Vart tar ni vägen vänner, om det blir krig ???

Eller varför inte något annat land som inte är i krig... ;)

Kommer inte på frågan!!!
Mina USA vänner byggde bunkrar med kollosalt dyra vatten och matdepåer, lagrade vapen för 4.e WW.
Vad skulle de använda för det 3:e då?
Du är underbar Karolina !!, att vi ska träffas tillsammans på någon plats med alla våra grejor o sen överleva helvetet tillsammans med våra erfarenheter, vi är ju en spillra av befolkningen som klarar uteliv, det får vi inte glömma, tänk bara ut hur vi ska få med oss de andra, familj, etc, skaffa sovsäckar o sånt så de kan hänga på de med.
Plundra butiker på mjöl, socker salt, pasta, kryddor, konserver, torrmat, rep, presenningar, fotogen, tändstickor, medicin, etc, vi får betala tillbaka efteråt, sen drar vi till skogs !
Hade hoppats på en målning alla Peter vid det här laget.
Sen får man bara hoppas att om Lede Fi kommer österifrån, så är inte detta hans förstaval på invasionsväg in i NATO-område.

//Jocke
Detta går ju att diskutera, kanske inte invasionsväg men buffertzon.
Många svar av typen "jag skulle lämna [valfri stad över 120000 pers] och åka till skogarna i [valfri avkrok] där jag skulle bli kompis med rådjuren och äta blåbär" ;)

Frågan är: skulle ni kunna lämna stan? Rent logistiskt*, till att börja med?
Om nu det där kriget (som antagligen inte alls kommer se ut som det gjorde på svarta tavlan i lumpen) kommer: får vi förvarning? Antagligen inte. Kommer vi tro på förvarningarna om vi får dem? Antagligen inte. Kommer vi att agera om vi får förvarningar och tror på dem? Antagligen inte.

Så kommer vi hinna mobilisera och utrymma storstäderna om vi får förvarningar, tror på dem och bestämmer oss för att agera? Neh...

Så det bästa alternativet är väl antagligen att se till att man klarar sig i hemmet i nån månad.
Helt rätt! Förmodligen kommer/om det kommer nästa krig börja i stil med Böckerna "Garbo" (för övrigt mycket underhållande bok) mindre "olyckor" och flera oförklarbara händelser.
-------
*Bara en sån sak som att landets viktigaste nord-sydliga transportled går rakt igenom landets största befolkningscentrum med hjälp av tjogvis med sjukligt lättsaboterade tunnlar och broar och redan i blommigaste fredstid korkar igen i timmar så fort en gammal Renault får motorstopp...

Vad är det för fel på Renault nu då?:)

Förlåt Justsafe att det tog lite tid, men här kommer den.....

Bilagor

• teskogs.jpg
    teskogs.jpg
    57 KB · Visningar: 791
Senast ändrad:
Kan vi inte få en bild av detta inlägg me?

Jag har en idé. Under förutsättning att ryssen (eller FRA) inte läser det här. Vad sägs om att bestämma en plats där vi alla utsidianer möts upp. Med vårat samlande kunnande (för att inte tala om alla prylar) så borde vi kunna överleva det mesta.

Tyvärr dyker även boken "Flugornas herre" upp i huvudet. Det hela slutar nog bara med att :
* lättpackarna slås ihjäl av tungpackarna (mha av tungpackarnas ryggsäck så klart),
* veganerna blir uppätna av karnivorerna,
* jägarna skjuter ihjäl rovdjursromantikerna,
* Slotte blir långsamt kvävd av en feminist,
* de som inte tror på klimathotet förgiftar mijövännerna,
* någon blir strypt av ett kängsnöre när han tycker att ultralätta skor verkar bra,
* och den sista tar livet av sig själv eftersom han inte tycker om ensamhet...

(Jag har säkert glömt någon grupp som nu inte känner sig förolämpade ;) )

Jag har ju min bild i huvudet, skulle vilja se om du är lika sjuk som jag:)

Kan vi inte få en bild av detta inlägg me?

Jag har ju min bild i huvudet, skulle vilja se om du är lika sjuk som jag:)
Förmodligen är jag väldigt sjuk i huvet, så den teckningen kommer, hmmm, måste få till det bara.
Det blir faan inte lätt, men va fanken ett försök ska jag absolut göra.
Är hungrig, steker mig ett par tjocka lunckorvar först, sen ska jag direkt börja o rita, ha tålamod bara, den kommer....

För att nu vara lite seriös....

Värmekamror är inget som bara finns på bio. Den Hind jag liftade i hade en förnämlig och enligt piloten hade alla i USSR en, då....T o m polisen här har.....
T o m en gammal gubbe som jag har en bildförstärkare av äldre datum hemma.... i SF hade alla en....Kikare har väl nästan alla på utsidan....
Så att tro att man kan gömma sig i skogen är enbart dummt. Men vått, kallt och rökigt blir det. Efter ett tag blir de flesta hungrigare......
Att springa är oklokt av flera skäl....
Båtar är fuktiga och kalla....
Hus, förutom W och dieselel har förmågan att dölja genom tillräcklig isolering värmesiluetten, bl a.
Dessutom slipper man logistiken med att bära sina pryttlar. Bara min friluftsutrustning är betydligt mer än jag vill och kan lyfta i ett lyft.
Att åka bil efter A-mob lär utan inställelsebevis bli rätt besvärligt.....Den lär nog bli beslagtagen....
Likaledes att gå en 14-40mil, vilket i och för sig är fullt möjligt men vissa vägar kommer att vara fulla av kontroller och de andra helt öde.....
Cykel är nog fullt möjligt och jag kände en tyska som red med sina barn till Lübeck medans det gick våren 45...packning, ljus, kaffekanna och tädstickor förutom varma kläder. Ryssarna stal hästen för henne men de fick fortsätta gå....
Så alla skogs och rambodrömmar till trots, våra förfäder tänkte innan de började bygga hus....
Gomiddag
//J

Ta ut så mycket kontanter som möjligt, köpa så mycket stärkelserik mat som jag får ner i ryggsäcken tillsammans med tält, sovsäck, kök och en uppsättning extrakläder, hoppa på cykeln och följa skogsstigar och grusvägar till närmsta större skog eller fjällområde.

Eftersom jag redan bor i skogen så kan jag lika gärna sitta kvar vid TV:n och se TV så länge det går. Egen brunn har jag redan och eftersom huset är vedeldat så håller jag värmen även på vintern. Det jobbigaste blir väl om strömmen försvinner så att frysen pajar men då får jag väl torka köttet och fisken som finns där så att det inte förstörs.

Att lede fi skulle hitta hit tror jag inte när inte ens folket i grannbyn hittar hit......

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart hittat man fnöske? Överlevnad 9
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg