Varma skidhandskar/vantar?

Hej,

Jag ska investera i nya skidhandskar eller vantar inför säsongen och ständigt frusen som jag är vill jag ha det VARMASTE som finns. Någon som har tips på bra handskar som gärna andas lite och håller ett tag framöver?

Ha en bra dag!

C.

Inga fingervantar!

Köpte de, enl. uppgift, varmaste skidhandskarna (finger-) som fanns i sportbutiken och körde Vasaloppet. Slutade med att jag fick stanna varannan mil och tina upp fingrarna och till sist ändå förfrös två fingrar. Detta trots att jag höll högt tempo och var varm i övrigt. Läkaren jag var till efteråt sa att fingervantar är helkassa för skidåkning i sträng kyla och rekommenderade tumvantar istället. Kanske fodrade älgskinnsvantar kan vara nåt? Ska själv testa nåt dylikt nu i vinter...

Mvh
Anders

Lager på lager

Jag är också väldigt frusen om händerna och det som fungerat bäst för mig är (inte helt oväntat) att använda lager på lager principen. Ett par tunna fingervantar innerst, jag har just nu ett par i syntet men jag skulle tro att ylle är minst lika bra. För mig är det viktigt att ha fingrar på de innersta lagret för svetten mellan fingrarna kyler annars.

Över det har jag ett något tjockt i ylle eler i fleece, tumvantar ger mindre bulk än fingervantar.

Ytterst har jag ett skal: gore-tex när det är blött och något vindtätt som andas bättre annars. Det är viktigt att skalet är såpass stort att det inte sitter åt och hindrar rörelser även när mellanlagret är tjockt. Fördelen med att använda skal är ett det är lättare att torka hanskarna fort och det är lätt att reglera så att det är lagom varmt. Blir det för varmt så är det lätt att svettas och oavsett hur bra funktionsmaterial det är i alla vantarna så kyler fukt.

En kollega tipsade om ett medel mot svett som finns på Apoteket och heter Absolut Torr. Jag är lite skeptisk till att minska handsvett men inser att det kanske kan vara smart ur värmehållningssynpunkt just för lite mer krävande aktiviteter utomhus under vintern. Är det någon som provat?

Linda

Re: Inga fingervantar!

anders_elias; sa:
Köpte de, enl. uppgift, varmaste skidhandskarna (finger-) som fanns i sportbutiken och körde Vasaloppet. Slutade med att jag fick stanna varannan mil och tina upp fingrarna och till sist ändå förfrös två fingrar. Detta trots att jag höll högt tempo och var varm i övrigt. Läkaren jag var till efteråt sa att fingervantar är helkassa för skidåkning i sträng kyla och rekommenderade tumvantar istället. Kanske fodrade älgskinnsvantar kan vara nåt? Ska själv testa nåt dylikt nu i vinter...

Kanske var dina handskar FÖR varma? Med riktigt varma handskar börjar du svettas och blir blöt, vilket gör att du sedan börjar frysa om händerna. Bättre är att använda ett par lagom tjocka handskar och se till att remmarna inte ligger åt för hårt och hindrar blodcirkulationen. Rör på fingrarna i nedförsbackarna.

Om det är riktigt kallt eller tempot lågt bör en smidig skaltumvante med ett par tunna fingerhandskar under fungera bra. Lillsports tumvante (http://www.polder.se/productview.asp?artnr=6006) verkar vara ett vettigt alternativ.

/Klas

Tjocka, vindtäta tumvantar är det enda som gäller om det är värme du är ute efter. Gärna dubbla lager, innervantar som enbart isolerar (typ lovikavantar, men gärna i syntet), och rymliga vindtäta yttervantar. Och då ska du inte ha fingervantar under, för de isolerar bara bort värmen mellan fingrarna. Finns hur mycket som helst att välja på. Kolla in närmaste sportbutik.

Hur går det med fötterna (hälarna) då?

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2003-11-03 kl 11:26]

Kronans vita

På ett överskottslager borde du kunns hitta kronans vita tumvantar i läder för 50kr, samt ett par innarvantar i ull för 10 kr. Naturkompaniet (Stora Nyg. GBG) har ett par tjocka innervantar i syntet för 100 kr.

Ett par skalvantar i Gore-Tex eller motsv. blir inte lika blöta, men är också dyrare.

G.a lager-på-lager gäller alltså!

Efter att ha läst igenom verkar alternativet bli en tunnare fingervante i ylle eller fleece med en kombinerad skal-varm tumvante utanpå, gärna med tjockt foder. Kan tyckas överdrivet men jag överdrev inte när jag sa att jag är väldigt frusen :).

Tigern! Tackar som frågar, hälarna bråkar tyvärr fortfarande. Jag tycker jag har testat det mesta men inget verka fungera ännu och nu har jag fått ont i andra hälen också, suck! Den första har nu gjort ont i 8 mån så snart kanske den släpper i vilket fall??
Men man blir ju galen på alla dessa råd fr. sjukgymnaster och naprapater, springa-inte springa, gå-inte gå, hoppa-inte hoppa, sulor-inte sulor, akupunktur-inte akupunktur, vila-inte vila etc etc. Jag springer inte och kan inte gå längre sträckor. Så nu kör jag spinning, trappmaskin och styrketräning. Men jag ska till Canada i feb. för 3 veckors åkning och då SKA jag åka om jag så ska knapra Voltaren dygnet runt!

/C

Innervante

Innervanten är faktiskt bra att ha. Någon gång behöver du troligen ta av vantarna för att pilla på något eller ta fram nåt ur fickan. Då är det bra att slippa exponera naken hud, man blir snabbt kall och det tar en evighet att bli varm igen. Altså, en tunn vante som du aldrig behöver ta av. Har sett att extremities har en sån, kanske lite väl tunn, själv kör jag arméns i ylle, men den är nog för stor om du inte har stora dam-händer. har man två par så kan man ha ett par i någon ficka nära kroppen och byta med jämna mellanrum, då blir man aldrig blöt. Undvik windstopper-innerhadskar, det är kallt och svettigt och dyrt.

Om du är superfrusen och inte är rädd för svett så kan du ju kolla på The North Face Nuptse Mitt. http://www.globetrotter.de/de/shop/...rth+Face+Nuptse+Mitt&k_id=00&h_kat=Bekleidung Verkar varm!

frusna fingrar

Tjena
Jag har en fru som lider av sk. vita fingrar, en inte så ovanligt problem för kvinnor. Oavsett ålder.
Det viktigaste är nog att inte behöva ta av sej allt när man skall fibbla med något. Som att svara i den satans mobilen och liknande aktiviteter.
Dubbla lager med en innervante i silke eller annat tunt material och utanpå en rymlig vante som går över jackan för mindre värmeförlust.
En väl insmord skinnhandske är betydligt bättre än en gortexhandske som är för tät.
Den bästa handsken jag själv har haft är en fransk skinnhandske med 3 fingrar och långt skaft. Betydligt greppvänligare än en tumhandske som man oftare måste ta av för att utföra något.
Vill man trots allt ha en fingerhandske har Marmot en riktigt bra skinnhandske. Dyr men håller flera säsonger rätt skött.
Sen så fort du börjar känna dej kall. Åkarbrasor eller dra axlarna upp och ner för att öka blodcirkulationen.
Ha det

Hestras vantar

Hestras vantar med innerhandske har jag upplevt som mycket varma, de finns dessutom i många varianter för olika ändamål

Nu vet jag inte om du tänkte dig slalom eller längdvantar. Om det slalom/klätterhanskar så skulle jag vilja slå ett slag för Black Diamond. De har ett flertal varianter, allt från tunna smidiga till riktigt varma doningar. BD är dessutom så trevliga att de graderar vantarna så att man enkelt kan se hur varma de är. Kvaliteten är mkt hög, priset likaså.

Förövrigt så vill jag avliva myten om att fingerhandskar inte skulle kunna vara lika varma som tumvantar. Ta en titt på hur mkt foder det finns i vanten och var det finns. Lite foder mot insidan i vanten, ännu mindre mellan figrarna och mkt foder mot handens baksida är det bästa. En bra sydd fingerhanske är varm, hur varm den avgörs av fodertjockleken och hur välsydd den är. Kan man röra fingrarna enkelt och naturligt så håller man tassarna varma.

Mvh Tomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Vandrare Varma överdragsbyxor? Kläder 34
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Tips på varma vantar Kläder 3
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
Silver Fang Vattenavvisande vantar Kläder 14
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Mr. T Handskar/vantar. Kläder 9
L.A. Vantar för vintertur Kläder 13
avslutat_17_06_20 e-butik för försvarets gamla vantar mm? Kläder 5
mindful Vantar Kläder 20
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
sajberjohan Lovikka vantar Kläder 15
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
pajaflow Vantar och mössa Kläder 6
Kalle E Fiffiga vantar Kläder 5
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg