VARMA turpjäxor?

Med all respekt, men.....

haskell; sa:
tigertamjaren; sa:
Yikes: Och vad har du UNDER dessa vajrar (ståltrådar) med en diameter som är knappt märkbar?
Om jag prioriterar värme så försöker jag naturligtvis undvika metallbindningar också. Om man inte behövad åka så mycket på skrå så är Tegsnäs Epokbindningar eller liknande alldeles utmärkta! :)
Kungens jättemetallblock går dock fetbort!

Jag har provat många typer av bindningar över åren, klassisk kabelbindning, kaby nn75 kabel, Rottefella Super telemark, Riva 1 till 3 och Rottefella Cobra m.fl.

Tegsnäsbindningen har förvisso lite metall men den ger en överlägset usel skidkänsla varför jag avråder från den om man till äventyrs uppskattar själva skidåkningen.

Re: Metall är farligt!

Vandrare; sa:
haskell; sa:
Om jag prioriterar värme så försöker jag naturligtvis undvika metallbindningar också. Om man inte behövad åka så mycket på skrå så är Tegsnäs Epokbindningar eller liknande alldeles utmärkta! :)
Kungens jättemetallblock går dock fetbort!

Jag har bara sett en person med Epokbindningar på fjället, dom pajade. Jag har även träffat en kille med liknande bindningar på Svalbard, dom hade pajat, men han hade mycket STÅLtråd med sig som tur var.

Jag har också bara sett en person med epokbindning på fjället. Den bindningen gick också sönder.

/Andreas

Re: Metall är farligt!

Vandrare; sa:
Oh ja! Plast är ju så himla bra när det är kallt... ;) Jag har bara sett en person med Epokbindningar på fjället, dom pajade. Jag har även träffat en kille med liknande bindningar på Svalbard, dom hade pajat, men han hade mycket STÅLtråd med sig som tur var.
Jag har aldrig påstått att Epokbindningar skulle vara bra i alla sammanhang. T.ex. så skrev jag att en förutsättning var att det inte var så mycket åkning på skrå.
Beträffande funktionen i kyla så vet jag flera personer som haft sådana i temperaturer en bra bit under -40 grader utan problem.
Generellt sett så försöker jag anpassa utrustningen inför varje specifik tur utifrån de aktuella förutsättningar. Det innebär att jag i de flesta fall skulle välja någonting annat på fjället eftersom jag gärna vill kunna ta mig upp på en del toppar. Den ursprungliga frågan verkar dock vara extremt fokuserad på just VÄRME och ur den aspekten vet jag inte något som funkar bättre. :)

Re: Re: Stålvajer

tigertamjaren; sa:
Pask; sa:
tigertamjaren; sa:
Sen löste jag det där med att de släppte framtill med hjälp av en stålvajer under skorna (bakom nordic norm-flärpen).

Vad menar du med "nordic norm-flärpen"? Kan du beskriva lite utförligare var du satte vajern?

Peter

Skoj!

/ G

Vad är det som är skoj?? Skrev du det där med stålvajern bara för att skoja med oss??

Peter

Re: Re: Re: Stålvajer

Pask; sa:
tigertamjaren; sa:
Pask; sa:
tigertamjaren; sa:
Sen löste jag det där med att de släppte framtill med hjälp av en stålvajer under skorna (bakom nordic norm-flärpen).

Vad menar du med "nordic norm-flärpen"? Kan du beskriva lite utförligare var du satte vajern?

Skoj!
Vad är det som är skoj?? Skrev du det där med stålvajern bara för att skoja med oss??

Peter

Just precis Peter, allt är skoj och uppdiktat! (En företrädare för den ironiska generationen tar sig för pannan... ;) )

Hade jag en bra bild på eländet skulle jag slänga upp den per omgående så att vi kunde ägna våra virriga fredagsskallar åt andra, viktigare ting än att diskutera stålvajrars exakta position på gamla turpjäxor...

Emellertid var det ju inte på pjäxorna som vajrarna satt, utan på damaskerna vaför vi travar vidare i diskussionen:

Kika in denna förträffliga bild på turpjäxa modell klassisk läder (här i form av en Lundhagsmodell, medan mina pjäxor var av märke Alpina, dock till förväxling lika)

fullsize%5C00410.jpg

Ser du antydningen till tåveck på pjäxan? Där i krokarna, men nere vid sulan och på damasken (fastsatt runt den lina på damasken som löpte runt hela sulan på pjäxorna) satt den främre vajern här benämnd vajer 1, och fixerade damaskerna nedåt. Strax framför klacken (ungefär där gummit löper under sulorna på dina Berghausare) satt vajer 2, och fixerade damasken även där. Sålunda 2 st vajrar per damask, vilket inalles blir den runda summan 4 vajrar.

En ypperlig lösning värd alla möjliga patent och utmärkelser, men som som sagt gjorde det något pillrigt att lösgöra damaskerna från pjäxorna (dock inte lika pillrigt som om man limmar fast sina Berghausare på pjäxorna).

Trevlig helg, och glöm inte: Håll fötterna varma!

/ G

Vajer

tigertamjaren; sa:
Förresten Peter, du springer väl nu inte iväg och tar patent på min undersköna lösning?... ;)

Det lär knappast bli aktuellt. Problemet med damaskerna är ofta att de släpper längst fram i tån, och jag tror inte att en vajer så långt bak kan avhjälpa det. Ska jag ta patent så ska det vara en bättre lösning.

Peter

Om tro och vetande

Pask; sa:
Det lär knappast bli aktuellt. Problemet med damaskerna är ofta att de släpper längst fram i tån, och jag tror inte att en vajer så långt bak kan avhjälpa det. Ska jag ta patent så ska det vara en bättre lösning.

Ang. "...tror inte att en vajer så långt bak kan avhjälpa det"

Men hallå, det är en viss skillnad på tro och vetande. Eftersom jag vet att det funkar, medan du tror att det inte gör det behöver jag således icke rädas någon idéstöld. Vilket ju passar mig finfint. ;)

Crispi Sydpolen

Köp ett var pjäxor från Crispi som heter Sydpolen. Dom är otroligt varma och sköna, kostar ca 2300 men det är inte så farligt för ett par bra pjäxor.

Letar också inför vinterns äventyr

Hej,
Letar också ett par varma kängor för turåkning & vintertältning. Jag frös förskräckligt i vinter, till stor del beroende på för tjock sula. Nu är skorna trasiga liksom min gamla "Rottefella Riva 3" bindning.

Jag har varit jättenöjd med bindningen, och dess enkla konstruktion gjorde att jag kunde fortsätta min vecka trots att vajern gick av. Northstar säljer bidningen för 399, bra pris!.

http://www.northstar.se/se/produkter/vinterutrustning/bindningar/bcturbindningar/rottefella-riva-3.html

Mao lockande att fortsätta med "näbb-känga".

Northstar föreslår Scarpa T4, plast med innersko
http://www.northstar.se/se/produkter/vinterutrustning/telemark/telemarkspjaxor/scarpa-t4.html

Jag hade spanat it Crispi Antartic
http://www.northstar.se/se/produkter/vinterutrustning/turbc-utrustning/bctur-1/crispi-antartic.html

Eller kanske ovan rekomenderade Crispi sydpolen?
http://www.northstar.se/se/produkter/vinterutrustning/turbc-utrustning/bctur-1/crispi-sydpolen.html

Tveksam till Gortex - men det kanske är exakt rätt ställe/tillfälle att ha Gortex?

Vad säger ni om ovan, jag siktar på turåkning, 30kg packning (ryggsäck), vintertältning (7-10 dagar och jag ska nog ta höjd för -25--30 grader.

MEN då allt är trasigt kan jag tänka mig annan bindning. Dock fokus på värme och att den funkar då man vintertältar (dvs inte torkas dagligen).

Många lovordar Skarvet BC GTX
http://www.alfasko.no/index.php?option=com_k2&view=item&id=52:skarvet-bc-gtx&Itemid=294

Jag tror att bara det att jag köper större skor med bättre plats för en bra sula & socka får mig en bra bit på väg - men man vill ju iaf göra bästa köpet:)

Tacksam för tips & reflektioner:)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg