Vad är genomförbart?
Jaha...
Jag vet inte hur mycket du följer med i politiken men imorse debatterades det i riksdagen under partiledar debaten om nedläggning av Barsebäck 2. Så ett nytt vattenkraftverk ligger nog närmare i tiden...
Disskutionen om elkraft och 08 vs norrland känns lite vilse på ett forum om djur... Men det blir väl lätt så när känslorna börjar svalla.
Om vi tänker oss att vi inte hade lika många vargar i Sverige som vi har nu. Så skulle de varg intresserade skulle kunna åka till öststaterna och kolla på vargar. Detta skulle staten kunna bjuda på bara genom de pengar de spar när de slipper spåra vargar, betala elstängsel & slippa en massa polis arbete. Polisen i sin tur skulle kunna lägga resursrena på andra betydligt viktigare saker.
Sett från en något mera sund vinkel så har jag inga problem med 200 vargar i Sverige. Om det skulle vara så att dessa vargar var utspridda över hela Sverige (bortsett från renbetes områdena).
Var i somras på varg informations möte med några kända vargpejalre här i dalarna. Vid våran sommar stuga som ligger två mil norr ut (där även mina jaktmarker ligger) man skulle ta en radie på fem mil, så skulle man komma in på tre revir. Ockelbo, Furudal och Leksand reviret.
Dessa tre revir innehöll då vad de trodde 30 djur. Med en föryngring 20% som vissa forskare tror på betyder det. 36, 42, 50 djur (utan att räkna med naturliga dödsorsaker och onaturliga) på tre år.
Och efter vad som hänt uppe i Ockelbo och Åmot där älgjakten i stort sett var inställd i år då det inte fanns tillräckligt med älg kvar. Så är ju mina älgjakts möjligheter här bort suddade inom fem år.
Hur stort berättigande jag sen har att nedlägga älgar kan ju disskuteras.
Det finns mängder med människor som har (älg)jakten som sitt stora fritidsintresse, ska man då ta ifrån dem det bara för att någon någonstans vill ha en vargstam i Sverige?
Borde inte besluten tas med och av de som berörs?
Men det är ju klart alla de som kommer upp till Dalarna två veckor på sommaren ska ha chans att se både varg och björn eller?
Förövrigt så hade vi en björn förra sommaren som behagade stryka förbi alldeles runt knuten, vi har huset vid ett elljusspår och bamse han klubbade ju så klart mitt i spåret. Vilket resulterade i att många inte vågade sig ut.
Visst björnen räds människan säger en del... Men om man skulle komma mellan en hona med ungar då ligger man inte speciellt bra till. Har själv upplevt björn på under 20 meter och man är inte speciellt tuff då.
När sen björnar går och äter ur soptunnor kväll efter kväll är det inte läge för skyddsjakt alternativt bortforslande då? Naturvårdsverket sett från min horizont är ju ett stort skämt.
Morfar vart utsatt för en liknande händelse som BAX då han var ute på framsidan av sitt hus medans förbi passerade såg en björn på baksidan.
Det jag tror att många inte har förståt är att folk är rädda för björnen, framför allt lite äldre. Kanske inte lika rädda för vargen. Men den har ju något fler aviga sidor än björnen.
Men det är väl som med allt annat att någon ska dö först innan det blir några åtgärder.
I ohälsans tider måste en av de bästa rekreations möjligheterna finns i just skog och mark.
Citat: Svensk Jakt nr 8 2002
"Ändå, för de flesta är det lättare att acceptera de stora rovdjuren om de inte finns där man själv bor och jagar, det har visat sig i attitydundersökningar som genomförts under årens lopp. Om någon annan, helst någon okänd, får bära bördan och uppleva glädjen känns det bäst."
Tycka vad man vill om jägarförbundet men klart betänkvärt:
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/artiklaromvarg/8tankomrovdjuren.asp
// Beredd att ta skickligt med skit! G