Vargen oersättlig för ekosystemet?

Påverkan av Ekosystemet.
En gång för länge sedan fick jag lära mig att om vi bara skulle skörda av överskottet och inte lämna för mycket avtryck höll Sverige för ca 25 000 innevånare. Eftersom naturen och dess balanas är så viktig för vissa "kramare" frågar jag vilka vill frivilligt lämna skutan för naturens skull?
Skulle inte tro att det är särskilt många. Men att ikläda uppsatser vetenskaplig styrka är lite som att dansa för regn. Ibland går det mode i regndans som i början av en torkperiod. Tittar vi på årsringar och sedimenterade leror finner vi att klimatet varierat över tiden. Geologerna talar om konitentala resor. Sverige kunde inte koloniseras förrän Skandinavien blev isfritt. Över tiden har flora och fauna förändrats. När jag var pojk var ett rådjur i norra Värmland en sensation. Så var vargspår i Norge där jag tydligt minns att nackhåren reste sig när vi hittade ett ensamt, rakt, färskt spår på kalfjället.

Go tur

Aardwolf; sa:
Ok då är jag med dig. D.v.s att alla oskygga djur ska skjutas för att dom inte ska gå nära bebyggelse och odlad mark. Lär ju bli mycket jobb med rådjur och vildsvin. Eller är det bara vargarna det gäller? Att en varg går nära bebyggelse är inte mer konstigt än att en älg gör det.

Om du inte visste det så är det ju precis så man gör med vildsvin.. Det är en erkänt fungerande teknik att spara hondjur som är skygga och undviker odlingsmark..

Aardwolf; sa:
Tyvärr så går det att mata in vilda djur. Finns exempel på björn, räv, älg, varg o.s.v o.s.v som blir inmatade.

Men har dom blivit inmatade så måste dom väck, dom kommer att söka sig till bebyggelse igen.. SEN kan man diskutera hur puckade människorna som matar in dom är..

Aardwolf; sa:
Men om det gäller rovdjur som går på överdrivet mycket tamboskap så kan det vara befogat med skyddsjakt. Men inte för att dom är "oskygga".
1-3 rivningar av tamboskap per revir och år är "acceptabelt" Enligt Viltskadecenter.

Jo ett svinn från båda hållen får man räkna med..

johankse; sa:
Påverkan av Ekosystemet.
En gång för länge sedan fick jag lära mig att om vi bara skulle skörda av överskottet och inte lämna för mycket avtryck höll Sverige för ca 25 000 innevånare. Eftersom naturen och dess balanas är så viktig för vissa "kramare" frågar jag vilka vill frivilligt lämna skutan för naturens skull?
Skulle inte tro att det är särskilt många.

Go tur

Vi kanske pratar om en viss avskjutning?

;)

Raskesven; sa:
RamboRambo; sa:
Raskesven; sa:
För att igen ge lite perspektiv på frågan om antal vargar:

Sverige: c.a. 140 vargar, 20 invånare per kvadratkilometer

Spanien: c.a. 1500 vargar, 80 invånare per kvadratkilometer

Rumänien: c.a. 2500 vargar, 96 invånare per kvadratkilometer

Polen: c.a. 650 vargar, 125 invånare per kvadratkilometer

Källa antal vargar: http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/artpresentation/vargutbredningm.asp

Inte ens genforskarnas bedömning om 500 vargar kan anses mycket. Björn och lo har vi mycket mer av, t.o.m. järven som anses så sällsynt är betydligt vanligare än vargen. Betänk Sveriges stora yta och naturtyp. Perspektiv som sagt.

Här finns förresten mer om vargens återkomst til Yellowstone: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25396

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-10-06 kl 01:33]

Varför är just vargar så viktiga?
Hade vi pratat om 140 vildsvin så hade inget brytt sig.
Stammen kommer ändå att dö ut så låt det ske.
Fårägarna blir ju glada i alla fall, kanske även Samerna.
Läs en bok om evolution och ekosystem så kanske du snappar. Exempelvis uppfyller inte jägare samma funktion för älgstammen på sikt som vargen gör. Fundera lite på anledningen.

Raskesven
Du menar alla dom 140?
Är ni allvarliga eller?

RamboRambo; sa:
Raskesven; sa:
RamboRambo; sa:
Raskesven; sa:
För att igen ge lite perspektiv på frågan om antal vargar:

Sverige: c.a. 140 vargar, 20 invånare per kvadratkilometer

Spanien: c.a. 1500 vargar, 80 invånare per kvadratkilometer

Rumänien: c.a. 2500 vargar, 96 invånare per kvadratkilometer

Polen: c.a. 650 vargar, 125 invånare per kvadratkilometer

Källa antal vargar: http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/artpresentation/vargutbredningm.asp

Inte ens genforskarnas bedömning om 500 vargar kan anses mycket. Björn och lo har vi mycket mer av, t.o.m. järven som anses så sällsynt är betydligt vanligare än vargen. Betänk Sveriges stora yta och naturtyp. Perspektiv som sagt.

Här finns förresten mer om vargens återkomst til Yellowstone: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25396

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-10-06 kl 01:33]

Varför är just vargar så viktiga?
Hade vi pratat om 140 vildsvin så hade inget brytt sig.
Stammen kommer ändå att dö ut så låt det ske.
Fårägarna blir ju glada i alla fall, kanske även Samerna.
Läs en bok om evolution och ekosystem så kanske du snappar. Exempelvis uppfyller inte jägare samma funktion för älgstammen på sikt som vargen gör. Fundera lite på anledningen.

Raskesven
Du menar alla dom 140?
Är ni allvarliga eller?
Har du svårt för dig, eller gör du det bara svårt för dig? Under de århundranden och årtusenden av evolution som genomgåtts har det funnits mer varg än 140 djur. Lätt förenklat; med en stor älgstam finns goda förutsättningar för vargen att föröka sig. Med tiden blir det då glesare mellan bytesdjuren och vargens förutsättningar att reproducera sig i samma höga utsträckning avtar osv osv. Predatorer och bytesdjur fluktuerar i antal runt en jämviktsbana över tiden.

Du får nog fortsätta fundera, om du alls försökt.

Gå in här på vilskadecenter: http://www.viltskadecenter.se
De har en mängd publikationer där du faktiskt kan lära dig en hel del, om det är av intresse.

Raskesven

Stadan, jag fortsätter sno lite utrymme i din tråd här;-)

Här finns en intressant rapport från länsstyrelsen i Örebro län, om de stora rovdjuren i länet: http://www.t.lst.se/NR/rdonlyres/86DA9D3F-C9C6-4DC2-BA2A-E6B88390AB0A/0/Förvplan20050421.pdf

Den tar bl.a. upp att rent biologiskt, alltså bortsett från acceptans, vad som är politiskt gångbart etc, finns utrymme för c.a. 2000 vargar i Sverige, 300 vargrevir, och då har man räknat bort hela renbetesområdet och områden med låg sannolikhet för vargetablering.

Idag i Örebro län med 2,5 föryngringar på ett år, tas 225-300 älgar, vilket är 6-8 procent av de älgar som skjuts.

Raskesven

personligen så tyckte jag att rapporten var så där.. men strunt samma, det jag är nyfiken på är.. finns det någon här som bor i ett vargtätt område som är objektiv och kan dela med sig av sina erfarenheter från ett område med varg?

Raskesven; sa:
Har du svårt för dig, eller gör du det bara svårt för dig? Under de århundranden och årtusenden av evolution som genomgåtts har det funnits mer varg än 140 djur. Lätt förenklat; med en stor älgstam finns goda förutsättningar för vargen att föröka sig. Med tiden blir det då glesare mellan bytesdjuren och vargens förutsättningar att reproducera sig i samma höga utsträckning avtar osv osv. Predatorer och bytesdjur fluktuerar i antal runt en jämviktsbana över tiden.

De har en mängd publikationer där du faktiskt kan lära dig en hel del, om det är av intresse.

Raskesven

Sluta med sagodrömmarna nu, det finns helt enkelt inte plats för såna rovdjur helt enkelt.
Vår utbredning tar helt enkelt plats så som den bör om man är överst i näringskedjan.
Skjut av resten så sköter vi balansen med jakt och bekämpningsmedel.
Ta hand om resten som har en chans istället, som älg tex.

RamboRambo; sa:
Raskesven; sa:

Raskesven

Sluta med sagodrömmarna nu, det finns helt enkelt inte plats för såna rovdjur helt enkelt.
Vår utbredning tar helt enkelt plats så som den bör om man är överst i näringskedjan.
Skjut av resten så sköter vi balansen med jakt och bekämpningsmedel.
Ta hand om resten som har en chans istället, som älg tex.
Jag känner väl till uttrycket "don´t feed the troll", men tycker ändå människor bör få sina chanser. Tyvärr verkar det som att Jonas.O tidigt hade rätt om dig:

troll.gif

så dig är jag färdig med.

Raskesven

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg