c5j; sa:
Självklart är det en generalisering när jag säger "ni". Men vi kan inte hålla på att dela upp er i miljoner olika delar. Ni har era representanter som ni röstat fram (själv röstade jag på det parti som hade en same som kandidat i senaste valet) och de är de som får representera er. Om ni ej håller med dem så byt ut dem i demokratisk ordning.
Jag är Same i första hand. Världsmedborgare i andra hand. Svensk först i tredje hand. Så känner jag bara.
Jag har gjort uppdelningen mellan Samer och "ni" grundat på mina erfarenheter utav båda folken. De Samer jag känner (vilket är en heterogen blandning Samer), delar mitt synsätt. De flesta svenskar jag träffat gör det inte. Några gör det men de flesta inte.
Nu började denna debatt handla om annat än vargar. Så... Vill ni debattera sådant så finns de andra ställen.
Upprördhet ska vi inte ens börja tala om. Jag kan inte välja, jag är same, jag kan aldrig välja sida beroende på hur den ekologiska-romantiserande debatten fortskrider. Ofta känner jag mig som en måltavla för vargdebatt, markrättigheter, älgjakt m.m. Något som bara är en liten del i våran kultur. Jag backar heller aldrig, därför kunde jag ej låta bli att svara på dessa inlägg här (trots att jag letade efter forskajaker).
Dock respekterar jag erat engagemang, de "farliga" är den tysta gråa massan som i tysthet bara vill få upp sitt lands BNP och skiter i allt annat.
[Ändrat av c5j 2003-05-05 kl 23:52]
Det räcker att dela upp "oss" i två delar. De som "skiter i allt utom att få upp BNP", och de som inte gör det.
När många av "oss" röstar så röstar "vi" inte fram någon, utan röstar på det relativt sett minst dåliga. (Med ökat personval och möjlighet att stryka alla man vill på vallistorna blir det troligen roligare och personligt mer givande att rösta.)
Begrepp som "världsmedborgare" anser jag vara gallimatias att svänga sig med, eftersom alla som bor i den här världen är "världsmedborgare" per automatik.
Du var den som ledde in ämnet på annat.
Var i inläggen från mig har du den "ekologiska-romantiserande debatten"?
Du kan välja mellan att bli civilingenjör eller renskötare. Dörren för mig att bli renskötare står inte precis vidöppen.
Generalisering mot en viss folkkgrupp är definitionsmässigt rasism.
Jag vill inte bli förknippad med de svenskar vars åsikter jag inte delar, oavsett om de är svenskar som inte är samer eller samer som är svenskar, på något område.
Du är upprörd för att en stor grupp svenskar som inte var/är samer har betett sig minst sagt klandervärt under årens lopp. Jag blir upprörd när du låter det gå ut över individer som inte är skyldiga.
För att avsluta med lite varg. När jag får höra att två samer med största sannolikhet jagat ihjäl en varg med skoter och gevär blir jag upprörd, men jag fattar att alla samer inte beter sig så. Sak samma när jag får höra att svenskar som inte är samer tjuvjagat varg med gevär eller giftåtel. Det är den gruppen individer jag klandrar, inte alla individer.
Mvh Raskesven