Varg

Ja det kostar redan nu att tillämpa skyddsjakt, mycket tid går bort, krävs ibland att man tar ledigt från jobbet. -alternativt använda helikopter.

Kan du inte ta ett par dagar från älgjakten? Du hade ju en stor del av året ledigt för att jaga älg... ;-)
Annars är ju en idé att skapa en fond för ändamålet där medlen kommer från straffskatt på befolkningen i de områden där vargar tjuvjagas. Tex skulle man kunna lägga en halvmiljon i straffskatt på kommunen för varje varg som tjuvjagas inom kommungränsen. Det kanske skulle motivera fler att sluta hålla de kriminella element som tjuvjagar varg om ryggen.

Kan du inte ta ett par dagar från älgjakten? Du hade ju en stor del av året ledigt för att jaga älg... ;-)
Annars är ju en idé att skapa en fond för ändamålet där medlen kommer från straffskatt på befolkningen i de områden där vargar tjuvjagas. Tex skulle man kunna lägga en halvmiljon i straffskatt på kommunen för varje varg som tjuvjagas inom kommungränsen. Det kanske skulle motivera fler att sluta hålla de kriminella element som tjuvjagar varg om ryggen.

Jag har bara en semestervecka för älgjakten, sen är det helger.
Eftersom det var väldigt få procentuellt sett av jägare i jaktlagen som ställde upp på vargjakten,
(vid oss var det ca 5%) så blir det nog lika lite på skyddsjakten.
Alla har dåligt med tid. Och det här är tidskrävande...

Enklast är om det införs en generell skottpeng rakt av, då kan man passa på under ordinarie jakt.
Som extra bonus så upphör tjuvjakten i ett nafs, och då kan vi kalla hem poliserna från skogen
och dom kan ägna sig åt nåt viktigare.
Skottpengarna kommer då från kassan som var öronmärkt för att jaga tjuvjägare.

Så du menar att tjuvjägarna i ett nafs skulle bli ärliga när de helt plötsligt ges tillfälle att tjäna pengar på sin tjuvjakt... Ett högst orimligt antagande när man läser vissa åsikter om vargen. De kommer snarare skjuta mer om de tjänar på det.

skyddsjakt ska inte ske med "vanliga" jägare utan av för ändamålet utbildade jägare och i samråd med veterinär eller annan sakkunnig person.. det handlar om ett selektivt urval och inte en generell avskjutning. då är det kanske lika bra att naturvårdsverket anställer och utbildar skyddsjägare för ändamålet.. jag får en känsla av att de jägare som ställer sig först i kön för "skottpengar" inte är de mest lämpade att göra ett bra urval.. se hur vargjakten sköts hittills, en urskiljningslös avskjutning..

Jag har bara en semestervecka för älgjakten, sen är det helger.
Eftersom det var väldigt få procentuellt sett av jägare i jaktlagen som ställde upp på vargjakten,
(vid oss var det ca 5%) så blir det nog lika lite på skyddsjakten.
Alla har dåligt med tid. Och det här är tidskrävande...

Oj, här svänger det snabbt i argumentationen efter behov... Alldeles nyss var det ju en kvarts miljon människor som vigde i stort sett halva året åt jakt. Men när man pratar om skyddsjakt på varg finns det inte ens fem gubbar som har tid att ställa upp några dagar...

Och så tidsödande kan det väl inte vara att skjuta av vargarna? Det är ju bara att ställa ut en barnvagn eller låta ett par skolbarn stå vid busshållplatsen en stund så kommer ju vargarna strax springande med snålvattnet rinnande... :)

hjälp mig lite, vem och var har det påståtts att 250' jägare jagar på heltid under hela jaktsäsongen?

250' människor i sverige är registrerade som jägare, det betyder att många människor har jakt som ett betydande intresse under jaktperioden och inte bara under någon enstaka vecka då det är älgjakt.. jakten med vapen bedrivs på kvällar och helger under en begränsad period under året, det är den lilla tiden..
den största delen av jakten sker utan vapen i form av att träna hunden/hundarna, finnas på jaktmarkerna för att göra ett riktigt urval och en korrekt bedömning av det jaktbara viltet, sköta skjutplatser, viltåkrar, vinterutfodring och mycket mera som ingår i viltvård.. den tiden jägaren är i skogen med vapen är bara en bråkdel av tiden jägarna lägger på jakt/viltvård.. som exempel så tar ett bra urval till pürshjakten upp till 2 år att förbereda beroende på jaktmarkens storlek..

hjälp mig lite, vem och var har det påståtts att 250' jägare jagar på heltid under hela jaktsäsongen?

Svaret på dina frågor är aktiv-jägare, och i den här tråden!

Ja det tycker jag...vi är några få (ca 200 000) som jagar älg mellan september till 31 Januari.

Ja du kan ju lägga till 250 tusen fruar (eller män) och 500 tusen barn.
(nu är vi uppe i en miljon!)

Nej det är ju faktiskt vad som står. Sen inser väl de flesta orimligheten i det påståendet och antar att aktiv-jägare menade något annat än vad han skrev. Att uttrycka sig tydligt i skrift är inte alltid så enkelt :)

skyddsjakt ska inte ske med "vanliga" jägare utan av för ändamålet utbildade jägare och i samråd med veterinär eller annan sakkunnig person.. det handlar om ett selektivt urval och inte en generell avskjutning. då är det kanske lika bra att naturvårdsverket anställer och utbildar skyddsjägare för ändamålet.. jag får en känsla av att de jägare som ställer sig först i kön för "skottpengar" inte är de mest lämpade att göra ett bra urval.. se hur vargjakten sköts hittills, en urskiljningslös avskjutning..

Vi pratar om samma sak egentligen. "Naturvårdsverket anställer" -är i princip samma sak som "polisen anställer". Jag är alltså ute och utför ett eftersök på skadat vilt som kan innebära
att jag skjuter skarpt i ett villaområde (har hänt vid flertal tillfällen)
och sen skickar jag fakturan till polisen. Polisen kräver ingen speciell utbildning mer än rekommendationer från andra jägare.
Om naturvårdsverket vill tillföra en "utbildning" så är väl det ok. Huvusaken dom tar emot fakturor .
Jägarna kommer att plockas ur samma gäng som var med tidigare och kan få beteckningen "statliga" -sak samma..
Bl a för att dom har den bästa erfarenheten och det är bara dom som finns att tillgå.

Skottpengar är en förenkling av systemet, som förmodligen kommer senare.
Det blir billigare i längden när det handlar om många fler djur.

Nej det är ju faktiskt vad som står. Sen inser väl de flesta orimligheten i det påståendet och antar att aktiv-jägare menade något annat än vad han skrev. Att uttrycka sig tydligt i skrift är inte alltid så enkelt :)

du menar alltså att "aktiv jägare" påstår att han tillsammans med några hundratusen andra jagar dygnet om, utan uppehåll från september till 31 Januari.. för det är väl i så fall exakt vad det står?

man kan inte klandra "aktiv jägare" om någon gör den tolkningen, lever man så ordagrant så har man troligtvis massor med problem att klara sig i samhället, dom flesta människor klarar av att nyansera och tolka både tal och text..

Skottpengar är en förenkling av systemet, som förmodligen kommer senare.
Det blir billigare i längden när det handlar om många fler djur.

jag vet att vi pratar om samma sak, men förenklingar är sällan svaret på problem.. jag vill att skyddsjakten sker på individnivå, en mycket selektiv avskjutning, jägaren ska inte ensam ta beslutet utan tillsammans med sakkunnig(veterinär, biolog eller motsvarande).. ska vi ha vargar så ska det vara en frisk och väl kontrollerad stam av mycket, mycket skygga djur.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg