Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt?

Utvecklingen?

En dag gick det plötsligt upp för mig att största delen af mina goa gamla prylar var slitna, tunga, omoderna, etc. Utvecklingen hade gått framåt och det kändes som om det var dags att fönya sig. Trangia't och ramsäcken åkte ut och in kom moderniteter som titangasbrännare på 87 g och softpack ryggsäckar. Nu står jag inför en vandring i Schweiz alper och känner att det är dags att byta ut den slitna m/87 tröjan. Har lusläst denna tråd men känner inte att jag har blivit helt klok. Tråden har ju också några år på nacken.

Så vad säger ni idag? Jag ska ha fatt i en tröja till sommarhalvåret. En som man kan dra på sig om kvällen när temperaturen sjunker. Det är för varmt för dunjackan, men för kallt för bara underställ och skaljacka.

Jag har goda erfarenheter med ull, men tycker att det är svårt att hitta någon som inte blir för tung. Har kikat lite på Haglöfs Single Top (235 g) som man hittar på Naturkompaniets hemsida. Hur tror ni att den klarar sig? Hur är den om det börjar fläkta lite? Jag har inte hittat någon som är så mycket lättare till det priset. Vad väger egentligen värmetröja 90? Den kanske är mer optimal. Det kan ju bli rätt ruggit även om det är sommar. Det är viktigare att jag får en tröja som är varm nog änn att jag sparar några marginella gram.

Jag kommer att ha en långärmad craft innerst och en "TNF Mountain Guide Light"-jacka med till skitväder. Vi kommer röra oss på 500 - 3250 meters højd. Så... lättast möjligt som håller måtten.
 
Knepig fråga av Martin

För i alla fall stämmer inte funktion, värme per gram och utseende. I min beskedna erfarenhet (och jag har och använt alla sorterna och ett par till) vinner ullskjorta, fiberpälströja och den tunna samt lätta ylletröjan i praktiskt bruk, medan ur värmesynpunkt är den dunfodrade tröjan både varmast och lättast. Framför brasan är ylleskjorta och tunn ylletröja tillfyllest, men i kalla ostoppade stolar fodrar duntröjan gott och mjukt på ryggsidan! Ute som ytterplagg med goda hangregnegenskaper är fiberpälsen suverän, inte konstigt att den har fått flera smeknamn.
Kragbristerna som Martin nämner har då inte vare sig HH eller Fristad i de standardmodeller som jag har.
Ett förstärkningsplagg som jag och många med mig brukar mycket är inte ens nämt här och det är vindskjortan, helt oumbärlig både här i syd vid blåsiga kuster som uppe i bergen eller på utflykt i skogen och som enkelt foder i en ofodrad jacka.
Fleece om än snyggt ibland åker ut i konkurensen pga för hög vikt utan relevant värmehållningsförmåga.
Men som en lök i lager på lager bör man dressa sig. Suveränt sovplagg är en tunn sidentröja med långa ärmar, den kan även göra tjänst som ett lager till på dagen.
Måhända borde urspungsfrågan ställts en smula öppnare....
Oavsett vikt ut snygghetsfaktor vinner vadmal, givetvis och lusekoftor framför brasor, men jag föredrar multifunktionen hos värmeplaggen med.

Värmetröja 90, 510 g i stolek 6, 185/85.
 
Senast ändrad:
Inte skulle jag lägga 500 gram på ett enda plagg. På min senaste resa hade jag fyra lager
till överkroppen:
gortexskjorta, 220 gram
T-shirt, okänt, c:a 150?
dunjacka, Klättermusen, 280 gram
regnskal, paclite, 180 gram?

Jag använde alla, men aldrig regnskal och dunjacka samtidigt. Dunjackan var skön, men blir lätt svettig
och kanske förlorar ngt i isolering. Nu var det aldrig riktigt kallt, aldrig frost, men kallt nog
efter klara nätter.

Till nästa resa tar jag troligen dessa fyra plus underställströja; det kan bli kallare.
 
Värmetröja m/90

Jo 500 g är ju en del. Men om det nu är den nivå af värme man vill uppnå, finns det något annat alternativ som väger mindre? Ulltröjorna är väll tyngre? Vad är det för duntröjor ni snackar om? Jag har aldrig sett en duntröja.

Jag har en Icebreaker ullundertröja, men jag vill upp på nivån över det utan att komma upp på dunjackans nivå. Vad har ni med er? Har ni aldrig tröjor med? Det verkar som om ni bara kör med underställ och så på med dunjackan om det blir kallt. Ska man sattsa på en tunn dunväst? Vad tar ni på er om det är taskigt väder och det är för kyligt med bara underställ och vindjacka/regnjacka/skaljacka. Vad välger ni som mellanlager?
 
dunjacka

har alltid en lätt dunjacka med som värmeplagg´liten plats,låg vikt,mycket värme.
Provade Klättermusens duntröja,jätteskön,men väldigt stor på mej i storl xs (unisex-storlek antar jag).
Om det är varmt tar jag bara på men en tunn fleese utanpå gånngskjortan när jag rastar.
Tunn ull har jag som sov/lägerplagg,sen jag tvättat mej för kvällen.
Tjockare fleesetröja har jag övergett som värmeplagg på tur,för tung,volymkrävande och ej tillräckligt varm ändå.
 
Med tanke på herr Nordesjös tidigare deklarerade preferenser och omtalade fyndglädje kan jag utpeka ett hett alternativ till nämnda Barrier-jackan, nämligen den här jackan för 1/4 av Barrierns pris...

134-06.jpg


Varför inte recensera den i samma veva som Everest-skridskorna?

;)

Tjosan!

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-12-01 kl 10:00]

Det var en gammal tråd det här,men intressant!;)

Skulle jag välja ett enda plagg som är både lätt och samtidigt extremt varmt,så skulle jag välja jackan som finns på bilden ovan. Jag har en sådan jacka och det är det varmaste plagg som jag har,i förhållande värme till vikt.
ITAB som säljer jackan har ändrat namn på den från Softshell jacka,till ett mer passande namn nämligen
Linerjacka,och fodret är i polyester vaddering.

Som nummer två (egentilgen delad första plats)och mest till sommar bruk skulle jag välja en Ullfrotté 200 g/m² underställ tröja som är både lätt,varm och så gott som stankfri.
 
Mitt varmast/lättaste plagg:
Stickad tröja av ull, ursprung mormor, ca 210 gr.

Ett bra (renodlat) värmeplagg är så "poröst" som möjligt och förlitar sig på andra plagg när det gäller vindskydd och och vattenskydd.

En del dunjackor och duntröjor ger bätre värme/viktrelation men problemet med dem är att de också hindrar ventilationen mycket mer än en i princip genomskinlig, skickad tröja.
 
Fleece och 90:an...

Jo 500 g är ju en del. Men om det nu är den nivå af värme man vill uppnå, finns det något annat alternativ som väger mindre? Ulltröjorna är väll tyngre? Vad är det för duntröjor ni snackar om? Jag har aldrig sett en duntröja.

Jag har en Icebreaker ullundertröja, men jag vill upp på nivån över det utan att komma upp på dunjackans nivå. Vad har ni med er? Har ni aldrig tröjor med? Det verkar som om ni bara kör med underställ och så på med dunjackan om det blir kallt. Ska man sattsa på en tunn dunväst? Vad tar ni på er om det är taskigt väder och det är för kyligt med bara underställ och vindjacka/regnjacka/skaljacka. Vad välger ni som mellanlager?

Fleecetröjan är självskriven som förstärkningsplagg sommar som vinter.. I vintras när jag var ute 8 dagar så hade jag bara ett icebreaker skin 190 under skaljackan, när det blev kallare fleecen och när det blev ännu kallare/raster så änvände jag istället Värmetröja 90! Fördelen med dom plaggen är att dom ventilerar/andas bättre om du har dom på och vandrar än en tunn lätt dunis typ Klättermusens Liv!

//A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Mtess Varm tröja Kläder 20
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
egh01 Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer? Kläder 9
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
jlw Varm mössa Kläder 1
AndreasL varm parka? Kläder 25
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
andersmossing Tjock stickad tröja som foder Kläder 8
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
dave333 Tröja Kläder 1
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Lars_P Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg Kläder 5
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
kfn Klättermusen Mithril-tröja Kläder 4
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
oleb Stickad tröja med vindfoder.... Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg