Jodå, jag såg citationstecknen, men fattade inte riktigt vem som citerades. Antog att du menade personer med positiv respektive negativ inställning till vargen. Blir alldeles för grov indelning dock, därför vänder jag mig mot uttrycken.Rungá; sa:Hr Rasken såg nog "" tecknen kring orden i mitt inlägg. Det är citat och markerar att man lånar uttryck eller ord från någon annan. Därmed vill jag bara påvisa den polarisering - P1 i detta fall - gör i rovdjursdebatten.
För mig är en "vargkramare" en som alltid försvarar vargen och en "varghatare" en som vill ha varg men inte där han bor. Men som sagt tolkningar är alltid mer eller mindre godtyckliga.
[Ändrat av Rungá 2006-01-30 kl 18:25]
En varghatare är för mig en person som hatar vargen och vill ha bort den oavsett var denne bor. En varghatare är den ena ytterligheten tycker jag, dvs. inte en person som "vill ha varg fast inte där han bor", utan en person som vill att vargen ska bort och som i vissa fall är beredd till aktiv tjuvjakt. Vilken benämning ska man annars ge den kategorin? En vargkramare tycker jag är den andra ytterligheten, precis som du skriver, "en som alltid försvarar vargen".
Ska det polariseras så polarisera ordentligt
Raskesven