Vart tog nickel vägen??

Nu blev det inflation i Nickel ju. Peter, du förstörde mina möjligheter när du visar dit magasin, det är ju mer välfyllt. Du har energin Dextrosol, och ej att förglömma socker?

be my sugerdad, eller Def Leppards "put some suger on me".

Jag böjer mig i förkastelse över en värdig vinnare. Får väl ta med mig min låda när jag skall till övre Sverige någon gång, så får vi jämföra våra lådor (indirekt släkt i Pajala). För det är väl inte så långt mellan byarna upp igenom:)

Nu blev det inflation i Nickel ju. Peter, du förstörde mina möjligheter när du visar dit magasin, det är ju mer välfyllt. Du har energin Dextrosol, och ej att förglömma socker?

be my sugerdad, eller Def Leppards "put some suger on me".

Jag böjer mig i förkastelse över en värdig vinnare. Får väl ta med mig min låda när jag skall till övre Sverige någon gång, så får vi jämföra våra lådor (indirekt släkt i Pajala). För det är väl inte så långt mellan byarna upp igenom:)

Vi är lika fina vinnare båda då ingen annan på hela utsidan.se lyckats hålla sina inköpta Nickel utanför munnen genom åren som vi...............än så länge iaf.. ?.......tänk om det dyker upp nån !...:)

Du är så välkommen hit, ödemark,jag behöver hjälp med att prioritera innehållet i min låda, ibland så svänger det över o nödlådan blir större än ryggsäcken...

Och du consono, glöm inte kexen....;)

Bilagor

• nödkit.jpg
    nödkit.jpg
    35.2 KB · Visningar: 1,372
Röda Popcorn...

...med hallonsmak, är det bara jag som har minnen av dem. Innehöll säkert hela alfabetet azo-färger och man borde nog vara självlysande egentligen. Inte smakade de så där speciellt gott heller - men de var annorlunda mot vanliga popcorn. Vanliga popcorn förresten, kunde man köpa i halvmeterspåsar. De man poppade hemma i brända sunkgrytan (innan micropop!) blev aldrig så där goda som köpepopcorn från stan...

Har nån nämnt Riff förresten, ganska stora tuggummi, svartgröna med lakritssmak?
Pellekulor inte att förglömma och Fransk nougat och ...

Minnen, vilka minnen!

Curt

...med hallonsmak, är det bara jag som har minnen av dem. Innehöll säkert hela alfabetet azo-färger och man borde nog vara självlysande egentligen. Inte smakade de så där speciellt gott heller - men de var annorlunda mot vanliga popcorn. Vanliga popcorn förresten, kunde man köpa i halvmeterspåsar. De man poppade hemma i brända sunkgrytan (innan micropop!) blev aldrig så där goda som köpepopcorn från stan...

Har nån nämnt Riff förresten, ganska stora tuggummi, svartgröna med lakritssmak?
Pellekulor inte att förglömma och Fransk nougat och ...

Minnen, vilka minnen!

Curt

Där ser man, tack curt, de sakerna hade jag förträngt, tuggummit tappade smaken efter fyra tugg....
Poppningskastrullen ska vara unik, bara till popcorn o inget annat, ska nog skaffa en...

läsken Banandricka, jag kan fortfarande komma ihåg smaken. Märkligt hur vi är konstruerade. Fanns också i choklad nja, sådär vill jag minnas. Riff var rätt okey, pappret smetade ju fast kring tuggumitt.

Minnen, vilka minnen!

Curt

RIFF fanns väl i två smaker och den bästa var givetvis Lakrits. Minst inte om den andra var hallon eller jordgubb.

Kommer ihåg att jag och granngrabben samlade pant, våra föräldrar tillät att vi köpte ett paket om dagen att dela på (ca 1975-1978). I början räckte det med en flaska per paket men sedan höjde de priset så då behövde man två flaskor. Den växel som blev över fick man varsin kola för.

/mats

RIFF fanns väl i två smaker och den bästa var givetvis Lakrits. Minst inte om den andra var hallon eller jordgubb.

Kommer ihåg att jag och granngrabben samlade pant, våra föräldrar tillät att vi köpte ett paket om dagen att dela på (ca 1975-1978). I början räckte det med en flaska per paket men sedan höjde de priset så då behövde man två flaskor. Den växel som blev över fick man varsin kola för.

/mats

Ha ha ha ha ha ha ha, de där kommer man ihåg !
Jag vet att vi plockade tomglas, fick 10 öre styck, vi lämnade in dem på Konsum, där hade de en tomglasautomat som man tröck in flaskan i på ett löpband, löpbandet med de pantade tomflaskorna gick in på lagret alldeles bredvid automaten, ibland smet vi in på lagret o pantade om ett gäng flaskor, pantade dem en gång till alltså, kärringen i kassa sov som vanligt på äkta Konsum-maner...hon borde fattat att så många flaskor hade vi inte kunnat burit in i affären....man fick ut ett pantkvitto ur pantautomaten ett kvitto för varje flaska, så vi hade en lång remsa med kvitton som vi köpte Bugg-toggummi för, de där rosa med Tatto bilder i, eller var det en liten serie-strip ?, sen var man öm i käkarna....liggandes på rygg med drömmande blick på molnen o solen som aldrig tog slut, på den tiden var sommaren jääääääättelååååång, nu är den alldeles för kort, inte konstigt att folk är stressade o inte hinner med....;)

Ha ha ha ha ha ha ha, de där kommer man ihåg !
Jag vet att vi plockade tomglas, fick 10 öre styck, vi lämnade in dem på Konsum....;)

Vill minnas att ett paket (ca 75-76) kostade 40-45 öre och vi fick 50 öre tomflaska, dvs samma som idag! Det räckte ju till ett paket att dela på.

Men sedan (77-78?) höjde de rackarna priset till 65 öre/pkt och då behövde man två flaskor. Tror att det var ungefär då man började med returpant på burkar och dem fick man 25 öre för. Så då var det två flaskor eller 3 burkar som gällde att hitta för att få sin dagliga fix:)

Var precis likadant på Konsum hemma. men inte vågade jag göra samma sak. Morsan kände ju alla i personalen så hade man åkt dit hade det inte blivit roligt. Däremot var det praktiskt eftersom man som fyraåring fick handla med morsans checkar eftersom alla visste vem man var

Lite annorlunda än dagens samhälle där vissa butiker, tex i Umeå, inte tillåter barn att handla själva:( Förstår att de tycker det är jobbigt med stökiga skolelever som springer och köper onyttigheter. Men när en 5 åring (om jag minns rätt) inte får handla bakingredienser då har man förlorat sunt förnuft IMNSHO

/mats

Lysande!

Härligt att läsa om alla godingar som försvunnit. En enda saknar jag, nämligen SorBits. Det var tuggummin som fanns i många olika smaker, vart och ett inslaget i eget papper. Själva gummit var jättefult, helt utan karamelligt skal, men smakade "friskt och gott och länge" som reklamen löd.
Nån som vet vad som hände?

Sorbitol är ju inte världens bästa sötningsmedel eftersom det är starkt laxerande och fortfarande har 2/3 av energiinhållet hos socker. Så produkter med varumärken som påminner om det säljer nog inte så bra längre.

"Ifølge producenten af Sorbits, Leaf Danmark A/S, der også producerer Malaco-slik, har man stoppet produktionen af Sorbits, men det skyldes faldende salg og ikke det skadelige sødestof."
http://fpn.dk/mad/fodevaresikkerhed/article1231018.ece

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg