Och angående att "förbättra genuppsättningen" så var det ingen - läs ingen - som överhuvud taget begriper något om populationsgenetik som tog det på allvar. Folk tog sig för pannan. Uppriktigt sagt så trodde jag att alla i jägarkåren kände till att det bara var ett blindspår att lura den okunniga massan med men höll masken bara för att det var ljug som gynnade deras sak. Kan man det minsta om biologi och genetik så förstod man ju omedelbart att inga av de metoder som Carlgren presenterade skulle fungera. Och bland de vargar som sköts fanns ju mest djur utan genetiska defekter.
Skyddsvärda revir fredades, i ej skyddsvärda revir tilläts jakt. Låter enkelt och lättbegripligt tycker
jag. Genuppsättningen totalt sett bör ha förbättras, eller hur tycker du?
-Ungefär som att gallra en skog.
Enligt Olov Lidberg så behövs ingen inplantering de närmaste åren, det finns variationer redan nu som inte har slagit igenom fullt ut. Enligt honom så finns ingen akut hotbild på stammen.
Men han är medveten om att inplantering är en eftergift till EU p g a licensjakten.
Utplanteringen av valpar är ju inte gjord än så det kan du ju knappast veta hur det kommer att gå.
Utsättningen är hälften av överenskommelsen, men eftersom jakten inställdes så lär det dröja längre tid till att förbättra genuppsättningarna.
Tyvärr sprack ju sammarbetet med jägarna på kuppen.
Man kan säga att vargkramarna visade sitt rätta jag i detta fall, dom skiter i genuppsättningarna,
utan det är bara mängden djur som gäller.
Dvs det primära målet är att ödelägga den svenska jakten....