Teknikern dricker Östersjön och så gör ett par till jag känner, själv mår jag illa av det vattnet. Västerhavet däremot är för salt, dvs du blir törstigare av att dricka. Att utvinna sötvatten ur saltvatten går med mycket fysiskt arbete i omvändaosmosfilter, men det vill du inte hålla på med som vandrare eller paddlare.
Regnvatteninsamling är en funkis och enkel väg att få tag på drickbart vatten även om det behöver grovfiltreras på grund av smuts på insamlingsdukar etc.
Kemikaliebehandling verkar smart men det som dör av arga joner i vattnet finns kvar.
Kokning tar kål på levande organismer i vattnet men de finns kvar, filtrering gäller då.
I huvudsak finns tre typer, tryck dvs du skall pumpa, gravitation och sugfilter. Skall du laga mat till fler än dig själv går i min bok typ tre bort. Mitt kaffe skall inte ha kommit från din mun!
Det finns många modeller själv har jag länge trivts med ett MSR Waterworks, min kamrat svär vid sitt Katadyn. Sanorlikt gillar de flesta sin lösning.
Är ni två som går behöver du rena ca 1,5kg vatten till varje måltid, se till att du gillar modellen du tillverkar ert renade vatten på. Gravitationsfilter är riktigt bekvämt även om det tar lite tid.
go tur