Varma skidhandskar/vantar?

Finger/tum modell

Jag har ett par Black Diamond Ice (Svindyr fingermodell med goretex, skinninnerhand, hög krage och löst foder). Dom är varma och bra så länge man håller igång, använde dom som aktiv-vantar på Svalbard i -30, funkar bra. Innerhanske i läder är nödvändigt när det är så kallt, gummi är bättre vid blött väder men blir stelt och kan paja i kyla. Fördelen med fingervantar är ju att man inte behöver ta av dom. Det fingervantar är riktigt dåliga på är när det blåser. I stark kyla och blåst så måste iallfall jag ha tumvantar, fingerhanskarna pallar inte detta. Jag kan göra en veckotur i fjällen utan att använda tumvantar, men dom är alltid med.

Lovika!

Lovika-vantar, (orginal) + førsvarets vita tumhandske är oslagbart, svettiga hænder fryser inte i ylle. Lite otympliga men bättre än ett par sønderrivna goretex handskar...

Inte tumvante...

man blir så förbaskat handikappad. Är du frusen om händerna så köp en lobster-modell (dvs 3-fingersvante, tummetott ensam, slickepott och långeman tillsammans samt gullebrand och lilla vickevire tillsammans). Du får bättre möjlighet att ta av och på skidor, fixa med bindingar osv utan att ta av handskarna. Använd gärna en vindtät variant. Jag tror Hestra har nån passande modell, annars brukar (racer-, mtb-)cykelförsäljare kunna ha några olika varianter. Förstärk oxå med innerhandske, t ex Hestra eller Craft.

/Håkan

Re: Inte tumvante...

Håller med om lager-på-lager, det ger ju desssutom flexibilitet när man blir varm eller vädret ändrar sig under dagen.
Om det är riktigt kallt/blåsigt har jag två lager tumvantar (ylle innerst och "skalvante" utanpå). Om man behöver greja med något, t ex en bindning eller fota, tar jag på mig mina lillsportvantar som jag har i jackfickan och fixar det jag ska och sedan på med tumvantarna igen. Jag tycker att om man väl blivit kall kan det bli svårt att bli varm igen, så jag undviker att bli kall.
(Lillsportvantarna är fingervantar, med läder på insidan för bra grepp, finns i "alla" sportaffärer).

/Stina

Hestra

beställ hem Hestras katalog fårn deras sida (hestragloves.com) de har lite olika tips på vilka vantar man ska välja osv

/Martin

Tovade vantar

Sticka ett par tumvantar i grovt garn (t.ex. Lovikka) en god del större en dina händer och se även till att de går upp en bit på underarmen.

Tova sedan ihop dem med hjälp av 1/10 grönsåpa i HETT vatten och en gammaldags tvättbräda. (Finns ofta i stora vaskar i t.ex. tvättstugor) Tova tills de passar dina händer.

Jag har ett par olika par i olika tjocklek. Om de kombineras med tunna fingervantar underst och ett stort skal, helst i bomull över så kan man klara många köldgrader. Dessutom så blir vantarna relativt vindtäta när man tovar dem och blir på så sätt väldigt sköna att använda utan skal när det inte är så kallt. Slår även ifrån sig vatten mycket bra och värmer även om det är rejält fuktiga.

Appropå att ta av sig:
Det är ju inte så ofta man behöver ta av sig sina tumvantar. Bindningar, skruvkarbiner och det mesta tycker jag funkar med tumvantar om man tar sig lite mer tid. Jag brukar ta av dem när jag skriver e-mail...

/Vräkbjörn

Som många andra vill jag påsta att tumvantar är ett måste för den frusne.

Själv har jag ett par tunna Arcteryx yllefingervantar inuti ett par STORA fjällräven Gore-Tex tumvantar med löst fiberpäls/fleecefoder. Har använt detta ner till -34°C utan att frysa. Det blir klumpigt men funkar bra för skid/snowboardåkning.

Mitt tips: Köp skalvantar med foder som går att ta ur och torka. Sy upp några extra fleecefoder. Det är lätt gjort om man är hyffsat händig med symaskinen. Då kan du byta till ett torrt foder medans det andra torkar.

Jag har haft problem med att tunna fingervantar fastnar i kardborreflärpar i jackärmarna och trasas sönder. Arcteryxvantarna verkar vara lite bättre med glattare yta, men de var dyra: 195 kr. Har dock inte hunnit testa dem så mycket ännu.

/RedTop

redtop; sa:
Sy upp några extra fleecefoder. Det är lätt gjort om man är hyffsat händig med symaskinen. Då kan du byta till ett torrt foder medans det andra torkar.

Är man inte så händig så finns det lösa innerfoder i någon slags ylle som ser ut som fiberpäls som inte är så dyra, ca 90 kr tror jag. Lill-sport eller Hestra, mins inte vem som gjorde dom. Annars kan man stoppa i nästan vad som helst, ett par gamla HH vantar är rätt bra, eller lovikavantar eller fleecevantar från HM.

Detta kan bli en lång och intressant debatt, fingervantar/tumvantar. Tumvantar är varmare så länge man inte tar av dom, men risken att man måste ta av dom är större. Att jobba med tumvantar på kräver tålamod, övning och bra vantar.

Extremt varma vantar

Klättermusen Greppet.
Jag är ungefär medelfrusen och använder Greppet utan innehandsken i tio minusgrader - funkar perfekt. Med den tjocka ylleinnerhandsken: 32 minusgrader plus vind på 7000 möh - varmt och skööönt. Kevlarförstärkt, tål vafansomhelst. (Ett par klätterkollegor använde Black Diamond Mercury Mitt, funkade bra.) Greppet kan dock ha lite konstig tumme tycker en del - prova!)

Jag antar att det smartaste är ylle, som värmer även när det är fuktigt - rejält med ylle (mormors lovika är troligen perfekt) - och ett tätt och tåligt ytterskal (gärna GT ed), funkar bäst. Se till att handskarna går upp en bit på armen så det inte blir glapp mellan jacka och handske.

se även recension:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=3512

/ gaban

Också frusen

Jag är också frusen om händerna samt har små barn som jag ofta måste hjälpa i skidbacken med pjäxor bindningar etc.

Min lösning på problemet är ett par Patagonia bunting gloves dvs tunna vantar utan fingertoppar. Utan på dessa ett par HH tumvantar i fiberpäls.

Det är lite bylsigt men jag tar den olägenheten hellre än att frysa.

MVH/Jan

Fingrarna värmer vanten.

Om man inte vet vad som är varmast av finger- eller tumvantar kan man göra ett litet experiment.

1. Fingervantevariant:
Tag en partner.
Lägg er i varsin sovsäck bredvid varandra.
Fundera på hur varmt det är.

2. Tumvantevariant:
Tag en partner.
Lägg er i två sovsäckar som satts ihop till en.

Variant 2 är garanterat varmare.

Fingervantarna isolerar alltså fingrarna FRÅN varandra istället för att föra ihop den värmande kroppen.
Det finns ju en anledning till att kylsystem bygger på att "grena ut" kroppen som skall avkylas. I en fingervante funkar alltså fingrarna som kylflänsar - ytan som avger värme blir större och det tar kortare tid att bli av med värmen.
Det är ju trots allt fingrarna som värmer vanten, inte tvärtom. Men vanten får inte vara för stor, för då är inte den isolerande luften stilla.

Re: Fingrarna värmer vanten.

Nordesjo; sa:
Om man inte vet vad som är varmast av finger- eller tumvantar kan man göra ett litet experiment.

1. Fingervantevariant:
Tag en partner.
Lägg er i varsin sovsäck bredvid varandra.

2. Tumvantevariant:
Tag en partner.
Lägg er i två sovsäckar som satts ihop till en.

Variant 2 är garanterat varmare.

Fingervantarna isolerar alltså fingrarna FRÅN varandra istället för att föra ihop den värmande kroppen.
Det finns ju en anledning till att kylsystem bygger på att "grena ut" kroppen som skall avkylas. I en fingervante funkar alltså fingrarna som kylflänsar - ytan som avger värme blir större och det tar kortare tid att bli av med värmen.
Det är ju trots allt fingrarna som värmer vanten, inte tvärtom. Men vanten får inte vara för stor, för då är inte den isolerande luften stilla.

Vackert skrivet Martin, hade inte kunnat uttrycka det bättre själv!

/ G

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Vandrare Varma överdragsbyxor? Kläder 34
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Tips på varma vantar Kläder 3
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
Silver Fang Vattenavvisande vantar Kläder 14
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Mr. T Handskar/vantar. Kläder 9
L.A. Vantar för vintertur Kläder 13
avslutat_17_06_20 e-butik för försvarets gamla vantar mm? Kläder 5
mindful Vantar Kläder 20
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
sajberjohan Lovikka vantar Kläder 15
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
pajaflow Vantar och mössa Kläder 6
Kalle E Fiffiga vantar Kläder 5
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg