Oj, har Vaude skippat sin "power frame"- konstruktion och gått tillbaka till en konventionell bågkanal? Det var ju den som tillät en tunnare båge med bibehållen hållfasthet, eftersom den (ihop med efterspänningslinan) funkade som en fackverksbalk. Jag tyckte det var en oerhört tilltalande konstruktion, så man skulle ju vilja veta anledningen till att den skippades. Tyckte folk att det var för pilligt, gick krokar sönder, för höga punktbelastningar vid krokfästen...? Eller är det helt enkelt billigare med en tygkanal?
Blimb, hur tycker du att "power"-ramen har funkat i praktiken?
Med en konventionell bågkanal är det begripligt att tältet behöver en tjockare båge, men jag undrar om detta helt kompenserar för "fackverksbalken". Den nya asymmetriska bågplaceringen - se nedan - ligger ju också på minussidan hållfasthetsmässigt.
Vaude har alltså tydligen även gett upp den symmetriska bågplaceringen. Det är ju trevligt att högsta takhöjden finns där man sätter sig upp, men det kan inte hjälpas att det blir mer tyg att fladdra med på den långa sidan. Den symmetriska formen gav ju också mer flexibiliteten att sova åt vilket håll som helst, om tältplatsen råkar luta lite "fel" i förhållande till det håll man vill ha öppningen mot.
En sak Vaude har behållit är den "vänsterhängda" dörröppningen, vilket skiljer tältet från Hillebergs och Helsports motsvarigheter (men inte från bl a Nordisk och Terra Novas). Inte superviktigt, men lite till nackdel i berg/fjäll med förhärskande västliga vindriktningar, om man samtidigt helst vill ha ingången/absiden mot solsidan. Detta var faktiskt den sista (och enda) vägskiljaren, när jag en gång höll på att vaska fram mitt eget tältval.
Men sådant är mest personliga petitesser;
Malin Vintefjäll har sovrat bland ungefär samma tält, utifrån ungefär samma kravspec, och valt Power Lizard. Läs hennes otroligt gedigna och analytiska
recension, om du inte hittat den redan.
Lite högre maxhöjd, lite tyngre, samma värden på vävarna. Sammanfattningsvis säkert fortfarande ett otroligt bra tält, men jag skulle inte automatiskt utgå ifrån att det är mer hållfast eller mindre fladdrigt än föregångaren.