Vattensäck

Vad är fördelen med en påse jämfört med 3st 1,5 liters PET-flaskor?

Mindre saker att hålla reda på (1 mot 3), lättare att packa (för mig iaf). När den är tom tar påsen mycket lite plats, flaskorna samma som fyllda. Det är lite smidigare m påse helt enkelt, men så klart klarar man sig med PET flaskor om man vill.

Klämt lite på den nu. Visst känns den svindyr men verkar hålla en hyggligt bra kvalitet. Jag tror jag behåller denna till fjällen i höst mest för att kunna hämta vatten till lägret men skaffar en Sea to Summit att fästa på ryggan framöver. 445:- var att ta i för en svetsad plastpåse även om den känns gedigen.
Tack för all tips och kommentarer!
Nu är ryggan packad för en rejäl rundvandring på Ölands Alvar i helgen.
Trevlig helg alla!!

//Thomas

..sent using tapatalk

Jag brukar bara ha med min 50cl merflaska (28g) och ev en tom literflaska från Brämhults (50g). Fast om man är fler som går så behövs det kanske mer vatten. När jag går i skogen och inte kan räkna med tillgång på färskvatten så gillar jag PET-flaskor, dels för att de är hållbara och för att det är lättare att förela vikten vettigt i ryggsäcken jämfört med en större flaska eller säck.

Hur klarar du ditt vattenbehov? 1l låter väldigt lite även för en person.
Jag brukar göra av med 3-5l per dygn minst. Har du nära till vatten flera gånger om dagen?
Edit: såg ditt skogssvar.
Måste säga att jag gillar säck betydligt bättre än pet som tidigare. Räcker med bränsleflaska tycker jag.

Packpåse som vattensäck?

Väcker liv i en halvgammal tråd med en idé jag fick en tråkig fredag eftermiddag på kontoret.

Nämligen, jag brukar använda mig av vattentäta packpåsar 8 och/eller 13 liter med rullstängning. De har säkert ett fint namn. Idén är att använda den till lägerförvarning av vatten, fast att man vänder den ut och in så att man även nästa dag kan förvara torra kläder torrt? Det borde gå, eller är det nån liten detalj jag glömmer?

Spontant känner jag att jag vill förvara mat/dryck i kärl som är avsedda (godkända) för det. Är både en smak- och hälsofråga.

Vattensäcken fyller jag när det blir lägerdags, den förvaras vertikalt och har inte läckt för mig.

De större med rullstängning brukar man när de är fulla hänga på en gren, för bekväm avtappnings eller duschhöjd.

go tur

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg