Vart tar ni vägen vänner, om det blir krig ???

andersmossing, otto27, TeamHyperactive, urar
Vad tycker ni ???

Oj! Här blev man inkallad. Alltid redo!

Nog har man tänkt på det där. Skulle definitivt lämna Stockholm och söka mig hemåt Sundsvallstrakten till. Undrar om jag inte skulle lasta nära och kära på segelbåten och segla till någon lugnare plats, kanske Höga kusten, där familjen har ett torp.

Jag är ingen militär jag heller. Det kraftigaste jag skjutit med är pilbåge.

//A

Utopiska krisplaner?

Många svar av typen "jag skulle lämna [valfri stad över 120000 pers] och åka till skogarna i [valfri avkrok] där jag skulle bli kompis med rådjuren och äta blåbär" ;)

Frågan är: skulle ni kunna lämna stan? Rent logistiskt*, till att börja med?
Om nu det där kriget (som antagligen inte alls kommer se ut som det gjorde på svarta tavlan i lumpen) kommer: får vi förvarning? Antagligen inte. Kommer vi tro på förvarningarna om vi får dem? Antagligen inte. Kommer vi att agera om vi får förvarningar och tror på dem? Antagligen inte.

Så kommer vi hinna mobilisera och utrymma storstäderna om vi får förvarningar, tror på dem och bestämmer oss för att agera? Neh...

Så det bästa alternativet är väl antagligen att se till att man klarar sig i hemmet i nån månad.

-------
*Bara en sån sak som att landets viktigaste nord-sydliga transportled går rakt igenom landets största befolkningscentrum med hjälp av tjogvis med sjukligt lättsaboterade tunnlar och broar och redan i blommigaste fredstid korkar igen i timmar så fort en gammal Renault får motorstopp...

Alla ni som ska springa ut o gömma er i skogen i händelse av ofred, vem har ni tänkt ska stanna och försöka se till att ni har nâgot att komma tillbaka till?

Om vi alla gömmer oss i skogen blir det ju lite tomt i leden som skall försvâra ett angrepp.

Jag tror nog att man ska hålla sig hemma.

en smart sak är att ha ett beredskapslager, mina gamla länkar till jbv och lmv fungerar inte längre så jag kopierar mig själv från en gammal tråd. Det finns en massa nya krismyndigheter och sådant.

Beredskapslager
(Rekommendation från Statens jordbruksnämd och Statens livsmedelsverk).

I första hand Mängd
Torrmjölk eller mjölkchokladpulver 2 kg
Helkonserv av kött eller fisk 4 kg
Potatismospulver 2 kg
Ris och makaroner 2 kg
Hårt bröd, skorpor och kex 4 kg
Havregryn, rågflingor och mannagryn 1 kg
Smör eller Hushållsmargarin (lagras svalt) 1,5 kg
Smältost 4 paket

Önskvärt
Fruktkonserver 4 burkar
Sylt, mos eller marmelad 2 burkar
Torkade soppor 1 kg
Socker 1 kg
Chokladkakor och russin Efter önskemål
Kaffe (pulverkaffe) 1burk
Te 1paket

För omväxlings skull
Burkkonserver av bönor, ärtor mm, tomatpuré, vällingpulver, buljong och torkad frukt.

Beredskapsutrustning

Batteriradio, mekanisk klocka och ficklampa
Batterier (förvaras svalt)
Campingkök (gas eller sprit)
Bränsle till campingkök
Tändstickor och stearinljus
Fotogenlampor och bränsle
Vattendunkar och hinkar med lock
Vattenreningstabletter
Kniv, yxa, bågsåg (eller röjsåg) och liten spade
Ryggsäck
Varma och rejäla kläder samt regnkläder
Rejäla skor, kängor och stövlar
Filtar, täcken och sovsäckar
Hygienartiklar, läkemedel och sjukvårdsmaterial
Värmekälla (fotogen eller ved) och bränsle till värmekälla
(du får lagra 50 liter fotogen i förråd/bostad)
Snören, rep, bred tejp, ståltråd
Verktyg, spik och skruv
Pengar i kontanter

Ett beredskapsbibliotek ska åtminstone innehålla någon allmän bok om överlevnad, en omfattande äldre kokbok från 1930-40, en fyllig sjukvårdsbok samt en flora med bra bilder.

Källa: Handbok för vardagsekologi /artikelförfattare: Jan Gustafson-Berge

Jag skulle förmodligen slå på TV'n eller radion och invänta instruktioner.

Kuta ut i skogen med konserver och yxa, vad tjänar det till egentligen? Leva sina eventuellt sista veckor i livet som en paranoid flykting i sitt eget land? Nej tack.

Om kriget kommer.. Man kan ju inte förutsätta att det är Hitlers eller Stalins trupper som stiger iland 2008.. Då kan man ju lika gärna resonera om att "Vad skulle jag göra i Poltava eller under Digerdöden?". Det blir knappast ett förintelsekrig. Sverige råkade väl komma i vägen för storpolitiska intressen, eller vårt rena vatten blev värt för mycket pengar, typ. Eller så blir det någon typ av minikrig, punktmarkering. Typ att en atomubåt går på grund och ägarlandet skickar resurser för att plocka hem den. Eller Gotland annekteras för att skydda en viktig gasledning, nåt i den stilen.. Dimper det mot förmodan ner atombomber tar jag hellre en ren träff än dör av strålskador i svåra plågor.

Av alla hypotetiska framtidsscenarion kan man ju föreställa sig hur KG Hammar drabbas av religiös hybris och gör revolution med resten av prästerskapet och får för för sig att finnen behöver en injektion kristendom och sänder ut unga män i krig med gyllene nyckel till paradiset. Hur stor skulle viljan att ta till vapen vara då månne? Jag tror att det ligger rätt mycket i det Jamo skriver. Att resterna av det forna Leningrads militärområde inleder ett regelrätt erövringsanfall mot Finland och Sverige torde var väldigt osannolikt. Att Sverige dock kan påverkas av skärmyttslingar av olika dignitet är väl i så fall troligare. Det totala samhällsomstördande kriget är nog mycket osannolikt i dag. Men man ska som sagt aldrig säga aldrig men att rusta sig för det nu tänker jag inte göra.

Men Patrik då

vi som bor på landet redan har ju både skafferi, frys, reservkraft, får och höns samt en Saymore i bokhyllan, är det redan över?.;)
Planering är ju mer än halva nöjet....
//J

På en FN mission hade jag en underbar Jugoslavisk gentleman som chef. Han berättade att som pojk hade han gått till bergen när tysken kom till byn. Hos den lokale motståndsledaren hade han klagat över att han var en av de få som inte hade gevär..Ledaren tittade på ynglingen, strök sitt skägg och sa kom med i natt och jag är säker på att du har ett gevär till morgonen....nästa morgon hade han två...

Inte så långt bort

Som boende i södra Sthlm så tror jag inte att jag skulle ta mig så bort.

Men inte ut mot skärgården pga den lätta upptäckts risken. Sen tror jag att ubåtar är ett bra vapen i ett krig.

I en liten stuga/hydda en bit från kusten nära en sjö givetvis.

Helst i ett område som inte har något intressant för främmande makt, men tillräckligt nära för att göra visst motstånd sabotage och dyl.

Tänker direkt på "Ugglekojan" i Paradiset.

Ett ganska perfekt ställe nära ett husområde,
lätt att ta sig både till Haninge & Huddinge till fots i skogen obemärkt.
Bilväg mellan Haninge & Huddinge 40 min gångtid bort.
Ligger precis vid en sjö.
Lätt att höra om någon närmar sig.
Inget av intresse i närheten.

Vidare skulle jag gräva ett förråd under marken i närheten.
I kojan skulle jag i stort sett bara ha sovmaterial & mat för en dag.
Detta pga fall jag skulle få besök då är det lätt att "försvinna" utan att förlora all utrustning.

Paradiset
http://www.paradiset-hanveden.se/index.html

"Ugglekojan"
http://www.paradiset-hanveden.se/bilder/slides/082.html

MVH
zzeezz

vi som bor på landet redan har ju både skafferi, frys, reservkraft, får och höns samt en Saymore i bokhyllan, är det redan över?.;)
Planering är ju mer än halva nöjet....
//J

På en FN mission hade jag en underbar Jugoslavisk gentleman som chef. Han berättade att som pojk hade han gått till bergen när tysken kom till byn. Hos den lokale motståndsledaren hade han klagat över att han var en av de få som inte hade gevär..Ledaren tittade på ynglingen, strök sitt skägg och sa kom med i natt och jag är säker på att du har ett gevär till morgonen....nästa morgon hade han två...

haha.. jag gillar verkligen dina anekdoter!!

visst har lantisar högre beredskap än stadisar, detta beror på att vi är vana att ta vara på oss själv när det blir storm, snö och annat jävelskap.. det finns alltid soppa på burk, rotsaker i källaren, vatten, ved och allt annat nödvändigt.. naturligtvis whisky och diselaggregat.. själv är jag mer rädd för män i kostym med bankjobb än undommar i uniform och gevär..

haha.. jag gillar verkligen dina anekdoter!!

visst har lantisar högre beredskap än stadisar, detta beror på att vi är vana att ta vara på oss själv när det blir storm, snö och annat jävelskap.. det finns alltid soppa på burk, rotsaker i källaren, vatten, ved och allt annat nödvändigt.. naturligtvis whisky och diselaggregat.. själv är jag mer rädd för män i kostym med bankjobb än undommar i uniform och gevär..

Ett "whisky och diselaggregat" mâste jag nog skaffa mig :)

Ett "whisky och diselaggregat" mâste jag nog skaffa mig :)

du kommer att ge en helt ny innebörd till att vara månskensbonde.. kanske inte helt ny, kanske inte ny alls.. jag ser dig framför mig, halmhatt, slitna snickarbyxor, dina inavlade brödrar med gevär... eller det kanske var en film jag tänker på..

Bra tips det där att skaffa sig ett wiskyaggregat !!!
Då är det ju bra med dieselaggregat som kan driva vattenpumpen till kylningen....
Apropå att inte ge sig till skogs, någon måste väl se efter skogen, älgarna osv. mä ?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart hittat man fnöske? Överlevnad 9
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg