Våttkort i Sverige?

Ang kajak kurs

Man lär inte barn numera att simma genom att kasta dem i vattnet. Förstår därför inte varför ni ifrågasätter att man vill skaffa sig kompetens innan man hamnar i ett svårt läge?
Givet är att teori i sig inte är en garant för att man klarar alla lägen. Men uppläggen på kurserna är ju sådant att man knyter samman med praktik samt att man sedan själv tränar vidare på dessa tekniker. Vi är många som inte har inte tid eller möjlighet att ge oss ut på egen hand och träna vår förmåga på plats när förhållanden är de rätta.

Det finns numera en svensk motsvarighet med en serie kurser som en grupp instruktörer tagit fram på eget initiativ skapat: http://www.instruktorslicens.se/index.html
Problemet är att kurserna inte subventioneras via förbundet och därför blir ganska kostsamma Kräver oftast att man är beredd att resa långt och har tillgång till egen bil/utrustning .

Finns iofs några kanotklubbar som annordnar grundkurser och ibland kortare påbyggnads kurser med rollteknik mm. Tyvärr är kurs tillfällena få med och riktars sig oftast till nybörjare. Frågade ansvarig på Kanotförbundet för ett år sedan om just påbyggnadskurser och fick då till svars att förbundet var på gång med något liknande. Han arbetade själv för Nordisk instruktörs licens och höll med om att det finns ett stort behov. Har sedan inte hört något men kanske finns det någon som vet mer?

Senast ändrad:
Faktum är att jag även lärt mig simma själv. Så tokig är jag.

Tränade långt senare tillsammans med min fru som var fd tävlingssimmerska. Jag fick pisk i alla simsätt och distanser, men inte drunknade jag, och för åtminstone någonting i min teknik fick jag t o m beröm, även om det kan ha varit onödigt generöst.
Men nej, när min son lärde sig simma så började jag inte med att slänga i honom från bryggan. Men det enda alternativet till det var ju inte simskola.

Det handlar väl om tid och omdöme i de flesta fall, men att inbilla sig att kurser ersätter en massa träningstid, låter bedrägligt.

Självklart är dock att den som gått en kurs är mer kompetent än den som varken gått kurs, eller lagt ned egen tid.

Själv har jag försiktigt prövat lite gränser, och jag har plurrat skarpt ute på öppet vatten i lite för stökig sjö, men det gick odramatiskt att rädda sig utan roll - och jo, jag hade provat att rädda mig själv hemma i lugna viken först.

Kunskap är bra

Kunskap är bra, dock väljer jag gärna själv hur jag får den, genom kurser eller genom de jag paddlar med.

/Erik

Kunskap är bra, dock väljer jag gärna själv hur jag får den, genom kurser eller genom de jag paddlar med.

/Erik

Gissar att du menar att du inte vill ha ett körkort med vissa central beslutade kunskaper som måste bekräftas genom obligatoriska kurser...

Om det mot förmodan finns folk som vill ha mer regler med motivet att folk inte ska råka illa ut så ge er på rökning eller alkohol. De dödar tiotusentals fler än kanoterna ;-)

Jag önskade anmäla mig till en kurs där man skulle lära sig lite paddelteknik.

Vad vill du lära dig? Paddelteknik kan betyda så mycket....

Det finns nog en massa olika sätt att lära sig det, kurs är ju förstås ett sätt...
(Andra sätt&ställen att finna bättre förmåga: kajakförening, paddlande kamrat, bok, internet, eller på utsidan efter lyckat sök efter kompetent paddelsällskap.)

Om du formulerar vad du kan och vad du vill kunna, och med hjälp av detta frågar en kursarrangör så borde du kunna få bra hjälp!

Om en kursarrangör vill tvinga in dig på en lägre nivå än vad du har så kan man ju välja annan arrangör - eller rentav ge dem lite "badwill" via Utsidan (efter det att man har försökt att med en öppen klok och rak diskussion förstås...). :)

Förhållandena i Norge är annorlunda så där kan jag förstå nyttan. Men många som kommer och hyr kajak är skrämmande oförberedda. För ett antal år sedan hjälpte jag till på en kanotcentral och fick i uppgift att guida en grupp direktörer. Alla sade sig vara erfarna osv men det tog mindre än en halv timme så låg majoriteten och plaskade i vattnet. Många paddlare överskattar sin förmåga vilket jag ser som ett ökande problem när nya grupper rekryteras. Så ökad information och någon form av grundutbildning och test som inte kräver mångårigt deltagande i klubbar skulle behövas.

Europeiska paddelpass finns om även i liten skala. http://www.kanot.com/europeisktpaddelpass___539.aspx
Tror att målgrupperna för NIL och Paddelpass är olika. NIL riktar sig i första han till de som vill bli instruktörer, men tllhandahåller även Grundsäkerhet via certifierade partners.

NIL instruktörer "tränar" sina instruktörsfärdigheter i flera kanotklubbar, så som medlem går det att få instruktion gratis.

Själva idén med Paddelpass etc är att lätta på bördan för uthyrare. De som hyr kanoter vet hur de skall handskas med dem och risken för olyckor kan minskas.

Personer som vill gå en paddlingskurs kan köpa en NIL cerifieraden och veta vilken metodik som används. Lite innehållsförteckning liksom.

De flesta kanotklubbar har dessutom oftast hyggliga medlemmar som kan hjälpa till med tips.

Saken var den att jag tänkte anmäla mig till följande teknikkurs:
http://www.padling.no/t2.asp?p=56253

Men för att gå denna, så var man tvungen att gå nybörjarkurs först.
Jag har gått en introduktionskurs för 2 år sen och efter det har jag paddlat ganska mycket på egen hand och lärt mig massor av det.
Så att nu, efter 2 år, gå en nybörjar kurs på 16h tyckte jag lät ganska ologiskt.
Tydligen är det så detta "Våttkortet" i Norge ska fungera... (däremot görs säkert undantag)

Annars är det väl upp till var och en om de önskar lära sig på egen hand, eller gå en kurs.

Förhållandena i Norge är annorlunda så där kan jag förstå nyttan. Men många som kommer och hyr kajak är skrämmande oförberedda. För ett antal år sedan hjälpte jag till på en kanotcentral och fick i uppgift att guida en grupp direktörer. Alla sade sig vara erfarna osv men det tog mindre än en halv timme så låg majoriteten och plaskade i vattnet. Många paddlare överskattar sin förmåga vilket jag ser som ett ökande problem när nya grupper rekryteras. Så ökad information och någon form av grundutbildning och test som inte kräver mångårigt deltagande i klubbar skulle behövas.

Nja, det är nog en mognadsfråga. Många universitets- och högskolestudenter pratar tvärtomspråk långt efter de fyllt 20 år. Börjar man jobba tidigare lär man sig bedöma risker på ett bra sätt. Hade aldrig paddlat kajak tidigare vilket jag flikade in medan vi snackade om ditten och datten, men uthyraren bara hjälpte mig komma i den, sköt ut, och önskade mig en trevlig tur.

peter

Senast ändrad:
Det var just paddelpasset jag var ute och for efter. Tyvärr saknars info om vilka föreningar som kommit igång med dessa kurser.

Gissar att du menar att du inte vill ha ett körkort med vissa central beslutade kunskaper som måste bekräftas genom obligatoriska kurser...

Om det mot förmodan finns folk som vill ha mer regler med motivet att folk inte ska råka illa ut så ge er på rökning eller alkohol. De dödar tiotusentals fler än kanoterna ;-)

Det var precis så jag menade. Vill gärna ha kunskapen, ibland är en kurs bra, ibland så har man paddelkompisar att lära av. Gillar inte när det är för uppstyrt och nån annan talar om för mig vad jag måste ha... en mamma har jag redan...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Wibrån En långfärdspaddling tvärs över Sverige Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
LY90 Åar - Södra Sverige Paddling allmänt 17
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
TLufs Ny bok om kanothistoria i Sverige Paddling allmänt 1
Askel få tag på lättviktskanot i Sverige Paddling allmänt 6
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
JCV Sean Rice VM Champ till Sverige Paddling allmänt 0
Trikåmannen Trevliga åar i Sydöstra Sverige? Paddling allmänt 4
Trikåmannen Återförsäljare Riot i södra Sverige? Paddling allmänt 2
PeterTK Paddla Finland-Sverige? Paddling allmänt 2
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
ecsrigu Hyra K2 i södra Sverige Paddling allmänt 2
landonia Paddeltips Sverige,Norge? Paddling allmänt 2
drleffe Paddla från Läsö till Sverige Paddling allmänt 4
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
curtan Becky Mason kommer till Sverige. Paddling allmänt 0
Timo M Paddla Sverige - Åland Paddling allmänt 16
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
erik_rask Fler Nigel-kurser i Sverige Paddling allmänt 0
Smaavoll Transport av kajakk mellom Finland og Sverige Paddling allmänt 5
johnliungman Riktigt lång älvpaddling i Sverige Paddling allmänt 5
calypso63 Qajaq Sverige träff Paddling allmänt 1
Nitsson Var i Sverige paddlar Ray Mears? Paddling allmänt 2
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Avslut090305 Qajaq Sverige paddelträff 26–27 maj Paddling allmänt 0
tango Två kajakhändelser i södra Sverige samtidigt Paddling allmänt 0
calypso63 Qajaq sverige Paddling allmänt 1
srpp Escape (Björn Johansen) i Sverige? Paddling allmänt 7
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
a95180 Var köpa vingpaddel i Sverige? Paddling allmänt 19
masvean Lengre padletur i øde områder i sverige? Paddling allmänt 8
Stavangerjente Finnes det JKK-kajakker i Sverige? Paddling allmänt 0
Waveface Statistik över antal havspaddlare i Sverige? Paddling allmänt 0
Thomasbergen kajak i sverige Paddling allmänt 4
lea7194 När Sverige är som bäst... Paddling allmänt 2
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5
Lorre2 Sverige-Finland via Åland? Paddling allmänt 6
perpan Kanot i Sverige? Paddling allmänt 2
odde Kjøp av kajakk: Sverige/Finland? Paddling allmänt 7
mellgren Paddla till Åland från Sverige? Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg