Re: Re: Vad är genomförbart?
Gujo; sa:Om vi tänker oss att vi inte hade lika många vargar i Sverige som vi har nu. Så skulle de varg intresserade skulle kunna åka till öststaterna och kolla på vargar. Detta skulle staten kunna bjuda på bara genom de pengar de spar när de slipper spåra vargar, betala elstängsel & slippa en massa polis arbete. Polisen i sin tur skulle kunna lägga resursrena på andra betydligt viktigare saker.
FJS90/91; sa:Men så kan man ju inte resonera, det skulle se nått ut om nykterhetsorganisationerna i Sverige ville ha skattelättnad för att inte betala för att Polisresurser läggs på rattfylleri, kan inte spritintresserade åka till Danmark och supa å köra fulla, spriten e ju billigare där... Tänk vad mycket vettigt Polisen kunde göra om de inte var tvungen att hålla på med allt annat.. Det snacket håller inte!
Vad berättigar alla fiskare att i vissa fall plocka upp hinkvis med fisk för nöjets skull, utan i somliga fall ens ha orken att bryta nacken av dem.
Om man har en tjärn med ett naturligt bestånd av öring och väljer att anordna gäddfiske för att öringarna ska ha chansen att överleva kallas det fiskevård.
Om sen jägarna skulle vilja minska vargstammen för att älgstammen ska överleva kallas de typ. blodstörstande skjutgalningar. Det går iof inte att jämföra på detta viset, men klart värt att betänka.
Sen kommer ju frågan hur man ju till frågan hur man ska jaga vargen. Jag har ju själv svårt att tro att Naturvårdverket kommer nöja sig med 200 vargar, tror snarare att man går upp på 500st. Med en föryngring på som tidigare nämnts 20% så blir det 100 vargar som ska skjutas.
Hur kommer man att klara av det? Norskarna fick ju problem som bekant trots att man till och med använde helikopter.
För många jägare är det bara älgjakt som bedrivs. Om man inte har några älgar kvar att jaga hur många kommer då att ställa upp på vargjakt?
En annan aspekt som de blodtörstiga jägarna åtar sig är viltolyckor. När du/ni/jag kommer i bilen från fjällen och kör på en älg/rådjur. Du/ni/jag ringer till polisen som ringer till ett eftersöks ekipage som beger sig ut för att leta reda på djuret.
Ligger inte djuret direkt inne i skogen så kan det ta timtals att leta upp djuret. Engagerar ett halvjaktlag med en spotstyver i ersättning till hundföraren.
Jag säger absolut inte att man inte ska snabbt ut och avliva ett skadat djur, utan jag försöker bara visa på att jägarna gör ett förbannat bra jobb emellan åt också fast vissa har svårt att tro det.
//G Jones inbiten fiskare och stolt jägare!