Vattentäta blixtlås - marknadsundersökning

Största problemen? jo att de oftast inte är täta snarare avvisande.
idéer o önskemål? Täta blixtlås som kan användas på badbyxor för att förvara telefon mm. dessa måste gå att använda med en hand.

Telefon i badbyxor? Öh, du borde ju söka vård för din tillgänglighetsmani.

Vattenavstötande blixtlås

Som tidigare nämts så finns det idag inga helt vattentäta blixtlås för friluftsplagg.
De laminerade dragkedjorna i friluftsplaggen är vattenavvisande och alltså inte helt vattentäta.
köper man ett Gore-Tex plagg så är det alltid testat och godkänt av Gore. Kraven är att frontdragkedjan då skall ha en klaff på insidan av jackan där ev vatten leds ner och rinner ut på bärarens (vattentäta?) byxor. Den här lösningen brukar aldrig finnas på tex fickor, och därför skall man aldrig lägga exempelvis mobiltelefoner och andra känsliga prylar i ytterfickorna eftersom de inte är 100% vattentäta

Generellt sett så fungerar YKK laminerade dragkedjor väldigt bra. Det mekaniska slitaget på själva dragkedjan blir mindre än en traditionell, men å andra sidan ligger den ju skyddad bakom klaffar så summa sumarum borde slitsyrkan vara ungefär samma

Vilket man väljer är tycke och smak. Utseendet är den största anledningen till de laminerade dragkedjorna

Att en traditionell dragkedjelösning med klaff skulle vara mer vattentätt stämmer alltså inte, annars hade aldrig lösningen med laminerat passerat genom Gores VÄLDIGT tuffa krav. Vill man ventilera utan att riskera för mycket regn på kroppen rekommendar jag istället att man använder ventilation under ärmarna eftersom en klaff med öppen dragkedja knappast skyddar särskilt bra mot varken vind eller regn. Alternativt, öppna upp rejält under en kort tid och stäng igen

Jag kan bara tala för mig själv och det som jag upplever som det stora problemet är att när man inför vattentäta blixtlås så tar man bort slån som tidigare satt över dragkedjan. Dels sänker det komforten eftersom man då inte kan ventilera lika väl samtidigt så minskar man också säkerheten eftersom man inte kan stänga jackan alls om dragkedjan skulle gå sönder, med en slå kan man i alla fall hjälpligt hålla vädret ute.

Det ena borde inte utesluta det andra

Telefon i badbyxor? Öh, du borde ju söka vård för din tillgänglighetsmani.

Det handlade snarare om risken för stöld av tex. telefon när man är på allmän strand. Om min handduk eller dricka försvinner gråter jag inte (i alla fall inte jättemycket) men om mitt visa kort, hemnyckel, bilnyckel och telefon försvinner tok bölar jag nog.

Tänkte bara att detta var en bra anledning att ha vattentäta blixtlås på ett plagg, annars fungerar ju som redan sagts slå över dragkedjan.

Med vanlig gärna grov YKK dragkedja och slå blir det tillräckligt tätt, i synnerhet om det som på min jacka sitter en motstående slå som viks lite under den övre slån när slån stängs. Med en "vattentät" dragkedja vill jag ändå ha slå. Litar inte tillräckligt på dragkedjor för att vilja vara utan, och som nämnts är det bra att kuna ventilera med dragkedjan mer eller mindre öppen, och slån knäppt lite här och där. Varför skulle jag vilja ha "vattentät" dragkedja + slå, när vanlig dragkedja + slå räcker? De "vattentäta" dragkedjorna är heller inte lika smidiga att öppna och stänga som vanliga dragkedjor.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Fjorr Vattentäta löparhandskar Kläder 6
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
Smogz Softshellbyxor ej vattentäta, som ryms utanpå slalompjäxor Kläder 1
Glännman Vattentäta skalhandskar Kläder 19
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
loewen Vattentäta byxor Kläder 14
crisscross Sorel Glacier ej vattentäta. Vad göra? Kläder 4
Sanna81 Vad göra med inte helt vattentäta skor? Kläder 5
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Strykarräven Mjukskalbyxor med vattentäta knän/bak Kläder 24
Swedish Berman Gympaskor/vattentäta Kläder 13
PaulPersson Vattentäta luftiga zip-off byxor Kläder 8
Xander Vattentäta blixlås Kläder 10
Wikinggirl Vattentäta påsar till kameran Kläder 4
Backpacker Vattentäta byxor Kläder 12
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
Gubben på Udden Vattentäta zip-off ben Kläder 3
thim_g Vattentäta byx? Kläder 1
hypercello Hjälp angående blixtlås. Kläder 6
pysen78 Felvända blixtlås i USA? Kläder 24
Rimfrost_i_skägget Byta blixtlås i skaljacka Kläder 1
thorburn Blixtlås under ärmarna?! Kläder 32

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg