Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
VaudeBivi
- Trådstartare Osterberg
- Start datum
Viss erfarenhet av olika bivi
I regn rinner vattnet in på olika sätt. Funkar bra som vattensamlare. I torrt klimat är bivi utmärkt, men då skall landskapet vara brunt och inte grönt. Grått kan gå.
Tälttak är vida bättre!
I regn rinner vattnet in på olika sätt. Funkar bra som vattensamlare. I torrt klimat är bivi utmärkt, men då skall landskapet vara brunt och inte grönt. Grått kan gå.
Tälttak är vida bättre!
Jag har nyss köpt denna pryl. Väntar med spänning på paketet.
Har endast sovit i en bivi tidigare. Växlade mellan fint väder och lätt regn under natten. Inga bekymmer med det. Jag planerar att använda den under helgturer och andra kortare turer, dvs turer då jag är rätt säker på hyfsat väder (dvs inte hällregn) och där jag inte kommer dö om jag blir blöt. Det är ju tex krångligt att byta om och så i en bivi så det lär man ju behöva göra utomhus i eventuellt regn.
För längre turer finns planer på att köpa tält, men jag vet inte riktigt vad jag vill ha än. Det blir ju onekligen både större, tyngre och dyrare.
Har endast sovit i en bivi tidigare. Växlade mellan fint väder och lätt regn under natten. Inga bekymmer med det. Jag planerar att använda den under helgturer och andra kortare turer, dvs turer då jag är rätt säker på hyfsat väder (dvs inte hällregn) och där jag inte kommer dö om jag blir blöt. Det är ju tex krångligt att byta om och så i en bivi så det lär man ju behöva göra utomhus i eventuellt regn.
För längre turer finns planer på att köpa tält, men jag vet inte riktigt vad jag vill ha än. Det blir ju onekligen både större, tyngre och dyrare.
... planer på att köpa tält, men jag vet inte riktigt vad jag vill ha än. Det blir ju onekligen både större, tyngre och dyrare.
Inte nödvändigtvis.
900 gram för ett "sovsäcksöverdrag" är ju inte direkt lätt, så tyngre måste det inte bli.
Det finns dubbelväggiga tält som väger mindre eller lika mycket och enväggiga som väger avsevärt mindre och ger oerhört mycket mer utrymme. Eftersom de flesta måste köpas från USA blir priset en smula högre, om jag räknar rätt kanske 2200 (199 dollar + 30 i frakt plus 3 % tull + 25 % moms) för exempelvis ett Tarptent Contrail.
Jag har aldrig bott i en sån där strumpa men tycker det verkar vara ett tungt sätt att bo väldigt trångt och kondensutsatt.
(Och om man delar tält är det en baggis att komma ner i 900 gram per person. Tex Nallo 2)
Jag har nyss köpt denna pryl. Väntar med spänning på paketet.
I den här tråden diskuteras ett tält som är ca 1hg tyngre men kostar lika mycket som Vaudes Bivi. Ett alternativ kanske?
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=56190
Det är inget kul, nånstans.
Har en Phoenix Phoxhole med G-T (som varken gör till eller från), kondensen hamnar i sovsäcken och inte på duken. Går det att lämna en glipa i öppningen så hjälper det lite.
En tarp gör att ombyte och kojkrympande går fint, storleken avgör om det går att även laga mat utan att stiga upp. Men det är en puppa, och jag är ingen larv.
valdemar
Har en Phoenix Phoxhole med G-T (som varken gör till eller från), kondensen hamnar i sovsäcken och inte på duken. Går det att lämna en glipa i öppningen så hjälper det lite.
En tarp gör att ombyte och kojkrympande går fint, storleken avgör om det går att även laga mat utan att stiga upp. Men det är en puppa, och jag är ingen larv.
valdemar
tackar så mycket för era tips.
Jag fick syn på det idag när jag köpte mig en vindjacka och började fundera lite. Jag har nämligen alltid använt mig av de fasta vindskydden längs lederna när jag har vandrat men ska nu snart börja ge mig ut på leder där vindskydd inte ör en garanti och behöver således ett tält och det verkar vara en hel djungel.
Jag söker ett tält som:
* är lätt
* är till för en person
* för sommar och tidig höst
* inte är hutlöst dyrt.
Några tips?
// Linda
Jag fick syn på det idag när jag köpte mig en vindjacka och började fundera lite. Jag har nämligen alltid använt mig av de fasta vindskydden längs lederna när jag har vandrat men ska nu snart börja ge mig ut på leder där vindskydd inte ör en garanti och behöver således ett tält och det verkar vara en hel djungel.
Jag söker ett tält som:
* är lätt
* är till för en person
* för sommar och tidig höst
* inte är hutlöst dyrt.
Några tips?
// Linda
En bra utgångspunkt?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s38513894&o=produkt_pris_inkmoms
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s38513894&o=produkt_pris_inkmoms
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg