Vatten flaska vs Camelback

Funderar på vilket man bör använda, Camelback eller vattenflaskor vid Mtb-körning, har hört både för- och nackdelar om båda, och undrar nu vilket som är att föredra.
 
Föredrar själv "vätskesystem" eftersom det är möjligt att smådricka medans man cyklar, även i terrängen.
Dessutom får man en liten rygga, där man kan stoppa pump, ev. regnkläder och annat i, på köpet.
Visst det blir lite svettigare om ryggen men det är det värt.
 
Vätskesystem

Om skall köra bara det ena så kör på vätskesystemet. Där får man oftast ner verktyg nått extraplagg och annat som ändå måste med på turen. Det är dessutom alltid bättre att ha vikten på ryggen istället för på cykeln när man kör teräng och du slipper bli irriterad när du tappar flaskorna när du skall dricka. Själv brukar jag köra med vatten i vätskesystemet och en flaska sportdryck på ramen att ha om orken tryter.
 
Flaskor

Föredrar personligen flaskor, vill inte ha nåt på ryggen som "klibbar" man blir svettig ändå.....

Verktyg & slang, Co2 patron har jag i sadelväskan.

Tränar man på att dricka ur flaska under träning så kan man i princip dricka när som helst.

Bra flaskhållare som ibland får trycka till så de är tillräckligt "tröga" s underlättar.

Mina 5 öre
/Anders
 
Vattenrygga

Jag föredrar vattenrygga i alla lägen, förutom då jag tar träningsrundor nära hemmet.

Man kan dessutom ha med sig massa annat skojjigt.

/Mattias
 
De enda nackdelarna jag vet med Camelback är att man svettas mer på ryggen, flödet genom slangen är mindre än på en flaska. Eventuellt kan man känna av lite av axelremmarna, men det är det minsta problemet med skogscykling.
Påsen är lite svår att hålla ren, så häll inte ner saft eller något annat klibbigt. Sportdrycker brukar vara lätta att skölja bort.
Jag brukar köra vatten i puckeln och sportdryck i en flaska.

///Erik
 
Vattensäck

Det som är direkt fördelaktigt med en vattensäck är att du kan få med dig 2-3liter vätska, och att du kan få munstycket att sitta framför din mun i alla lägen. Jag har en ryggsäck som tar packning och 2-3 liter vätska. På slangen har jag satt på en isolerslang som är formbar. Jag har använt flaska i många år men sedan jag började med vattensäck har jag dricker jag mycket mer än förr. Jag dricker upp mina 2 liter på 2 mil. Jag är nöjd med systemet och att kunna ta med sig cykeltillbehör, mat, kläder och kamera är underbart.


Jag ser flaskan som ett alternativ om jag ska på en kortare tur där jag inte behöver cykeltillbehör och mat.

Jag vill rekommendera vattensystem till all form av långfärdssport.

/Paul

E.L.E.R. - Enjoy Long Epic Rides
 
Hej,
Jag föredrar Camelback mest för att jag mår bra av att dricka lite och ofta samt att jag får med mig 2-3liter utan problem.
Viktigt att hålla den ren! och enklast är att alltid skölja ur den och sedan stoppa den i frysen...
för då trivs inga odjur!!!

Uffe
 
Sällar mig till dem som föredrar ryggsäck med vattensystem, klart smidigast. Har dock helst så liten rygssäck som möjligt, som bara rymmer vattenpåsen och inte mycket mer.

// Jen
 
Föredrar själv också en vätskeryggsäck. Tycker att det är betydligt smidigare. Sen håller jag med om att den inte ska vara onödigt stor. Bara man får plats med ca 2-3 liter vatten, nycklar, mobil och kanske en energikaka.

Att man svetas mer om ryggen är ju självklart, fast jag tillhör dem som inte ser det som en större nackdel. Varför är man annars ute och cyklar som en dåre om man inte vill svetas.

/
 
För mig som kör heldämpat så har jag inte mycket att välja på eftersom hojen bara har ett flaskställ och 75cl inte räcker speciellt länge så det är bara att sätta på Camelbacken så vips så har jag 2 liter till.

Tillsammans med SPD pedaler och framdämpare så är Camelbacken en av dom saker som fått mtb att gå framåt.
 
Camelback = töntstämpel

http://www.cyclingforums.com hävdade de flesta i en tråd bestämt att camelback var en av de tio sakerna som utmärkte en riktig cykeltönt. Det var iofs bara för landsväg det gällde då så jag antar att det var OK på MTB... funderar på att skaffa en själv faktiskt (då främst till MTB) men övertyga mig grna om att det är hipp så att jag kan bära den med mera stolthet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsbo Vatten/prylförvaring på långlopp Mountainbike 7
fibbla slang :: camelback? flaska? Mountainbike 14

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg