Varma överdragsbyxor?

Dun är skönt

Vill du ha riktigt varma plagg som också är lätta att bära med sig i ryggsäcken så är det dun som gäller. De kostar en bra slant men håller länge. Även Rab har dunbyxor:
http://www.rab.uk.com/index_e.html

Rab säljs bl a av North Star ( http://www.algonet.se/~nortstar/ ), men de verkar inte ha dunbyxorna i sitt sortiment. Kanske kan de ta hem på beställning?

Själv har jag klarat mig i alla år med dunjacka och ett par tunnare täckbyxor. Men så är jag heller inte så frusen av mig.

Peter
 
Billiga överdragsbyxor

Jag köpte ett par T&P Vinterbyxor av ITAB http://www.idefixteko.se/ för 498 kr. Tjockleken på fodret är väl inget att skryta med men de är vindtäta, har hellång dragkedja och fungerade utan minsta probelm i julas med enbart ett par vanliga chinos under (-20 C).

Kjell
 
värmebyxor

Är tunga ca 1050 gram i storlek 190/95. Men betydligt hållbarare än FVs värmebyxor, å 50 kr paret på Ö&B.
Med rätt under ifrågasätter jag om värmebyxor behövs. Bär man allt man har i ryggsäcken bör det räcka en kall och blåsig dag. Till och med vid havet. Men att som instruktör stå stilla i en kall vinterdag är de härliga.
För ryggsäcksbärning föredrar jag nog ett par med dun i.
När uniformssystem 90 lanserades kom även ett civilare system med värmejacka mm till SJ, Tull och Gräns. Vet någon om värmebyxor ingick i deras system?

Go tur

Johan K
 
Jakten fortsätter...

Har kollat in Rab också. Problemet verkar vara att ingen av tillverkarna gör storkek XS. Jag var och provade ett par Marmot belay-pants i dag i storkek S och de är sådär 10 cm för stora i midjan när jag har fleecelångkalsonger, jeans och nedstoppad fleecetröja i dem... (kanske kan man fästa överdragsbyxorna i klätterselen :) Jag gissar att dunkläderna nog tyvärr har ungefär samma mått som de med konstfiberstoppning (tunga kläder är inte så aktuellt, tänkte nog kunna få med dem i ryggan också). Det här var inte lätt, men jag tar gärna emot fler tips... om ni orkar! Till slut ska det väl bli napp!
/Anna
 
Kollade lite i Lars Monsens vildmarksbok. Som helyllenorrman verkar han helt enkelt köra på ull, även i extrem kyla. Ullunderställ och ullförstärkning, lager på lager på lager, plus nåt skal utanpå. Han rekommenderar att skaffa en två-tre nummer för stor ulltröja och tvätta den så den krymper och blir tätare. Problemet med tre-fyra lager ull över hela kroppen är väl vikten...
 
Valet klart för mig

Nu har jag gjort mitt val och det blev en överdragsbyxa från Marmot. Funkar även att ha som foder inuti Gore-tex byxan om man ska åka slalom, så de är användbara i flera olika sammanhang. Kanske inte lika varma som dun (även om tillverkare påstår det), men i brist på att dun fanns tillgängligt för att prova var detta det bästa alternativet för mig. De är i alla fall hyfsat varma, värmer även om de blir våta (jag har redan en sån här jacka så jag vet) och kompirmerar bra.
Lycka till, övriga som söker!
/Anna
 
Hur har utvecklingen gått framåt här? Jag har också funderat på att skaffa ett par värmebyxor. Har länge funderat på M90 modellen. Men försvarets prylar är ju inte direkt kända för att vara lätta. Sen vill jag gärna att de ska vara lite vattenskyddade. Kan inte påminna mig om att M90 brallorna hade annat än impregnering till skydd. Har funderat lite på Fjällrävens nya "dunshorts".

Ska använda dem när man står stilla och fiskar eller har stannat för natten på en vintertur.
 
Hur har utvecklingen gått framåt här? Jag har också funderat på att skaffa ett par värmebyxor. Har länge funderat på M90 modellen. Men försvarets prylar är ju inte direkt kända för att vara lätta. Sen vill jag gärna att de ska vara lite vattenskyddade. Kan inte påminna mig om att M90 brallorna hade annat än impregnering till skydd. Har funderat lite på Fjällrävens nya "dunshorts".

Ska använda dem när man står stilla och fiskar eller har stannat för natten på en vintertur.

Försvarets brallor tål ganska mycket vatten, dom blir våta men funkar hyffsat ändå. Särskilt de äldre med tjockt yttertyg, har ganska bra motståndskraft, men lätta är dom inte.

Behöver du vattenskydd så går ju dun bort. Om dina skalbyxor inte är allför moderna (tighta) kan du ju dra dom utanpå något varmt, ett par helt vanliga täckbyxor funkar jättebra men kan vara svårt att få tag i om man bor i södra halvan av Sverige, där finns nästan bara ultrahightech-grejor att välja på. Har för mig att Haglöfs haft några täckbrallor som heter barrier eller nåt, dom borde vara bra men dyra. Fleecebrallor eller fiberpäls är fint att ha under, men tar en del plats i väskan.
 
Jack Wolfskin alternativ

Ett tips är Jack Wolfskin microwave byxor. Hellång dragkedja i benen och i syntet. Kostar 850 kr i butik i Luleå vilket är rätt humant med tanke på alternativen. Jag skaffade jackan för många år sedan (innan Haglöf och Lundhag släppte sina varianter) och byxan året därpå. Jag är mycket nöjd med båda. Byxorna räcker gott och väl för vintertältning och bivack i svenska fjällen.

Hälsningar

Tommy
 
...
Mina krav på ett par bra överdragsbyxor är att de är stoppade med värmeisolerande material (behöver inte vara så förskräckligt tjockt), har hellånga delbara blixtlås, några bra fickor, vindtätt yttertyg samt är lätta och helst lite komprimerbara. Hittills har jag inte hittat några sådana. Oftast är det vindtätt yttertyg som saknas, eller så är de alldeles för tunga och klumpiga.
...
Dobsom gör ett par svarta överdragsbyxor som finns i många sportaffärer och kostar ca 400 kr, men de är långt ifrån vindtäta....

Även jag efterlyser alltså de optimala överdragsbyxorna.

Peter

Jag kör med dobsomtäckisar. Perfekt som förstärkning i sin enkelhet. Stadium har liknande, och dom är vindtäta. Dobsom passade dock mig lite bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Tips på varma vantar Kläder 3
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
gost Önskas, bra överdragsbyxor för vårisen Kläder 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg