Jag har lusläst här och där i dokumentet. Jag hittar uppgiften under rubriken 2.2.7.Restaurera sötvattenekosystem. Således handlar det inte specifikt om vattenkraft utan det är bredare och gäller även andra vatten.Texten som länkas i föregående inlägg innehåller följande om vattenkraft:
Minst 2 500 mil fritt strömmande vatten ska återställas före år 2030 i EU.
Jag läser: "Större ansträngningar krävs för att restaurera sötvattenekosystem och vattendragens naturliga funktioner, i syfte att uppnå vattendirektivets mål. Detta kan ske genom att vandringshinder för fisk avlägsnas och genom ett förbättrat flöde av vatten och sediment. För att förverkliga detta kommer minst 25 000 km vattendrag att återställas till fritt strömmande vattendrag före 2030 genom avlägsnande av i första hand gamla fördämningar och återställande av svämplan och våtmarker. Kommissionen kommer under 2021 att ge medlemsstaterna teknisk vägledning och stöd för att identifiera lämpliga platser och för att hjälpa till att mobilisera finansiering, i samråd med alla relevanta myndigheter."
Att stora svenska vattenkraftverk skulle försvinna är väl knappast troligt, däremot finns säkert många mindre och äldre som kan tas bort (eller i varje fall göras mindre miljöskadliga). Och så har vi vattendrag som förändrats genom t ex utdikning. Redan nu återställer man en hel del sådana, utökar våtmarker osv.
Vattenkraft påverkar miljön mycket och jag tycker det går att förstå varför EU är tveksamma, åtminstone till ny vattenkraft. I våra utbyggda svenska älvar är skadan redan skedd så där handlar det väl främst om att mildra skadan. Om jag har förstått EU:s inställning rätt så vill de inte förbjuda vattenkraft i framtiden. Det handlar istället om att man inte kommer att gynna investeringar i den, dvs vattenkraft kan bli dyrare jämfört med t ex vindkraft.
Senast ändrad: