Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt?

hela beklädnadsfrâgan och vad man ska ha pà sig beror ju onekligen dels pâ väderleken, men áven till mycket stor del pà vad man pysslar med, och dà framför allt om man anstränger sig mycket eller lite.

Här ser man mànga som enbart gâr pà váderleken: aha, det är lite kyligt, pà med fleece, skaljacka och hela faderullan, och börja knata upp för berget.

Fleecen och skaljakan etc. är sákert funkis om man lullar fram lite lätt lángs platten, men under större kraftansträngningar blir det olidligt varmt och svettigt.

Här kommer plötsligt SoftShellen till sin rätt, med tvenne förstärkningsplagg i ryggan: hârdskal vid busväder, och dunisen eller liknande vid rast.

Kanske lite off-topic, men ändâ.

Mats

Malindo; sa:
Här ser man mànga som enbart gâr pà váderleken: aha, det är lite kyligt, pà med fleece, skaljacka och hela faderullan, och börja knata upp för berget.

Helt klart är det så. Folk klär sig för lufttemperaturen, inte för kroppstemperaturen. När man är ute med "nybörjare" är det sällan någon som lyssnar när man säger "Det är fem grader varmt och vi ska gå uppför... det räcker med en underställströja. Du kommer bli svettig om en kvart med fleece, två undertröjor och Gore-texjacka".

Myten om att man ska klä på sig duktigt så fort man är utomhus och det inte är badstrand sitter riktigt ordentligt.

Men en kvart senare brukar de lyssna bättre, och har även fått ett förtroende för ens friluftsvisdomar, på gott och ont :)

Som jag brukar säga:
Det finns inget dåligt väder, bara dåliga människor :)

Men fleece är äckligt varmt

Det jag har emot beskrivningen av plagget är att det är varmt. Ett sådant slimmat plagg vill man gärna använda vid fysisk ansträngning i ruskväder och då är inte isolation en egenskap som jag vill prioritera.

Det går sannolikt bara att använda vid rätt låg energiutveckling typ sakta skritt på en kuse eller så. Men det kan ju passa andra än undertecknad.

Thure

tigertamjaren; sa:
Martin, Masse: Det ultimata friluftsplagget, allt ni har drömt om (utan att våga berätta om det) och lite till?

product_big_nomex_fleece_elements_jacket.jpg

Massif Mountain Elemets Jacket

Waterproof, windproof, breathable, stretchy Nomex fleece / softshell.

http://www.massif.com/nomex_fleece/elements_jacket.php

Dags att slänga alla gamla multi-layerplagg och köpa ett enda superplagg?

Ja jäklar!

/ G
Som sagt, ja jäklar. Äntligen börjar det komma plagg i nya material som det är lite vett i. "Full fire-resistant construction"; låter ju lysande.

Jag skulle dock föredra om plagget endast var vindtätt. Hur vattenavvisande är Nomex, dvs. yttertyget? Finns ju vissa fiberpälsjackor med vattentätt membran. Men det har jag aldrig riktigt fattat vitsen med, eftersom yttertyget, fiberpälsen blir blöt. Även om fiberpäls går att hjälpligt torrskaka är det inte ett plagg jag skulle välja i regnväder.

Raskesven

High-tech vadmal

Bara detta får man ju köpångest av: "The Nomex IIIA® blend consists of 92% Nomex®, 5% Kevlar®, and 2% carbon."
High tech vadmal lixom...

Hmm, skulle man få känna lite på den där jackan så skull jag nog kasta bort mina softshell jackor, en glödsäker softshell jacka, ultimat!

jamo; sa:
Om du kan tänka lite utanför boxen säger jag:
Primaloft fyllning med Pertex ripstop-tyg. Jag har en Berghaus Infinity Lite smock, och det är nog det bästa plagg jag äger.. Vikt 335 gram i storlek XL. Storlek i packpåsen som en pint öl. Varmare än en tjock fleecetröja. Vindtät. Tål en del regn, rinner av. Värmer dock även bra när den är fuktig. Torkar väldigt fort. "Ventilerar" kanonbra, man blir varm men inte svettig i den. Ypperlig såväl över skaljacka vid korta stopp som under när det är kallt, eller som enda jacka/tröja. På minussidan hamnar väl priset och slitstyrkan, men med lite varsamt handhavande räknar jag med att använda den i rätt många år.
http://www.berghaus.co.uk/the_gear/view_product.asp?product_id=1044&product_hierarchy_id=1

Rutan för pris var tom, hittar inget. Men det ser MYCKET INTRESSANT ut.

I övrigt är jag nog mer förvirrad av denna tråd än jag var innan... Gick iaf till Uteliv och kollade
deras fiberpäls, som hade en massa blixtlås
och vägde 560 gram, !!!, lika mycket som min windfleece
(som är underbar när jag cyklar). Inget enda plagg
får väga så mycket, jag är övertygad om att nästan
godtycklig kombi av två 280-gramsplagg
värmer mer!

Jag har nu experimenterat en hel del med vad jag har på överkroppen; innerst en t-shirt (med stengetsmotiv,
alternativt murmeldjur), därpå ett av mina största
fynd, en goretexskjorta, som jag behåller på
på lägret. Den är tunn, lätt, skön och ALLTID torr.

Första värmeplagget är en överbliven vindoverallsjacka
som väger under tre hekto, känns ledig och bra.
Regnjackan kan ofta
användas som värmeplagg. Hade, tror jag, senast även
en billig kofta, kanske 300 g. Sen flög fan i
mig, när 10 dagars packning landade på 15.5 kg,
så jag la till en lätt fleece som är VÄLDIGT skön
på lägret - normalt har jag inga egentliga lägerkläder
alls. Men jag var
då också rustad för enstaka väderKATASTROFER av en typ
som nog bara kan uppleva på kontinenten (en gång i
Pyreneerna hade jag verkligen alla mina kläder på).

tigertamjaren; sa:
Martin, Masse: Det ultimata friluftsplagget, allt ni har drömt om (utan att våga berätta om det) och lite till?

Massif Mountain Elemets Jacket

Waterproof, windproof, breathable, stretchy Nomex fleece / softshell.

http://www.massif.com/nomex_fleece/elements_jacket.php

Dags att slänga alla gamla multi-layerplagg och köpa ett enda superplagg?

Ja jäklar!

/ G

Såg intressant ut.

Men är nog mindre intressant i praktiken. Vattentät ja men vad klarar den för vattenpelare? Andning ja, men hur pass bra andas den? Skulle vilja se lite rådata.
Regnar det kraftigt måste man ju även ha någon fet rengnmössa. Den hade ju inre någon huva och det skulle nog inte passa med det materialet.

Konstigt att de inte ens skrev ur vikten?

Hur blir den när den är våt. Drar den åt sig vatten är det inte så bra.
[Ändrat av crazy 2004-10-23 kl 15:52]

Vandrare; sa:
Nordesjö; sa:
Ett budgetalternativ är ME:s Polarloft Jacket, 400 g men bara 695 spänn på Addnature.

Den verkar skitbra, tills man provar den. Fulare passform har jag nog aldrig sett. Den som tror att dressmans kläder sitter fult ska testa en ME polarloft!

Jag provade en ME:s Polarloft Jacket idag och på mig satt den som jag förväntar mig; lite luftigare än en figurnära tröja så att man kan ha den utanpå resten av kläderna när man rastar. Precis som en dunjacka.

Jag kör med en Arcteryx Delta RHS.

http://www.epinions.com/pr-Outdoor_Apparel-Arc_Teryx_Delta_RHS_Jacket_Mens/display_~full_specs#

Storlek L väger 390g (är aningen osäkerpå vikten, känns lättare) och den är supervarm.

Jag kunde inte hitta den på arcteryx hemsida, men jag har för mig att materialet heter "Polartec Thermal Pro highloft Special Edition"... Det ni! :)

Hur som helst, jätte varm, väldigt lätt i förhållande till värmen, nackdelen är förstås, som med alla arcteryxgrejer, priset. Dock hade jag tur och hittade den på en rea så jag pröjsade bara halva priset :)

/Andreas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Mtess Varm tröja Kläder 20
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
egh01 Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer? Kläder 9
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
jlw Varm mössa Kläder 1
AndreasL varm parka? Kläder 25
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
andersmossing Tjock stickad tröja som foder Kläder 8
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
dave333 Tröja Kläder 1
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Lars_P Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg Kläder 5
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
kfn Klättermusen Mithril-tröja Kläder 4
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
oleb Stickad tröja med vindfoder.... Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg