Vart tar ni vägen vänner, om det blir krig ???

Hej Peter

I dagsläget vet jag inte om denna lista finns kvar eller ej, om så är fallet så borde den blivit uppdaterad i och med att det blivit fler kommuner sedan listan upprättades, och förmodligen hotbild blivit annorlunda? Vi talar om 80-talet här.
Den var i alla fall graderad från 1-3 (har jag för mig).
Kan ju erkänna att jag slängde min för många år sedan.

Jag har börjat rota i det hela för att få tag i den igen.

men som civilist gör man nog klokast i att inte bråka med de stora killarna.

du har rätt, vi ser det överallt i världen där storebrors krigsmaskin med all teknik och alla resurser krossar allt motstånd.. de yrkesutbildade amerikanerna krossar allt motstånd och pacificerar Afghanistan, Irak med mera.. Israel kontrollerar västbanken med sina elitstyrkor.. nää, vad kan några bonnlurkar med en kalashnikov o en molotovcocktail göra mot världens bäst utrustade och utbildade soldater?

eller hur var det nu igen?

du har rätt, vi ser det överallt i världen där storebrors krigsmaskin med all teknik och alla resurser krossar allt motstånd.. de yrkesutbildade amerikanerna krossar allt motstånd och pacificerar Afghanistan, Irak med mera.. Israel kontrollerar västbanken med sina elitstyrkor.. nää, vad kan några bonnlurkar med en kalashnikov o en molotovcocktail göra mot världens bäst utrustade och utbildade soldater?

eller hur var det nu igen?

Du får inte glömma att de svenska bonnlurkarna även är utrustade med moraknivar.

Är detta starten på nästa världskrig?

Konflikt mellan USA och Kina

/Stellan

Det vissade sig att genom politiska beslut och därtill omorganisation av försvars-Sverige, samt förändrade hotbilder,så "existerar inte denna lista längre".

Fast skam den som ger sig, jag vet inte när den slutade att uppdaterades. Jag skall ändå försöka att få fatt på den sista. Återkommer, men var beredd på att det tar tid.

Det är knappt man vågar skriva sanningen, som är den att jag hemma har två packade lågor med 43.000 kalorier med en hållbarhet på minst 3 år.

Har även två väskor där jag alltid förvarar mina friluftsprylar som står färdigpackade i garderoben med batterier, bränsle och allt. Mest för att jag ofta spontant eller med kort varsel när kompisar ringer drar ut i skogen och då packar jag om i bagageluckan.

5 mil bort finns svartedalens naturreservat där också stora delar av släkten finns. Egna brunnar, mycket vapen, samt egen jakt och fiskerätt (även om kanske folk skiter i det vid krig men vid en seriös depression är det intressantare).

Just nu är det en seriös depression med massarbetslöshet och kriminalitet eller ett virusoutbreak som i Doomsday som är mina två scenarion framför krig.

Hej! Sitter och läser en gammal tråd du skrivit i år 2008. Det är alltid bra att vara förberedd, har du blivit utan jobb i den här krisen så hoppas jag du kan nyttja fritiden på bästa sätt ;) Du är ju en riktig Siare!

Det intressanta är att vi nu både har ekonomiskt sämre tider och en hotande influensa som kan slå till hårt till hösten. Jag har uppgraderat mina förråd och kommer under juni månad (tack vare ett gruppinköp av utrustning för långtidsförvaring) uppgradera till 600.000 kalorier vilket räcker till hela min familj i 13 veckor.

Detta efter att min kommun nedgraderat insatserna till sina medborgare till minst 3 veckor där man får räkna med att klara sig utan el och vatten (vilket innebär att inga affärer kommer fungera).

Gränser

är egentligen det enda som låses så fort det drar ihop sig till kris.....tekniskt problem brukar det stå ute i avgångshallarna

Tar det lugnt

Fritiof Nilsson Piraten skriver klokt:

"Genom sekler av med- och motgångar, sociala och kulturella revolutioner, ockupationer och allehanda irriterande intrång i vardagen, har skåningen lärt sig att kommer bara tid kommer säkert också råd. Blir man bara siddande är jordelivet inte konstigare beskaffat än att det efter ett tag återgår i normala gängor förr eller senare."

Fritiof Nilsson Piraten skriver klokt:

"Genom sekler av med- och motgångar, sociala och kulturella revolutioner, ockupationer och allehanda irriterande intrång i vardagen, har skåningen lärt sig att kommer bara tid kommer säkert också råd. Blir man bara siddande är jordelivet inte konstigare beskaffat än att det efter ett tag återgår i normala gängor förr eller senare."

haha!! det värmer en exilskånings hjärta!!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart hittat man fnöske? Överlevnad 9
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg