, men dubbelvägg är att rekommendera skarpt! Dessutom är det skönt med en absid så att man kan gå in i innertältet utan att dränka insidan helt.

Så jag slår ett slag för Laser Compeition, kostar ca 2700 (3990 i Sverige) från England om man hänger på vår beställning som sker inom kort (vi har fått specialpris).

// Jocke

Mitt intryck av detta tält är att om man vill vända sig under natten måste man gå ut.

Jag har använt ett par tarpar och flertalet tält och har nu planer på att beställa ett dubbelväggigt tält som jag tror mycket på efter att ha använt en konkurrent i många år, Terra Nova Laser Competition. Väger dryga kilot och liknar Hilleberg Akto men med en mer avskalad design. Dubbelvägg gör att kondens inte ansamlas på samma sätt som på enkelväv. När det regnar mycket är det i princip oundvikligt med kondens i vilket tält som helst, men dubbelvägg är att rekommendera skarpt! Dessutom är det skönt med en absid så att man kan gå in i innertältet utan att dränka insidan helt.

Så jag slår ett slag för Laser Compeition, kostar ca 2700 (3990 i Sverige) från England om man hänger på vår beställning som sker inom kort (vi har fått specialpris).

// Jocke

I Skottland träffde jag flera vandrare som gjorde THe TGO Challenge med Laser. De var nöjda och hade utstått mycket tuffa väderförhållanden ett par dar tidigare.
Någon menade att det finns en nackdel med absiden. Om man öppnar tältdörren så kommer duken att hänga rakt ned, parallellt med tältets längdrikting, vilket gör att det kan regna in i onödan. Inte säker på att jag fattade rätt, andra kanske kan bekräfta eller vederlägga.

Annars verkar tältet attraktivt. Det kan tänkas att man bör byta pinnarna

Den har jag inte testat. Men har ett par tankar om dess design:
- om man öppnar dörren på morgonen efter en regnig natt, kommer vatten att rinna in i tältet, gissar jag.
- finns ingen absid där man kan laga mat i oväder
- ventilation? riskerar att bli en hel del kondens på väggarna
- kvalitet?
Annars verkar det vara ett väldigt billigt tält som man dessutom kan klämma in sig 2 om det skulle behövas.

Du kan ta en titt på www.tarptent.com också, jag har hört mycket gott om dem (beställde ett tält av dem igår faktiskt)

De där tarphistorierna i sista länken såg faktiskt rätt lockande ut, det är de första tarparna jag har sett med golv. =)

det verkar vara en smärre djungel med alla olika tältvarianter och jag är tacksam för de synpunkte rjag har fått hitintills.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg