Vattentäta blixtlås - marknadsundersökning

Jag har för mig att det finns ett par trådar om detta sen tidigare. Om du söker lite så kommer du troligen få fler intressanta synpunkter.

Iaf, jag har varit lite skeptisk till dessa vattensäkra blixtlås men har hittills bara blivit positivt överraskad. Jag har flera plagg med dessa blixtlås och har inte upplevt problem med några av dessa, dock bör det nämnas att det är kvaltietsdragkedjor som jag har erfarenhet av och på vissa billigare plagg så känns det som om de ska slitas väldigt fort, ungefär som på bilden tidigare.
På flera av plaggen så är det heller inte någon klaff varken bakom eller framför dragkedjan och jag har ändå inte upplevt problem med dem trots rejäl användning och otroligt blöta förhållanden.
T.ex. har jag en Arc'teryx Alpha SV-jacka (den in GT XCR men med det nya blixtlåset fram), som ju har en Vislon-dragkedja (som en vanligt med stora tänder fast i lite mjukare material) fram men som ska vara mer vattentät en en vanlig, dock med en klaff bakom. Jackan har även vanliga vattensäkra blixtlås under armarna utan klaff. Jag har ett par Arc'teryx Theta SK-byxor med vattensäkra blixtlås längs hela benen utan klaff. Ett par Patagonia Rain Shadow Pant med hellånga vattensäkra blixtlås i sidorna utan klaff. Alphan och Thetan har jag klättra med och således gnidit en del mot berg, det enda slitage jag har sett på blixtlåsen är att lite färg har skavts av på löparen. Alphan och Rain Shadowsen har jag vandrat i, bl.a. i Sarek i somras då det var otroligt blött väldigt ofta med ihållande regn och kraftiga vindar (alla som upplevt kraftfullt oväder i fjällen vet vad detta ställer för krav). Inga problem trots detta och jag är otroligt nöjd med dessa plagg och hur dragkedjorna presterat.

Lycka till med undersökningen.

Vattentäta blixtlås är nåt som passar bäst i city och inte i skogen.

Som så många andra skriver är en jacka med ett klassiskt blixtlås och en slå helt klart överlägsen. Med en sådan går det lätt att ventilera genom att öppna dragkedjan medan man låter slån hålla vattnet ute. En jacka med slå ger också ett extra mått av säkerhet utifall man skulle ha otur och ha sönder blixtlåset, man blir då inte helt utelämnad för vädrets makter utan kan klara sig hjälpligt med enbart slån.

Sidodragkedjan på ett par regnbyxor bör vara "vattentät" och utan vindslå. En slät utsida fastnar inte i fordon, ryggsäckar, stenar och trä

Hej!
Vad har ni för erfarenheter av vattentäta blixtlås?
Vilka är det största problemen?
Bästa lösningarna?
Vad har ni för önskemål för framtida vattentäta blixtlås?
Idéer?

En väska med "vattentätt" blixtlås från Ortlieb var en stor besvikelse. Blixtlåset släpte helt enkelt låsning när den packades.

Har ett par regntäta byxor från Mammut med tunna sådan här blixtlås över fickorna. De har hållit i 2 år med ca 6 veckors användning per år.

Generellt går blixtlås i jackor sönder alldeles för fort. Framför allt löparna har jag slitit ut. Ofta också väldigt svårt att få tag i reservlöpare som passar.

Skulle vara villig att betala en rejäl slant extra för dokumenterat slitstarka blixtlås men vattentätheten är inte prioiterad.

Thure

Man kan ju inte annat än hålla med om vad som redan sagts. Viss grambesparing och mindre risk att fastna, möjligen, är väl enda fördelarna. Kanske någon tycker det är snyggare, jag bryr mig inte. Men de smäckra "vattentäta" blixtlåsen på mitt Haglöfs Lim-ställ (Paclite) har hållt förvånatsvärt bra trots flera års ganska vårdslöst bruk året runt. Men vattentäta är de nog inte, dessa blixtlås. Som vanligt med goretex är man antingen blöt av svett eller kondens, om man inte sitter ganska stilla. På det viset är inte blixtlåsen den svagaste punkten.

Hej!
Jag går på programmet Sportstech vid Mittuniversitetet i Östersund. Sportstech handlar om produktutveckling, framförallt inriktat mot produkter inom upplevelseindustrin.

Under pågående kurs gör jag och mina kurskamrater en marknadsundersökning om vattentäta blixtlås. Det vore till stor hjälp om vi kunde få era synpunkter på de vattentäta blixtlås som finns på marknaden idag.

Vad har ni för erfarenheter av vattentäta blixtlås?
Vilka är det största problemen?
Bästa lösningarna?
Vad har ni för önskemål för framtida vattentäta blixtlås?
Idéer?

Tack på förhand!
Hanna

Mer information om Sportstech: http://www.studentum.se/Sportteknol...ed_inriktning_sport_och_upplevelser_56385.htm

Största problemen? jo att de oftast inte är täta snarare avvisande.
idéer o önskemål? Täta blixtlås som kan användas på badbyxor för att förvara telefon mm. dessa måste gå att använda med en hand.

Jag tycker en dragkedja på en jacka skall vara lätt att dra ner och upp även med handskar.
Dessa "vattentäta" varianterna tycker jag blir lite stelare i kyla. I övrig kan jag instämma med andra kommentarer.
Man får akta dessa mot starkt solsken, brorsans ryggsäcks dragkedjor pallade inte en vecka i Grekkland.

Sidodragkedjan på ett par regnbyxor bör vara "vattentät" och utan vindslå. En slät utsida fastnar inte i fordon, ryggsäckar, stenar och trä

Jag håller inte med om det. Mina regnbyxor har en hellång dragkedja med slå vilket gör att jag kan ha dragkedjan öppen hela vägen och endast låta slån hålla tätt. Detta ger en fantastisk ventilation och komfort jämfört med vanliga regnbyxor och hitintills har jag alldrig märkt att det kommit in vatten när dragkedjan är öppen.

Vad gäller risken att fastna i fordon är den i princip obefintlig. Slån som jag har är ca 3-4cm och hyfsat stel så det finns ingen rimlighet i att den skulle fastna i ett fordon på något vis. Då är det större risk att ett veck i tyget i jackan eller byxorna fastnar istället men även den risken är ju försumbar om man jämför med lösa remmar och liknande som finns på ryggsäckar och liknande.

varför?

jag har ingen stor erfarenhet av vattensäkra blixtlås, men det verkar som att de flesta påstår att det inte är så viktigt? jag förstår inte det, varför skulle man inte vilja ha en vattentät dragkedja om den fungerade bra?

peace out

jag har ingen stor erfarenhet av vattensäkra blixtlås, men det verkar som att de flesta påstår att det inte är så viktigt? jag förstår inte det, varför skulle man inte vilja ha en vattentät dragkedja om den fungerade bra?

peace out

Jag kan bara tala för mig själv och det som jag upplever som det stora problemet är att när man inför vattentäta blixtlås så tar man bort slån som tidigare satt över dragkedjan. Dels sänker det komforten eftersom man då inte kan ventilera lika väl samtidigt så minskar man också säkerheten eftersom man inte kan stänga jackan alls om dragkedjan skulle gå sönder, med en slå kan man i alla fall hjälpligt hålla vädret ute.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Fjorr Vattentäta löparhandskar Kläder 6
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
Smogz Softshellbyxor ej vattentäta, som ryms utanpå slalompjäxor Kläder 1
Glännman Vattentäta skalhandskar Kläder 19
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
loewen Vattentäta byxor Kläder 14
crisscross Sorel Glacier ej vattentäta. Vad göra? Kläder 4
Sanna81 Vad göra med inte helt vattentäta skor? Kläder 5
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Strykarräven Mjukskalbyxor med vattentäta knän/bak Kläder 24
Swedish Berman Gympaskor/vattentäta Kläder 13
PaulPersson Vattentäta luftiga zip-off byxor Kläder 8
Xander Vattentäta blixlås Kläder 10
Wikinggirl Vattentäta påsar till kameran Kläder 4
Backpacker Vattentäta byxor Kläder 12
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
Gubben på Udden Vattentäta zip-off ben Kläder 3
thim_g Vattentäta byx? Kläder 1
hypercello Hjälp angående blixtlås. Kläder 6
pysen78 Felvända blixtlås i USA? Kläder 24
Rimfrost_i_skägget Byta blixtlås i skaljacka Kläder 1
thorburn Blixtlås under ärmarna?! Kläder 32

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg