VAT-nummer?

jonasolof; sa:
Av detta skäl är det konstigt att inte Aspid förlagts till något av EU-länderna med moms på nivån 16 procent.
Vill minnas att momsen var 19% i Portugal när man började men affärsidén är nog knappast primärt att försöka lura skattemyndigheter.
...men framför allt det längre garantiåtagandet som ofta tillämpas i Sverige (två år för fel brister som fanns från början inkl. konsekvens av felkonstruktion).
Sedan den 1/4 2005 är det tre år som gäller.

Pelle tack för info och länk.
Tre års garantitid är ett starkt argument för att köpa i Sverige.

Om det funkar!

Jag lämnade in en Acer laptop köpt maj 2004 som dog i oktober 05. Den konstaterades medio nov 05 ha ett fel som täcktes av garantin sedan den uindersökts av Acer i Tyskland. Reservdel inväntas. Mín i UK studerande son har ännu inte fått tillgång till sin dator. Kontentan: Formellt så har privatkonsument starkt skydd. Realiter torde företagsköpare kunna få effektivare service. Den omvända bevisbördan verkar göra att säljaren anser att kunden får acceptera vilken väntetid som helst.

En annan yttring av kundens svaga sits: Köper jag som privatkund en GPSmottagare eller t ex en digitalkamera och direkt vid hemkomsten konstaterar brister i funktionen så går jag naturligtvis tilbaka och ber om ett friskt exemplar där t ex blixten fungerar. Men nej, digitalkameran som skulle bli födelsedagspresent försvann en månad till serviceavdelning innan en ny kunde hämtas. Jag har svårt att tänka mig att företagskunder som köper utrustning accepterar att bli satta i vänteläge på detta vis medan säljarens kvarnar mal. I vilken mån kan man som privtkund kräva snabbt utbyte av varan?

Om leveransen är "dead-on-arrival" kan man tycka att byte till ny felfri vara är självklart. Möjligen kan man då hävda att det inte är en uppkommen brist som ska repareras, utan att man levererat "fel vara".

Tror dock, utan att veta, att man enligt lagen inte har rätt att kräva ny vara, men tycker att det är en självklar ståndpunkt gentemot leverantören. Lyckas man inte få detta, kanske det inte hjälper att hänvisa till lagen, men man ska självklart ha detta som förhandlingsmål.

Leverantörer som levererar från början defekta varor (begagnade?) ska skämmas...

[Ändrat av Mezzner 2006-02-02 kl 23:31]

Stora kedjor som On OFF har ingen kropp att ha någon skam i. Det är inte det att varan är begagnad, tillverkningsfel återfinnes också i originalförpackade produkter.

Fler kommentarer till problemet fel konstaterat vid leverans vore välkomna. (Minns en tvättmaskin vi köpte som visade sig vara skadad i höljet då den packades upp av säljarens anställde vid leverans. Det tog veckor innan den kom tillbaka med nytt hölje).

Ämnet är visserligen OT men relevant i förhållande till frågorna om köp utomlands. Ett lägre pris via internetköp eller köp hos någon gigant måste alltid ställs mot risken för strul och möjlighet att få rättelse. Själv handlar jag mycket och helst hos väl organiserade inte allt för stora butiker.

P.S. Så vitt jag uppfattat så har det mestadels gått bra att få ut en ny GPSmottagare hos Aspidshop om den levererade visat sig felaktig.

Kanske vore läge att köra en Aspid-tråd, med kommentare om hur de skött sig?
Har själv handlat där, allt gick bra. Aspids faktiska leveranstid var längre än de prognostiserade, men kortare än vad andra prognostiserade. Det var vid en tid då det var lite ont om 60CS.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg