Vart tar ni vägen vänner, om det blir krig ???

Det är knappt man vågar skriva sanningen, som är den att jag hemma har två packade lågor med 43.000 kalorier med en hållbarhet på minst 3 år. Byts ut regelbundet allteftersom grejerna går ut. Bara mat som kan ätas rakt upp och ner eller som kräver blygsamt varmt vatten för att bli klart (som couscous exempelvis). Jordnötter, bönor, hallal-kyckling på konserv, knäckebröd etc.

Har även två väskor där jag alltid förvarar mina friluftsprylar som står färdigpackade i garderoben med batterier, bränsle och allt. Mest för att jag ofta spontant eller med kort varsel när kompisar ringer drar ut i skogen och då packar jag om i bagageluckan.

5 mil bort finns svartedalens naturreservat där också stora delar av släkten finns. Egna brunnar, mycket vapen, samt egen jakt och fiskerätt (även om kanske folk skiter i det vid krig men vid en seriös depression är det intressantare).

Just nu är det en seriös depression med massarbetslöshet och kriminalitet eller ett virusoutbreak som i Doomsday som är mina två scenarion framför krig.

Mota Olle i grind...

Vi har ju ett invasionsförsvar,så hit kommer ingen.Skicka neutronbomber mot lede fi om de försöker.Sjuka grejjor de där neutronbomberna,anti non-leathal weapon.Ingen större sprängverkan så byggnader klarar sig,människor är det värre med.

Einstein igen:Jag har ingen aning om med vilka vapen det tredje världskriget kommer utkämpas,det fjärde blir med stenar och pinnar.

peter

När jag gjorde lumpen för över 30 år sedan var det sant men tyvärr inte idag. Politikerna har kört osthyvel och bulldozer över försvaret och satsat på skrytiga arbetsmarknadsprojekt (läs JAS) men invasionsförsvar har vi alltså inte längre.

Nä,jag vet det.Tyvärr...

Det var en jeppe som var nån sorts amfibie-nånting,han blev ordentligt rumpknullad av en friluftsnisse i det mesta.

peter

Som off

med bostad i Skåne och uppgifter i mellansverige i början var det givetvis ett aber att få undan familj och att inställa sig själv....
En kollega och jag avsåg att åka genom Småland och Östergötland och stanna snällt för varje Hv idkontroll samt hoppas att vi levande kom fram i tid....
Min familj skulle till landet.
Eftersom då var Oslo ett mål kanske Dalsland kund bli för hett....
Numera bor jag 2,5 km från en före detta Lst kust och tycker att det är riktigt trevligt att vi slapp hela 1809-idag.
En gång i slutet på 1980-talet körde jag stf C för Leningrads MO i några dagar, trevlig karl. När vi blivit bekannta frågde jag rakt ut vad avhöll USSR att komma till oss....hans svar som var leende, kom på klingade småländska, alldeles för måga gevär hos er.... Hur många här är med i lokala skyttegillet?
Mina USA vänner byggde bunkrar med kollosalt dyra vatten och matdepåer, lagrade vapen för 4.e WW. Inga stenar och stickor där!
Vi höll höns och får samt odlade potatis, morötter och lök.... lite olika filosofi. Ett vanligt hagelgevär kan användas på många sätt. Men det är klart att träning och think tank före är oftast rätt bra.
Jo jag har pump och reservslang med mig när jag cyklar fortfarande. Belysning och reflexer har väl alla?

Tja, jag har inte den inställningen som de flesta verkar ha, den är samma som jag till befälens förskräckelse hade i lumpen. På en fråga från en major om vad jag skulle göra om det drog ihop sig till kris och Sverige skulle kunna tvingas in i krig, svaret skulle vara att packa och vänta på att bli inkallad, mitt svar var boka biljett till västindien, enkel...
Jag kan lungt säga att det inte var omtyckt!

Jag skulle väl inställa mig dit jag blir kallad. För tillfället är jag struken ur rullorna, men står Sverige under hot om att bli invarderat, så lär väl ingen vapenför person som gjort militärtjänst slippa undan.

Men skulle jag vara för gammal den dagen, eller på annat sätt oförmögen så att jag inte blev inkallad, så skulle jag åka upp till släktens hemman uppe i Västerbottens inland. Där kan jag med mina nära och kära avvakta bättre tider, och under tiden så kan vi konstatera att:

Vi har eld, vi har kött, vi har brännvin till tröst. Här är helg djupt i skogarnas ro. ;)

Mvh /Joel

Jag har tänkt på vad man gör om man måste lämna hemmet för det blivit krig.

Eftersom jag har mycket bra o ha grejor till skogen, så tänkte jag iallafall dra ut dit med allt jag kan ta med.

Har inte ni någon gång funderat kring detta ?

Jag har en idé. Under förutsättning att ryssen (eller FRA) inte läser det här. Vad sägs om att bestämma en plats där vi alla utsidianer möts upp. Med vårat samlande kunnande (för att inte tala om alla prylar) så borde vi kunna överleva det mesta.

Tyvärr dyker även boken "Flugornas herre" upp i huvudet. Det hela slutar nog bara med att :
* lättpackarna slås ihjäl av tungpackarna (mha av tungpackarnas ryggsäck så klart),
* veganerna blir uppätna av karnivorerna,
* jägarna skjuter ihjäl rovdjursromantikerna,
* Slotte blir långsamt kvävd av en feminist,
* de som inte tror på klimathotet förgiftar mijövännerna,
* någon blir strypt av ett kängsnöre när han tycker att ultralätta skor verkar bra,
* och den sista tar livet av sig själv eftersom han inte tycker om ensamhet...

(Jag har säkert glömt någon grupp som nu inte känner sig förolämpade ;) )

Tja, jag har inte den inställningen som de flesta verkar ha, den är samma som jag till befälens förskräckelse hade i lumpen. På en fråga från en major om vad jag skulle göra om det drog ihop sig till kris och Sverige skulle kunna tvingas in i krig, svaret skulle vara att packa och vänta på att bli inkallad, mitt svar var boka biljett till västindien, enkel...
Jag kan lungt säga att det inte var omtyckt!

Boka en biljett åt mig också. Drar som en avlöning till andra breddgrader.

Jag har en idé. Under förutsättning att ryssen (eller FRA) inte läser det här. Vad sägs om att bestämma en plats där vi alla utsidianer möts upp. Med vårat samlande kunnande (för att inte tala om alla prylar) så borde vi kunna överleva det mesta.

Tyvärr dyker även boken "Flugornas herre" upp i huvudet. Det hela slutar nog bara med att :
* lättpackarna slås ihjäl av tungpackarna (mha av tungpackarnas ryggsäck så klart),
* veganerna blir uppätna av karnivorerna,
* jägarna skjuter ihjäl rovdjursromantikerna,
* Slotte blir långsamt kvävd av en feminist,
* de som inte tror på klimathotet förgiftar mijövännerna,
* någon blir strypt av ett kängsnöre när han tycker att ultralätta skor verkar bra,
* och den sista tar livet av sig själv eftersom han inte tycker om ensamhet...

(Jag har säkert glömt någon grupp som nu inte känner sig förolämpade ;) )

Du är underbar Karolina !!, att vi ska träffas tillsammans på någon plats med alla våra grejor o sen överleva helvetet tillsammans med våra erfarenheter, vi är ju en spillra av befolkningen som klarar uteliv, det får vi inte glömma, tänk bara ut hur vi ska få med oss de andra, familj, etc, skaffa sovsäckar o sånt så de kan hänga på de med.
Plundra butiker på mjöl, socker salt, pasta, kryddor, konserver, torrmat, rep, presenningar, fotogen, tändstickor, medicin, etc, vi får betala tillbaka efteråt, sen drar vi till skogs !

* och den sista tar livet av sig själv eftersom han inte tycker om ensamhet...)
Den siste förverkligar sina drömmar om ett år i vildmarken med alla andras utrustning o proviant....

Jag, som många födda 1970 o framåt, har inte gjort lumpen. Man skulle väl få inställa sig i vilket fall för o se om man duger till något. Skulle det inte vara så(konstiga tanke)får man väl vänta tills invasionen är ett faktum(hemska tanke)o ansluta sig till motståndsrörelsen. Grabben skulle jag lämna med min bror, han har ett halvt hektar odlingsbar jord och egen brunn. Det är bara sexton mil dit så det kan jag göra till fots.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart hittat man fnöske? Överlevnad 9
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg