Vattenrening

Befinner mig för tillfället i Alaska där de har fullt upp att rena vattnet ifrån Giarda, varför jag har börjat fundera kring vattenrening. Har tittat snabbt i hyllorna och det förefaller vara rea jämfört med Sverige. (Mest inne på MSR Hyperflow Microfilter, mest pga vikt och storlek)

Under denna resan klarar jag mig fint här utan att köpa vattenrening. Mina funderingar kretsar mer kring om jag skall köpa vattenrening inför eventuella nya resor eller för vandringar/paddlingar i Skåne.

Oftast när jag är ute är det norr om Gävle och där tar jag vatten utan reninig, hittills utan problem. Dock kännns det som lite mer risk om jag är i Skåne pga mer lantbruk osv. Har försökt titta runt här på forumet för att skaffa mig en uppfattning men har inte så mycket tid då jag har tillgång till nätet... Har dock hunnit inse att det är en djungel av olika reningslösningar men framförallt av individuella tyckanden kring metoderna och framförallt om man behöver rena eller ej.

Vill ni hjälpa mig, vilka reningsmetoder finns det och vad skiljer dem åt?

Vad jag förstått finns det 3 olika metoder;
1. Filter, ex Hyperflow
2. Kemiskrening ex. tabletter
3. Värme (kokning 5-10 min)

Vad jag vidare tror mig förstått är att kokning dödar allt efter 5-10 min, tar dock inte bort tråkiga partiklar. Kan dessa partiklar renas med endast ett kaffefilter?

Men vad tar egentligen filter och tabletterna bort?
Tabletter känns spontant lite tråkigt att "dricka" då det förefaller lite ohälsosamt om man är ute länge, men de dödar väl också allting?
Filter förefaller ta bort det mesta utom just eventuella virus?

Min största fundering är om man vandrar vid en liten skånsk sjö, så känns den största faran att vattnet skulle innehålla kemikalier eller dylikt ifrån lantbruk och möjligen industri. Hur får man bort detta?

Hjälp mig med information och tips!?!

Att lägga till på din lista är UV-ljus likt SteriPen http://www.steripen.com/

Jag använder en själv och måste säga att den är grymt smidig pga sin vikt och storlek. Men det gäller ju lite att hitta rent vatten, dvs ingen brun sörja. Än så länge mår min mage bra iaf, men funderar på att komplettera med filter. Och på den punkten är jag lika frågande som dig.

Det är ju stor skillnad på vad Du menar med "rening".
Är det bakterier/virus eller smak som ska bort,

Bakterier/virus avdödas lämpligen med (upprepad) kokning eller med kemisk behandling (klor eller motsvarande) UV-ljus tar bara bakterier som ligger ytligt, dvs nära UV-ljuset.

Ett kolfilter tar bort mycket av dålig smak från t.ex. humusämnen samt i viss mån även kemiska föroreningar. Det finns ju många andra typer av filter också med lite olika funktion.
Ett filter som bygger på osmos tar ju tex. både bakterier och dålig smak, men kostar kanske mycket?! (vet inte alltså)

Någon kommer säkert snart att tipsa om kommersiella produkter. Dessa har jag tyvärr dålig koll på eftersom jag bara dricker obehandlat fjällvatten när själv är "till skogs" :)

/Peter

Ska du använda det direkt kan man ta det som det är och koka det till käket eller kaffet.
Vill du bli av med humusdoft eller eventuella kem kör partikel och kolfilter.

Skall du lagra det i drickaflaskor - speciellt i varmt klimat.
Koka eller tab behandla det - sedan kol/partikel filter.

Eller köp ett pumpfilter.

Använda alltid separat kärl för orenat resp renat, drick inte direkt ur flaskorna - inga problem att fixa vatten och hålla förådena fyllda.

Köp ett kemisktkolsugrör som reserv - behändiga och renar det värsta vattnet du kan tänka dig utom saltvatten.
Desutom är det behändigt att bara kunna skopa upp fast riktigt skitigt vatten o suga i sig - då slipper man slösa på det rena vattenförådet som man inte vill ha för stort samt att det tar lite tid att rena o fixa till.

I sverige är det ofta onödigt med denna rening men iaf jag gillar att tillverka fint kvalitetsvatten när jag är ute och fiskar.

Den fjärde metoden tycks du ha missat helt, be om vatten.....Ett tätbefolkat landskap har en fördel som inte finns norrut och i skogararna, civilisation.
Jardins självtrycksfilter är en metod att tillverka vatten efter melittafiltrering.
Vi har ett WaterWorks II och i stort används det i S götaland och Afrika numera.......

Rinnande vatten är oftast förorenat, både av gödning och spillvatten.....

Skåneledens beskrivningar upplyser om kallkällor samt vattenställen utmed lederna.

Precis som med torrvandringar kan man gräva ner vattengömmor i förväg, eller eftrhand be om vatten.

Givetvis kan man som alltid gräva i lämplig mark utmed vattendrag och där ta upp markfiltrerat vatten, vilket brukar vara optiskt aptitligare än det i vattenfåran. Ändå brukar behandling krävas.
Partikelfiltrering, luftning, kemisk behandling och fin filtrering, ofta behövs en smakförbättring, dessutom tar allt det här tid och energi.

Till sist beror allt på om man ser vatten som ett problem eller en resurs, men den lates väg är att nyttja färdigbehandlat vatten.

Står här själv valet i kvalet om jag ska köpa ett vatten renings system för vanding på låglandet.
Antingen
MSR Hyperflow Microfilter
eller
MSR MiniWorks EX

Men om man snabbt jämn för dessa två vatten renare så
Filtrerar MiniWorks bort även kemikalier.
De skriver "Effective against chemicals/toxins" detta är pga att filtret består av keramiskt kol (Ceramic Plus Carbon).

MSR Hyperflow har endast ett hål fiber filter på 0.2 micron.

Som nämdes i tillexempel skåne så kanske det är mycket jordbruk där som kanske använder sig av kemikalier.
Förmodar att man då måste sattsa på ett system som renar för kemikalier?
Det kanske inte finns kemikalier å gifter i våra svenska vattendrag?

Finns det någon konkurent eller likande produkt som MSR Hyperflow Microfilter fast med keramiskt kol som rensar bort gifter å kemikalier. För vet inte om jag vill gå upp dubbla vikten för
ett reningsverk.
Mellan 200-300g för ett vatten renings verk är en acceptabel vikt anser jag.
Så tips på andra märken skulle uppskattas i denna vikt klass skulle uppskattas eller finns det inte?

De där lätta reningsverkspumparna ser nimma ut i affären, men om det skall vara någon vits med dem bör du betänka hur det känns när du pumpat mellan 4 och 8 liter genom dem för det är vad som behövs per dygn om du är solo respektive har en kamrat med dig.
Några 100 gram är inte gränssättande som jag ser det eftersom mitt Waterworks II bara väger som en 1/2 liters flaska med vatten........
Lättast och billigast är fortfarande att be om vatten........

Jag har just köpt Katadyn Exstream, den ska enl de uppgifter jag fått räcka bra för personligt bruk och rena det mesta möjliga med den teknik den använder.

vattenfilter

Står här själv valet i kvalet om jag ska köpa ett vatten renings system för vanding på låglandet.
Antingen
MSR Hyperflow Microfilter
eller
MSR MiniWorks EX

Men om man snabbt jämn för dessa två vatten renare så
Filtrerar MiniWorks bort även kemikalier.
De skriver "Effective against chemicals/toxins" detta är pga att filtret består av keramiskt kol (Ceramic Plus Carbon).

MSR Hyperflow har endast ett hål fiber filter på 0.2 micron.

Som nämdes i tillexempel skåne så kanske det är mycket jordbruk där som kanske använder sig av kemikalier.
Förmodar att man då måste sattsa på ett system som renar för kemikalier?
Det kanske inte finns kemikalier å gifter i våra svenska vattendrag?

Finns det någon konkurent eller likande produkt som MSR Hyperflow Microfilter fast med keramiskt kol som rensar bort gifter å kemikalier. För vet inte om jag vill gå upp dubbla vikten för
ett reningsverk.
Mellan 200-300g för ett vatten renings verk är en acceptabel vikt anser jag.
Så tips på andra märken skulle uppskattas i denna vikt klass skulle uppskattas eller finns det inte?

sTycker att waterworks är kanon med ett extra kolfilter i botten.

Senast ändrad:
vattenrenare

Jag tycker att Waterworks har funkat kanon för mig i södra och mellersta sverige. Det är ju samma renare som Miniworks fast med ytterligare ett kolfilter i botten, dock blir det ca 5 cm längre, men det får det vara värt tycker jag! Tyvärr är det ganska dyrt 2400 sist jag kollade, kanske går det att fynda billigare över pölen, hade själv jordens röta, hittade mitt här på forumet i höstas för 700 spänn, nytt o ouppackat!

Har nu hittat ett alternativ till MSR Waterworks EX det är Katadyn Katadyn Pocket Filter.

Jämnför man dessa snabbt.
Så använder sig båda dessa av samma filter "0.2 micron keramiskt filter" vilket är possitivt.

Katadyn Katadyn Pocket Filter
Produktionskapacitet: ca. 1 l / min
Filterkapacitet: Upp till 50 000l (beroende på vattenkvalitet)
Storlek: 24 x Ø 6 cm
Vikt: Ca 550 g
Garanti: 20 år
Pris: ~4000kr
Övrigt: Gjord i tålig lätt metall.

MSR Waterworks
Produktionskapacitet: ca. 1 l / min
Filterkapacitet: ~2000 L (beroende på vattenkvalitet)
Storlek: 19 x Ø 7 cm
Vikt: Ca 456 g
Garanti: ? år
Pris: ~1250kr

Så jag anser att plånboken får avgöra.

sTycker att waterworks är kanon med ett extra kolfilter i botten.

Vart hittar man ett sådant där kolfilter?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg