Varma överdragsbyxor?

Både Craft och Newline har smidiga överdragsbrallor men kanske inget att slita våldsamt på. De är tänkta som förstärkningsplagg vid löpning/längskidåkning men ligger hyfsat i pris... runt 400-500 spänn

Re: Mountain Hardwear i Sverige?

lilla_my; sa:
Jag har letat efter Mountain Hardwears kläder i Sverige, men inte hittat dem. Skulle behöva en sån där riktig 8000-meterskostym i andingsbar dun för att inte frysa ihjäl i svenska fjällen i januari. Var hittar man såna? (Som tjej är det svårt att köpa över internet eftersom de festa kläder har mansstorlekar, och dessutom är byxor eller overall är ännu svårare än jacka.)

Menar du allvar finns det en "dealer locator" på www.mountainhardwear.com där du kan finna återförsäljare i Sverige, men "Absolut Zero"-dräkten kostar i 700 dollar... Lycka till!

Marmot eller MHW?

Vad sägs om Marmots Belay Pants då? Eller Mountain Hardwears Chugach Pants då dom ser ung. likadana ut...

mc_pant_chugach.jpg

mvh/Calle

Allvar...

Martin L undrade om jag menade allvar... tja, det är inte kul att frysa (och jag är dj-vligt frusen) och det var mer än -30 i fjällen under jul/nyår och det kan mycket väl vara lika kallt under resten av januari.

När jag köpte sovsäck undrade jag lite försiktigt vad man hade på alpina expeditioner och fick höra att "inte behöver du en sån" men efter att ha frusit så jag inte kunde sova under en vecka i +5-0 grader insåg jag att jag behövde en sån och sen har jag sovit hur gott som helst.

Tror därför att jag även ska satsa på riktigt varma kläder. En overall verkar opraktiskt, bättre att kunna använda delarna som förstärkningsplagg också. Eftersom man får ge mellan 3 och 4 tusen för en bra dunjacka förstår jag om man får ge nästan 7 för en overall, men som sagt, om det går att hitta grejorna i delar vore det ännu bättre. De "lösa" byxor som har föreslagits här - är de dun?

Och sen återstår problemet att få prova... att köpa byxor på nätet är nog väldigt svårt (för att intetala om overaller, hur får man fram måttet från gren till axel?)

Är det ingn mer än jag som har ledsnat på att frysa och skulle vilja ha tag i något riktigt skönt? Det borde vara en stor marknad, alla som behöver förstärkningsplagg vid rast/säkringsjobb alla som är ute när ungarna leker osv osv.

/Anna

Vet...

inte om det går (läs: ej tillåtet?) att höra med någon "lifer", dvs en som jobbar på försvaret (lycka till med det nu för tiden...) och höra om de kan köpa ut nåt i denna stilen, och sedan sälja det vidare: Grönt är skönt

Jag själv är väl mer av flerlagers-principen, men jag förstår behovet om man är frusen av sig och/eller måste stå stilla när det är kallt...

/Anders B

Re: Marmot eller MHW?

ghostface; sa:
Vad sägs om Marmots Belay Pants då?

Om dessa byxor sägs att de ser bra ut (kollade på dem i verkligheten i USA), men de kostar 150 $! Med tanke på den svenska prissättningen av amerikanska produkter torde det bli minst 1500 kr här i Sverige. Jag kör hellre vidare med mina Åhlénsbrallor sköpta i slutet av 80-talet för 98 kr. De är ungefär lika tjocka.

Peter

Billigt ska det vara!

Jo, billiga byxor bör det vara, i allafall för mig. Vem vet när man måste mecka isär bensinköket, stampa ut en brasa, mecka skoter eller snubbla runt med stegjärn med varma byxor på. Får väl leta runt på varuhusen, eller fixa ett par gröna, även om Mountain HW braxorna såg fina ut.

Angående det här med skalbrallor så har jag upptäckt hur otroligt stor skilnad det gör om jag har mina gamla fleecebyxor på under, mångdubbelt mot vad en extra tröja gör. Problemet är bara att dom är så krångliga att få dit. Altså skulle ett par täckbyxor vara super.

Lilla_My (Anna)!

Marmot har motsvarigheten till sin värsting dunjacka (8000m Parkan) även som "lös" byxa... Man ser iofs ut som en Michelingubbe - men om du fryser om rumpan kanske de är lösningen ;-)

/Calle

Anna, om jeg verkade nedlåtande var det inte alls meningen. Jag undrade verkligen om du menade allvar eller om det var ett uttryck för "fan jag vill inte frysa mer, nu köper jag ta mig fan världens värsta Mount Everest-overall!" med glimten i ögat. ;-)

Det är ju inte kul att frysa, men en dundräkt för en himla massa tusen kändes instinktivt som lite overkill... Men det borde ju finnas massor av folk här på Utsidan som vet hur man kan klä sig varmt i kylan utan att det behöver kosta en förmögenhet. Eller är en dundräkt det enda rätta när man inte vill kompromissa?

/Martin L

Arbetskläder

Typ Blåkläder och Fristads m.fl brukar ha fodrade täckbyxor och arbetskläder brukar inte var så dyra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Tips på varma vantar Kläder 3
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
gost Önskas, bra överdragsbyxor för vårisen Kläder 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg