Jag börjar lessna...
Tänk om det funnes några RIKTIGA sandaler!
Att dra på sej ett par sandaler när man stiger ur sin kajak i vattnet, tycker jag fungerar mycket bra!
De skyddar mot vassa stenar och annat obehagligt, som kan ligga och skräpa på botten.
Jag har dock inte hittat några som uppfyller mina (högt ställda?) krav:
1 De skall alltså tåla vatten!
2 Men dom behöver ju inte vara av en extrem kvalité för långvandringar!
3 Bra kvalité är naturligtvis ingen nackdel i sig, men priser kanske uppåt 800-1200 spänn, tycker jag är övermaga för det ändamål jag tänker nyttja dom.
Vissa lite billigare har en kraftig yttersula, det är mycket bra! Men då har dom oftast läderremmar, polstrade på insidan med skumplast och textil samt innersula av mocka. Det är inte bra, eftersom dom då absorberar vatten, aldrig torkar och blir hårda när dom väl torkat...
Några tycks vara helt i syntet, men ofta visar det sej att det är fusk, med syntetbelagd väv i innersulan och ihåliga sulor. Det sprutar som sifoner när man sen knallar på land! Limningarna ger med sej efter ett tag på grund av att dom aldrig torkar ur helt!
Det bästa jag hittat hittills är ett par lite kraftigare badtofflor, faktiskt!
En homogen cellgummisula och en kardborreförsedd slejf over foten. Dom kostade 59 spänn på båtmacken i Trosa.
Nackdelen är att dom inte sitter fast så bra på foten, då det saknas hälrem.
Fan, skall det inte finnas nåt vettigt att ha på sej?..
Strmbrg,
[Ändrat av Strmbrg 2002-08-22 kl 12:57]
Tänk om det funnes några RIKTIGA sandaler!
Att dra på sej ett par sandaler när man stiger ur sin kajak i vattnet, tycker jag fungerar mycket bra!
De skyddar mot vassa stenar och annat obehagligt, som kan ligga och skräpa på botten.
Jag har dock inte hittat några som uppfyller mina (högt ställda?) krav:
1 De skall alltså tåla vatten!
2 Men dom behöver ju inte vara av en extrem kvalité för långvandringar!
3 Bra kvalité är naturligtvis ingen nackdel i sig, men priser kanske uppåt 800-1200 spänn, tycker jag är övermaga för det ändamål jag tänker nyttja dom.
Vissa lite billigare har en kraftig yttersula, det är mycket bra! Men då har dom oftast läderremmar, polstrade på insidan med skumplast och textil samt innersula av mocka. Det är inte bra, eftersom dom då absorberar vatten, aldrig torkar och blir hårda när dom väl torkat...
Några tycks vara helt i syntet, men ofta visar det sej att det är fusk, med syntetbelagd väv i innersulan och ihåliga sulor. Det sprutar som sifoner när man sen knallar på land! Limningarna ger med sej efter ett tag på grund av att dom aldrig torkar ur helt!
Det bästa jag hittat hittills är ett par lite kraftigare badtofflor, faktiskt!
En homogen cellgummisula och en kardborreförsedd slejf over foten. Dom kostade 59 spänn på båtmacken i Trosa.
Nackdelen är att dom inte sitter fast så bra på foten, då det saknas hälrem.
Fan, skall det inte finnas nåt vettigt att ha på sej?..
Strmbrg,
[Ändrat av Strmbrg 2002-08-22 kl 12:57]