vargar och bönder

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: Re: Räta ut lite missförstånd..

chralm; sa:
c5j; sa:
Vi tänker inte ta ansvar för att ni utrotat vargen i större delen av Sverige. Svenskar har tryckt tillbaka oss så mycket (genom skogsskövling, dammbyggen, gruvdrift, turistanläggningar m.m.) att vi har så lite marker kvar.

Du säger mycket som jag håller med. Men är inte både du och jag svenskar?

Jag talar svenska, jag har gått svensk skola, men jag är bara Svensk i mitt pass. Så är det bara. Jag känner större tillhörighet med samer tvärs över nationsgränserna än med er.
 
Re: Re: Re: Räta ut lite missförstånd..

c5j; sa:
chralm; sa:
c5j; sa:
Vi tänker inte ta ansvar för att ni utrotat vargen i större delen av Sverige. Svenskar har tryckt tillbaka oss så mycket (genom skogsskövling, dammbyggen, gruvdrift, turistanläggningar m.m.) att vi har så lite marker kvar.

Du säger mycket som jag håller med. Men är inte både du och jag svenskar?

Jag talar svenska, jag har gått svensk skola, men jag är bara Svensk i mitt pass. Så är det bara. Jag känner större tillhörighet med samer tvärs över nationsgränserna än med er.
Du är svensk same oavsett om du vill det eller inte. "Så är det bara".

Mycket snack om "er" och "vi". Vi, underförstått svenskar som inte är samer, har exploaterat och förstört än det ena än det andra och nära nog utrotat vissa djurarter. Och visst är det så att svenskar som inte är samer genom politiska beslut och i såväl kortsiktig som långsiktig profithunger saboterat stora naturvärden, och i hög grad saboterat den traditionella samiska livsstilen. Men jag betackar mig för din generalisering om "vi" och "er". Jag och många andra svenskar som inte är samer känner lika lite samhörighet med dagens ledargarnityr, dvs. politiker, och exploaterande företag som du gör som är svensk same.

När det gäller utrotning av vargen i större delen av Sverige så har nog samer som är svenskar och svenskar som inte är samer "bidragit" med vad de kunnat i förhållande till våra respektive befolkningspopulationer.

Mitt synsätt om "vi" och "er", eller snarare "de", är inte uppdelningen i "svenskar" och "samer", utan hur de enskilda människorna eller grupperna av människor resonerar och agerar. Det finns svenska samer och samer som inte är svenskar som har mer likartat synsätt än "svenskar-svenskar" och "samer-samer".

Ursäkta min upprördhet men jag blev just lite upprörd.

Mvh Raskesven
 
Generalisering

Självklart är det en generalisering när jag säger "ni". Men vi kan inte hålla på att dela upp er i miljoner olika delar. Ni har era representanter som ni röstat fram (själv röstade jag på det parti som hade en same som kandidat i senaste valet) och de är de som får representera er. Om ni ej håller med dem så byt ut dem i demokratisk ordning.

Jag är Same i första hand. Världsmedborgare i andra hand. Svensk först i tredje hand. Så känner jag bara.

Jag har gjort uppdelningen mellan Samer och "ni" grundat på mina erfarenheter utav båda folken. De Samer jag känner (vilket är en heterogen blandning Samer), delar mitt synsätt. De flesta svenskar jag träffat gör det inte. Några gör det men de flesta inte.

Nu började denna debatt handla om annat än vargar. Så... Vill ni debattera sådant så finns de andra ställen.

Upprördhet ska vi inte ens börja tala om. Jag kan inte välja, jag är same, jag kan aldrig välja sida beroende på hur den ekologiska-romantiserande debatten fortskrider. Ofta känner jag mig som en måltavla för vargdebatt, markrättigheter, älgjakt m.m. Något som bara är en liten del i våran kultur. Jag backar heller aldrig, därför kunde jag ej låta bli att svara på dessa inlägg här (trots att jag letade efter forskajaker).

Dock respekterar jag erat engagemang, de "farliga" är den tysta gråa massan som i tysthet bara vill få upp sitt lands BNP och skiter i allt annat.
[Ändrat av c5j 2003-05-05 kl 23:52]
 
chralm; sa:
Raskesven; sa:
Lustigt med vildsvinen. I Sverige sprider sig vildsvinen i allt högre grad norrut i riktning mot vargreviren i Mellansverige. Kan bli ett tillskott för vargen det, och balansera vildsvinens ökning även här. Ett vildsvin bör väl dock vara en ganska tuff nöt även för vargen.

Mvh Raskesven

Kanske det, men annars så har de ju ungefär hur många rådjur att äta som helst. Fram till dess att alla rådjur i norra Sverige är uppätna är det ju en bit, sen kan de säkert fortsätta i södra Sverige. Dvs de har några varggenerationer på sig att lära sig hur man döda ett vildsvin.

mvh Christian.

PS. Såvitt jag vet är rådjur i norra sverige en ganska ny företelse och de fanns inte där på den tiden som vi hade flera rovdjur.
Glöm inte älgen, svenska vargens basföda. Den är inte heller så lätt att tampas med.

Du har säkert rätt i att rådjurens spridning norrut har ett samband med nedgången i antalet rovdjur. En anledning till är de relativt milda vintrarna under senaste åren som underlättat matåtkomsten för rådjuren. De har blivit för många i syd- och mellansverige och spritt sig norrut. Bra det att Sverige har en sådan stor älg och rådjursstam. Det är vad som möjliggjort vargens ökning. Rådjuren tar dock aldrig slut på grund av vargen. När rådjuren minskar i antal blir det färre vargar i det området och vi får balans, som det ska vara. Än så länge har vi inga stationära vargar uppe i norr (norr om ungefär linjen Hudiksvall-Sälen), men det kommer med hjälp av bl.a. rådjuren, om det femte stora rovdjuret, dvs människan, kan hålla sig i skinnet. Det är ju sorgligt att det bland människan, som sitter i den unika positionen att bestämma vilka varelser som ska få finnas, inte har samma grad av empati som intelligens.

Här kan du kolla lite mer om vargrevir och annat om intresse finns:
http://www.viltskadecenter.com/

Mvh Raskesven
 
Re: Re: Re: Re: Räta ut lite missförstånd..

Raskesven; sa:
Det finns svenska samer och samer som inte är svenskar som har mer likartat synsätt än "svenskar-svenskar" och "samer-samer".
Mvh Raskesven
Beklagar, det blev lite fel där i "upprördheten". Men det var Nisses fel.
Texten ska lyda:
"Det finns svenska samer och svenskar som inte är samer som har mer likartat synsätt än "svenskar-svenskar" och "samer-samer"." Fast tryckfelsnisses mening stämmer den också.
Mvh Raskesven
 
Re: Generalisering

c5j; sa:
Självklart är det en generalisering när jag säger "ni". Men vi kan inte hålla på att dela upp er i miljoner olika delar. Ni har era representanter som ni röstat fram (själv röstade jag på det parti som hade en same som kandidat i senaste valet) och de är de som får representera er. Om ni ej håller med dem så byt ut dem i demokratisk ordning.

Jag är Same i första hand. Världsmedborgare i andra hand. Svensk först i tredje hand. Så känner jag bara.

Jag har gjort uppdelningen mellan Samer och "ni" grundat på mina erfarenheter utav båda folken. De Samer jag känner (vilket är en heterogen blandning Samer), delar mitt synsätt. De flesta svenskar jag träffat gör det inte. Några gör det men de flesta inte.

Nu började denna debatt handla om annat än vargar. Så... Vill ni debattera sådant så finns de andra ställen.

Upprördhet ska vi inte ens börja tala om. Jag kan inte välja, jag är same, jag kan aldrig välja sida beroende på hur den ekologiska-romantiserande debatten fortskrider. Ofta känner jag mig som en måltavla för vargdebatt, markrättigheter, älgjakt m.m. Något som bara är en liten del i våran kultur. Jag backar heller aldrig, därför kunde jag ej låta bli att svara på dessa inlägg här (trots att jag letade efter forskajaker).

Dock respekterar jag erat engagemang, de "farliga" är den tysta gråa massan som i tysthet bara vill få upp sitt lands BNP och skiter i allt annat.
[Ändrat av c5j 2003-05-05 kl 23:52]
Det räcker att dela upp "oss" i två delar. De som "skiter i allt utom att få upp BNP", och de som inte gör det.

När många av "oss" röstar så röstar "vi" inte fram någon, utan röstar på det relativt sett minst dåliga. (Med ökat personval och möjlighet att stryka alla man vill på vallistorna blir det troligen roligare och personligt mer givande att rösta.)

Begrepp som "världsmedborgare" anser jag vara gallimatias att svänga sig med, eftersom alla som bor i den här världen är "världsmedborgare" per automatik.

Du var den som ledde in ämnet på annat.

Var i inläggen från mig har du den "ekologiska-romantiserande debatten"?

Du kan välja mellan att bli civilingenjör eller renskötare. Dörren för mig att bli renskötare står inte precis vidöppen.

Generalisering mot en viss folkkgrupp är definitionsmässigt rasism.

Jag vill inte bli förknippad med de svenskar vars åsikter jag inte delar, oavsett om de är svenskar som inte är samer eller samer som är svenskar, på något område.

Du är upprörd för att en stor grupp svenskar som inte var/är samer har betett sig minst sagt klandervärt under årens lopp. Jag blir upprörd när du låter det gå ut över individer som inte är skyldiga.

För att avsluta med lite varg. När jag får höra att två samer med största sannolikhet jagat ihjäl en varg med skoter och gevär blir jag upprörd, men jag fattar att alla samer inte beter sig så. Sak samma när jag får höra att svenskar som inte är samer tjuvjagat varg med gevär eller giftåtel. Det är den gruppen individer jag klandrar, inte alla individer.

Mvh Raskesven
 
Re: Re: Generalisering

Raskesven; sa:
c5j; sa:
Självklart är det en generalisering när jag säger "ni". Men vi kan inte hålla på att dela upp er i miljoner olika delar. Ni har era representanter som ni röstat fram (själv röstade jag på det parti som hade en same som kandidat i senaste valet) och de är de som får representera er. Om ni ej håller med dem så byt ut dem i demokratisk ordning.

Jag är Same i första hand. Världsmedborgare i andra hand. Svensk först i tredje hand. Så känner jag bara.

Jag har gjort uppdelningen mellan Samer och "ni" grundat på mina erfarenheter utav båda folken. De Samer jag känner (vilket är en heterogen blandning Samer), delar mitt synsätt. De flesta svenskar jag träffat gör det inte. Några gör det men de flesta inte.

Nu började denna debatt handla om annat än vargar. Så... Vill ni debattera sådant så finns de andra ställen.

Upprördhet ska vi inte ens börja tala om. Jag kan inte välja, jag är same, jag kan aldrig välja sida beroende på hur den ekologiska-romantiserande debatten fortskrider. Ofta känner jag mig som en måltavla för vargdebatt, markrättigheter, älgjakt m.m. Något som bara är en liten del i våran kultur. Jag backar heller aldrig, därför kunde jag ej låta bli att svara på dessa inlägg här (trots att jag letade efter forskajaker).

Dock respekterar jag erat engagemang, de "farliga" är den tysta gråa massan som i tysthet bara vill få upp sitt lands BNP och skiter i allt annat.
[Ändrat av c5j 2003-05-05 kl 23:52]
Det räcker att dela upp "oss" i två delar. De som "skiter i allt utom att få upp BNP", och de som inte gör det.

När många av "oss" röstar så röstar "vi" inte fram någon, utan röstar på det relativt sett minst dåliga. (Med ökat personval och möjlighet att stryka alla man vill på vallistorna blir det troligen roligare och personligt mer givande att rösta.)

Begrepp som "världsmedborgare" anser jag vara gallimatias att svänga sig med, eftersom alla som bor i den här världen är "världsmedborgare" per automatik.

Du var den som ledde in ämnet på annat.

Var i inläggen från mig har du den "ekologiska-romantiserande debatten"?

Du kan välja mellan att bli civilingenjör eller renskötare. Dörren för mig att bli renskötare står inte precis vidöppen.

Generalisering mot en viss folkkgrupp är definitionsmässigt rasism.

Jag vill inte bli förknippad med de svenskar vars åsikter jag inte delar, oavsett om de är svenskar som inte är samer eller samer som är svenskar, på något område.

Du är upprörd för att en stor grupp svenskar som inte var/är samer har betett sig minst sagt klandervärt under årens lopp. Jag blir upprörd när du låter det gå ut över individer som inte är skyldiga.

För att avsluta med lite varg. När jag får höra att två samer med största sannolikhet jagat ihjäl en varg med skoter och gevär blir jag upprörd, men jag fattar att alla samer inte beter sig så. Sak samma när jag får höra att svenskar som inte är samer tjuvjagat varg med gevär eller giftåtel. Det är den gruppen individer jag klandrar, inte alla individer.

Mvh Raskesven

Man kan nog dela upp er i flera delar än du tror. Ett annat exempel är den kultur-romantiserande-delen. Denna del tycker det är "sött" med "exotiska" Samer och förvägrar oss chansen att utvecklas. Även delen som vill få upp BNP och tycker att man har "råd att ha lite fräcka rovdjur". Som om att allt gick att köpa. Jaja nog om detta.

Generaliseringar ska självfallet undvikas, men är en verklighet vi lever i.

Världsmedborgare är det inget jag bara häver ur mig, utan syftar på att jag sympatiserar mer med fjärlde världens medborgare än med de flesta svenskar. Sen kan jag hålla med om att det är ord som är i ropet just nu. Men begreppet är ingen dum idé.

Jag blir upprörd när människor och regeringar försöker fly från ansvaret utan att ta ansvar. Alla som bor i ett så priviligerat samhälle som sverige har tamejf-n skyldighet att göra något åt orättvisor osv. Inte bara för oss men även ex. tredje världen.

Självklart är jag priviligerad som har lättare att välja (mellan civ-ing och renar), men de hindrar inte att andra släpper blicken från dataskärmen och exempelvis slår en pling till SEB och frågar var de placerar dina pengar (kanske bomber och regnskogsskövling). Om alla gjorde något sånt istället för att göra vargen till symbol (lätt gjort eftersom den är så konkret) för de dåliga samvetet många verka lida av.

De eko-romantiserande-vibbarna får jag kanske inte specifikt från dig, utan var riktat till flera andra på dessa forum. Men även den svart-vita synen som säger att varg-ska-finnas-no-matter-what.

Jag har heller inget emot att diskutera detta, men var rädd att vi skulle bli utkastade utav admin för att vi ej håller oss till ämnet.
 
Re: Re: Re: Generalisering

c5j; sa:
Generaliseringar ska självfallet undvikas, men är en verklighet vi lever i.

Och därför är det OK? Någon annan generaliserar så då kan jag också göra det?

c5j; sa:
Världsmedborgare är det inget jag bara häver ur mig, utan syftar på att jag sympatiserar mer med fjärlde världens medborgare än med de flesta svenskar. Sen kan jag hålla med om att det är ord som är i ropet just nu. Men begreppet är ingen dum idé.

Men vad innebär sympatisera? Vad leder det rent konkret till för dig? På vilket sätt skiljer sig din sympati för fjärde världens medborgare från "kultur-romantiserande-delen"-s sympati för dig?

Det är lätt att komma med klatschiga slagord, men går du längre än så?

mvh Christian
 
Re: Re: Re: Re: Generalisering

chralm; sa:
c5j; sa:
Generaliseringar ska självfallet undvikas, men är en verklighet vi lever i.

Och därför är det OK? Någon annan generaliserar så då kan jag också göra det?

c5j; sa:
Världsmedborgare är det inget jag bara häver ur mig, utan syftar på att jag sympatiserar mer med fjärlde världens medborgare än med de flesta svenskar. Sen kan jag hålla med om att det är ord som är i ropet just nu. Men begreppet är ingen dum idé.

Men vad innebär sympatisera? Vad leder det rent konkret till för dig? På vilket sätt skiljer sig din sympati för fjärde världens medborgare från "kultur-romantiserande-delen"-s sympati för dig?

Det är lätt att komma med klatschiga slagord, men går du längre än så?

mvh Christian

Medger att diskussionen om generalisering blev fel. Men välkommen till min värld.

Du får helt enkelt lita på att jag konkret sympatiserar med 4:de världen. Men om du skall ha exempel. Så är jag med i flera föreningar som har kontakt och samarbete med andra urbefolkningar. Jag har även personlig kontakt. När jag reser i världen så söker jag upp urbefolkningen i landet jag reser i. Men själklart är man inte perfekt, man kan alltid göra mer. Jag skulle kunna göra ännu mer om jag inte fick kuta runt och släcka bränder runt min egen knut hela tiden. Tyvärr har jag ej råd som student att stödja dem ekonomiskt i den utsträckning jag skulle vilja.

Till sist är diskussionen avslutad för mig i detta forum, eftersom jag ser var detta leder till. Som så många andra ställen blir jag, som same, här ifrågasatt hela tiden. Återigen, det är inte jag som borde berättiga min existens utan det är staten sverige som borde göra det i norrland. sen få ni själva avgöra om ni tillhör den eller inte.

Tack för erat engagemang och jag hoppas att ser till att ha torrt på fötterna innan ni ger er in i debatten.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Generalisering

c5j; sa:
Återigen, det är inte jag som borde berättiga min existens utan det är staten sverige som borde göra det i norrland. sen få ni själva avgöra om ni tillhör den eller inte.

Såg att du lämnat debatten, men vill då som avslutning för mig säga att ovanstående citat belyser en del av problemet.

Staten Sverige finns, Norrland är en del av det (så långt rena fakta).

Om vi skall skrota Sverige så finns det säkert många olika förslag till delning. Det är inte bara Norrland som känner sig förfördelat. Gotlänningar, Blekingebor, Värmlänningar brukar kunna säga samma sak, och även vi Stockholmare. Men jag tror inte att lösningen är att dela upp Sverige i 20 småstater.

Att endast se sin del av problemet tycker jag är lite enögt. Det finns så många fler sidor av detta (vi har ju till och med motsättningar mellan olika förorter till Stockholm, skall vi kanske dela in även Stockholm i 10 olika länder för detta?). Lösningen borde ju vara att acceptera att Sverige finns och har ett visst geografiskt utseende, och sen arbeta utifrån de betingelser som gäller nu, och inte utifrån eventuella oförätter som skedde för över hundra år sedan.

Min farmor föddes som statare strax utanför Stockholm, men jag hyser inte aggg mot storbönderna i Sörmland för det.

mvh Christian
 
Raskesven; sa:
Intressant att jämföra Spanien och Sverige, även om man inte kan göra det rakt av utan måste ta hänsyn till typ av djurhållning, hur utspridd/koncentrerad befolkning och djur är över landet etc. Men 2000 vargar i Spanien sätter ju lite perspektiv på vargdebatten i Sverige.
Mvh Raskesven

Som jag pàpekade tidigare tror jag att man debatterar saker och ting mindre i Spanien än i Sverige, och kanske framför allt att det hár ár mindre làngdragna debatter och snabbare till beslut och àtgárder. Det som ofta slâr mig nár jag kommer till Sverige (ca 1 gàng om àret) är: "hâlls det fortfarande pà att ältas om XX".

Tror förklaringen ligger i att man i Sverige in i det lángsta försöker undvika att ta beslut i frâgor dár nàgon av de inblandade parterna kan bli mer eller mindre förfördelad, och dármed sur. Detta har vál dels med svensk önskan om stándig koncensus och dels med allmänt fega politiker att göra.

En annan del av förklaringen tror jag ligger i att spansk politik och vardag ár váldigt lokal och decentraliserad. Exempelvis diskuteras nog enbart vargar just dár det finns vargar, medan i resten av landet detta överhuvudtaget inte berórs eller talas om (om man nu inte ràkar vara váldigt varg-intresserad).

Mvh / Mats
 
malindo; sa:
Tror förklaringen ligger i att man i Sverige in i det lángsta försöker undvika att ta beslut i frâgor dár nàgon av de inblandade parterna kan bli mer eller mindre förfördelad, och dármed sur. Detta har vál dels med svensk önskan om stándig koncensus och dels med allmänt fega politiker att göra.

Bara en reflektion. Som ett resultat av detta har vi inte bombdåd från separatiströrelser. Jag föredrar då en långdragen debatt.

mvh Christian
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg