Svårt att hitta bra
Jag har i många år varit förundrad över att ingen seriös tillverkare av friluftskläder har ett par bra överdragsbyxor i sitt sortiment. De enda jag har sett är ett par Marmot à 1500 kr eller så, och de var inte speciellt märkvärdiga för det priset.
Mina krav på ett par bra överdragsbyxor är att de är stoppade med värmeisolerande material (behöver inte vara så förskräckligt tjockt), har hellånga delbara blixtlås, några bra fickor, vindtätt yttertyg samt är lätta och helst lite komprimerbara. Hittills har jag inte hittat några sådana. Oftast är det vindtätt yttertyg som saknas, eller så är de alldeles för tunga och klumpiga.
På vinterfjället kör jag själv med ett par gamla täckbyxor från Åhléns som jag har satt hellånga blixtlås i. Inte optimala, men har i brist på annat fungerat bra i många år. Dobsom gör ett par svarta överdragsbyxor som finns i många sportaffärer och kostar ca 400 kr, men de är långt ifrån vindtäta. På "Factory Outlet" eller motsvarande butiker kan man hitta ungefär likadana för en hundring om man har tur, vilket jag hade för ett tag sedan.
Även jag efterlyser alltså de optimala överdragsbyxorna.
Peter