Vattentåliga sandaler?

Om man ska vara korrekt...

En liten petitess, men ack så viktig om man ska ge sig på att köpa Jodphur boots i t.ex. Storbritannien. Fråga inte efter 'Jodphurs' eftersom det är en byxmodell och inte en kängmodell. Att det sedan finns en kängmodell som är anpassad för den typen av byxor är en annan historia. En kompis till mig fick gå till flera skoaffärer innan han hittade någon som förstod vad han egentligen var ute efter när han frågade efter 'Jodphurs'. Att fråga efter 'Jodphur boots' går dock bättre... :)

100 kr för Silva-sandaler

Förra året på 5-dagars orienteringen köpte jag ett par sandaler av märket Silva. Dom är i svart gummimaterial, liknar Neopren och dom kostade 100 kr. Mycket lätta med remmar i textil. kardborrreglering, men också ett spänne, som används när man hittat rätta inställningen. Inte vansinnigt starka, men jag kan köpa 7-8 par för priset av ett par TEVA. Gick lätt att limma med liquisol. Dom har använts mycket i kajak, 3-4 veckor varje sommar.
\C

Återigen Teva....(puuh)

Detta kanske är ett överflödigt inlägg men jag kan inte hålla mig...
Har haft Teva-sandaler sedan dom introducerades i Sverige på 80-talet. Mina första håller fortfarande (efter ca 15 år..) trots idogt användande under alla möjliga förhållanden. Billigare sandaler får man nog leta efter...
Teva-sandalen var ju en gång framtagen just för vattenaktiviteter. En sandal att använda vid paddling i forsar mm. Fynd kan göras. Mina senaste köpte jag för 200 spänn (!) när den lokala järnhandeln slog ingen sin sportavdelning. Annars kan man väl inte påstå att "grundmodellen" är extremt dyr med tanke på användbarheten, ca 800 spänn är väl rättså överkomligt.

P
Tevafantast.

Sandaler vs Neopren skor med häl.

Mina Rebok amazonas har funkat jätte bra i många år jag köpte dom på rea med.
och dom är sköna att gå i inga remmar som skaver.
Men för paddling tycker jag inte dom är så bra. Då vill jag ha täckt häl för jag får ont i fötterna om man sitter länge.
Och dom dom är lite stora att ha i min kajak det blir trångt.
neopren skor är mycket smidigare och bekvämare tycker jag.
Dom värmer lite bättre när det är lite kyligt med.

MVH Bengt http://www.paddla.net

Lukt

Det största problemet jag stött på vid användning av tofflor i saltvatten är att de börjar stinka efter ett par dagar i kajaken.
Jag antar att detta beror på att de sugit åt sig en massa vatten och aldrig riktigt hinner torka mellan doppen.

Jag har aldrig provat med några dyrare sandaler, typ Teva.

Erfarenheter? Tips och förslag?

Och nej... jag tror inte att det beror på min tåbira! :)

Intersports egna sandaler

Jag köpte en pas billiga sandaler på Intersport för 5-6 år sedan. De består av en tjock gummisula och remmar i nylon. Enda felet med dem är att de är lite stela i sulan och därför inte så sköna att knalla runt länge med. Om de bara skall sitta på i kajaken däremot tror jag de kan vara kanonbra, om man nu vill ha sandaler när man paddlar. Kolla på intersport och stadium. Jag tycker ofta de hamnar i det där ganska prisvärda mellanskiktet mellan dyra friluftsbutiker och bensinmackar.

Kalle

avslutad210712

Gäst
Alternativ till Teva - tja, tja säger bara en sak KVALITET.

Är inte på min femte säsong med mina Teva och jag använer dem mycket, även på jobbet på vintern. Har testat andra märken av äventyrsandaler och visst kostar Teva en hel del men utslaget på antalet timmar så är de billiga

Punto finito

Re: Teva är klart bäst!

MikeMike; sa:
Teva är klart bäst, jag bytte ut min nu 10 år gamla original Tevor i somras mot ett par Fjällräven (jag fick dom till inköpspris), att jag bytte till fällräven sandaler var det dummaste jag har gjort. På min senaste paddel tur, där stor del av tiden gick åt att vandra i vad högt vatten slets en av hälremmarna upp ur sulan. Det hade aldrig hänt med ett par Teva sandaler som har genomgående remmar under foten. Jag har kollat på andra Teva liknande sandaler och det flesta andra modeller har samma kassa konstruktion som Fjällräven. Så 700 - 800 spänn för ett par sandaler som håller i 10 år är en bra deal, om man jämför med skit sandaler från fjällräven för 500 pix som inte håller en sommar.

//Micke

Mina fjällräven har hållt i tio år.

Source

Ett bra alternativ och även ngt billigare är Source sandaler. Har haft Teva i ett flertal år och var väl i stort sett nöjd med dom. Har därmot sett att det verkar finnas en trend mot allt mer lull-lull på sandalerna med neoprenbitar här och där samt lite ibland omotiverade spännen och remmar enligt mitt tycke. Neopren bitar vilka används för att göra sandalerna mer "komfortabla" är en ypperlig grogrund för bakterietillväxt, spec efter ett par års användande, vilket ger en distinkt och specifik lukt härstammande från fötterna.

Därför köpte jag ett par Source Stream sandaler senast, enkla och sköna. Inget "extra" men ändå sitter de gott på foten. Ett fullgott alternativ till Teva tycker jag iallafall.

kolla in deras hemsida
http://www.source-vagabond.com/b-sanoriginals.html samt återförsäljaren i sverige http://www.kajaktiv.se/

Jonas
[Ändrat av jonas.ornborg 2004-03-16 kl 09:18]

Chaco

Teva i all ära men jag tycker att Chacos sandaler håller högre klass i både passform, kvalité och utseende. Chaco finns i många modeller och alla går att få med olika typer av sulor. De har en speciell sula för vattenaktiviteter.

Jag var aldrig riktigt nöjd med passformen på mina förra sandaler (Teva), men de gick ju aldrig sönder så jag kunde skaffa mig att par nya... För ett år sedan försvann de (äntligen?) under en vandring. Nu är jag lycklig ägare till ett par Chaco.

http://www.chacosan.com/

Re: Chaco

erik_sylvan; sa:
Teva i all ära men jag tycker att Chacos sandaler håller högre klass i både passform, kvalité och utseende. Chaco finns i många modeller och alla går att få med olika typer av sulor. De har en speciell sula för vattenaktiviteter.

Jag var aldrig riktigt nöjd med passformen på mina förra sandaler (Teva), men de gick ju aldrig sönder så jag kunde skaffa mig att par nya... För ett år sedan försvann de (äntligen?) under en vandring. Nu är jag lycklig ägare till ett par Chaco.

http://www.chacosan.com/

Hej! Chaco ser väldigt intressanta ut, lite samma koncept som Source. Enkla och funktionella. Vad kan man få tag i dessa inom Sverige?

Jonas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BKC Halkfria sandaler Paddling allmänt 0
bieurn Reef-Sandaler! Paddling allmänt 7
highlandpark Bra sandaler? Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg