Varma skidhandskar/vantar?

Fingervantar i ylle

Jag hittade ett par fingervantar i ylle av märket Hestra nyligen. 50% fårull, 40% angoraull och 10% nylon tror jag blandningen var. De är supersköna och verkar mycket varma. Jag har inte haft chansen att testa dem praktiskt än, men jag skall ha dem i mina GT-tumhandskar från Fjällräven. Det kommer nog att bli gosigt.

Tackar och bockar!

Många bra uppslag har jag fått här, nu ska jag ut och testa mig fram i allehanda affärer! Det får bli en tumvante, modell skalvante, tog åt mig av exemplet med sovsäckarna :). Sen några tunnare varianter att ha under, kanske en modell finger och en modell tumme. Vantarna är främst till skidåkning (nedför) men även till skridskoåkning (om de förbannade hälarna ger med sig!!).

Tack igen för tipsen!

C.

I analogin med sovsäckar är sovsäcken snarare att jämföras med skalet på handsken/vanten och där verkar de flesta överens om att vantar är varmare än handskar. Anledningen till att ha ett par tunna åtsittande fingervantar innerst är leda bort fukt från huden, och då även den fukt som finns mellan fingrarna.

Jag har, som den ingejör jag är, testat en uppsjö av kombinationer av handskar och vantar, ofta olika på höger och vänster hand, och kännt efter och för mig som svettas om händerna när jag är aktiv så är ett par tunna fingervantar innerst klart effektivare för att hålla värmen.

Linda

Löst problemet för egen del

Hej!

Nu har jag läst alla goda råd och har prövat det mesta tidigare. I fjol när det var -15 på skridskoisen köpte jag ett par Hestrahandskar i "Primaloft" någon ny slags fiber från DuPont. Det funkade skapligt inne i ett par andra Hestrahandskar i skinn och canvas, som i original hade en löstagbar innervante i ull. Den tog jag bort.
Det stora problemet tycks för mig vara glipan mellan ärm och vante som alltid uppstår, vad jag än gör. Måste alltid av med vanten för olika åtgärder och sedan är det kört. I julas hittade jag på Playground ett handledsskydd i powerstretch fleece från Houdini. En mudd som går ut till fingrarna med hål för tummen. Sedan går den 10 cm upp på armen.Dom tar jag på mig hemma och håller sedan hela dagen. Det fungerar förvånansvärt bra. Nu är handleden alltid varm och det hjälper ju på kalla fingrar också. Det är också ett bra skydd när man vill greja utan vantar. Muddarna är väldigt smidiga till skillnad för "halvvantar" i ylle, som jag prövat. Dom går inte in i ordinarie vantar på samma sätt. Houdinis muddar heter Power wrist gaiters och betingade 150 kr, ett hutlöst pris, men värt det om det fungerar för kalla fingrar.

Många svar har det blivit... men ett till kanske inte skadar, jag är själv _väldigt_ frusen, men jag åker även när det är under -20 för det är ju så skoj! När jag åker slalom har jag ett par av Hestras varmaste tumvantar, bullig stoppning på ovansidan, skin på insidan (rätt behandlat håller det tätt mot väta från isiga liftpinnar o dyl). Inuti har jag ett par innerfingervantar som jag "lånar" från mina finger-skidvantar. Se till att stoppa in innervanten i jackan så att du inte får glapp vid handleden.

Sen gäller det att hålla igång fingrarna, rör på dem, mycket. Ett extra lager handledsvärmare är inte dumt alls, mycket kyla kryper in den vägen. Ett säkert sätt att hålla hänerna varma är också att se till att huvud och fötter är varma, de här ju till sammma system.

Andra tips är att inte hålla i stavarna under liftfärd, kör upp dem under armen istället, metall leder kyla. Ha med en extra uppsättning innervante att byta till på lunchen om dina är fuktiga. Skaffa en sån där handvärmare som man bryter till på och får värme en stund (går att återanvända om man kokar dem).

Nähä... om en timme bär det iväg till fjällen... Lycka till med värmen!

/Anna

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Vandrare Varma överdragsbyxor? Kläder 34
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Tips på varma vantar Kläder 3
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
Silver Fang Vattenavvisande vantar Kläder 14
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Mr. T Handskar/vantar. Kläder 9
L.A. Vantar för vintertur Kläder 13
avslutat_17_06_20 e-butik för försvarets gamla vantar mm? Kläder 5
mindful Vantar Kläder 20
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
sajberjohan Lovikka vantar Kläder 15
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
pajaflow Vantar och mössa Kläder 6
Kalle E Fiffiga vantar Kläder 5
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg