Ett antal svar...
Att: Patrik >> Angående varg i renbetes områden så tror jag att staten redan har bestämt att det inte ska få finns någon etablerad stam där. Vad som sen anses vara renbetes områden har de bättre vetande säkert redan slagit fast.
Förövrigt så kan jag ju bara instämma i att "utbildning" om hur vargjakt ska gå till bör prioriteras.
Att: Åsa >> Guillou's citat om det var riktat mot något av mina inlägg känns det lite snett, jag kanske har utryckt mig otydligt men här räds folk mer björnen än vargen.
Om jag hade en pojk på sju år som för att komma till skolan måste följa en väg som jag vet att björnar håller till vid (äter honung ur bikupor, äter ur soptunnorna.). Skulle då inte jag låta honom gå förbi där varje dag. Om man sen ringer till Länsstyrelsen och klagar på dessa individer som uppvisar ett klart onaturligt beetende. Kanske till och med yrkar på skyddsjakt, men blir totallt överkörda av både länsstyrelse och naturvårdsverket. Vart vänder man sig då om man vill att problemet skall uppmärksammas? Rätt gissat! Medierna.
Jag vet inte om det är bort glömt men mr Guillou him self har ju gjort ett antal jaktfilmer. Och där kan man nog knappast prata om nått annat än trofe jakt.
Att: Fredrik >> Ja visst boskaps skötsel ligger dem närmare hjärtat än oss, men det känns som att små skaliga jordbruk går i fattigdomens bakspår eller? (Därmed inte sagt att storskaliga jordbruken är bättre, mer inkomstbringande förmodligen med knappast humanare).
Förövrigt: Okontrollerbar, ja det beror ju på hur man ser det... visst stammen kommer ju att reglera sig själv när det inte finns tillräckligt med föda kvar åt alla. Om man tar en föryngring på hundra djur per år. Då menar jag att det blir otroligt svårt att hålla efter det. Klarar man inte det ja då har man ju inte kontroll...
Huvud problemet för mig är koncentreringen av vargarna, om vi säger två hundra djur som är den första nivån NV satt upp skulle vara utspridda över hela Sverige. Skulle jag ha färre vargar i närområdet än i dags läget detsamma gäller björnar. Men nu är det ju inte riktigt så enkelt.
För att citera BAX ifrån ett tidigare inlägg i samma tråd:
"Svensken är i största drag funtad såhär: "Visst ska vi ha vargar, kärnavfallsförvaringsanläggningar, flyktingförläggningar, Bandidosklubbkåkar i sverige. Men INTE på MIN gata.""
Och jag kan ju bara instämma...
Slutligen: Man behöver inte ogilla jägare och skoteråkare bara för att man sätter på sig sina fina funktionskläder och åker upp till fjälls några gånger per år... *ler*
[Ändrat av Gujo 2003-01-24 kl 00:34]