Varg attack

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I alla fall farligare. Jägare har nog (även om det inte gjorts med avsikt) dödat fler människor än vad vargar gjort här i landet de senaste hundra åren.
I alla fall vargar som har skjutits lagligt.
Vi jägare beskylls för en omfattande tjuvjakt på varg utan att vargforskare, åklagare eller polis har presenterat några bevis.:(
Det har skett några olyckliga vådaskjutningar i landet. När folk inte kan se skillnaden på älg o människa då är det dags att personen lägger bössan på hyllan för gott. Även älgkalv och hund har vissa haft svårt för att se skillnaden på. Ser man inte skillnaden på en hund el. älgkalv ska man inte jaga.

Ser man inte skillnaden på en hund el. älgkalv ska man inte jaga.

Men de är gamnska många, vi har ju tex han som sköt kor i tron att det var vildsvin

08 kan ju se på varg i hägn.
Bor man på landet och ett nytt vargrevir tillkommer i din närhet förändras livssituationen mer än vad 08 kan föreställa sig.

Men de är gamnska många, vi har ju tex han som sköt kor i tron att det var vildsvin

Så fungerar tyvärr människor ibland, dom gör konstiga saker av och till.

Jag vet många som till exempel kört ner i diket fast dom egentligen tänkt att köra till jobbet, folk som frontalkrockar trots att meningen var att dom bara skulle köra om.

Kallas ofta för misstag/ missbedömning om det drabbar en själv, idioti / klandervärt beteende om det drabbar någon annan.

Senast ändrad:
Precis som att det skulle handla om att värna de stackars renarna som vargarna ska skjutas. De konkurrerar ju om era älgar också. Vilken tillfällighet alltså! 😲

Betydligt oftare än människor attackeras av varg i alla fall.

Ja, det kan jag hålla med dig om, men att ha barn ute och leka som i Ovanåker är inte klokt när vargarna är så närgångna bebyggelse.
Jag har googlat runt men hittar bara statistik från 2018.
Har du färskare info så skulle jag gärna vilja läsa den?

Precis som att det skulle handla om att värna de stackars renarna som vargarna ska skjutas. De konkurrerar ju om era älgar också. Vilken tillfällighet alltså! 😲

Det märks att du inte har så bra koll, det är inte i första hand på grund av konkurrens om Älgar som Jägare anser att Vargen är problematisk.

Sen om man ser det ur Renägares och andra kreaturägares perspektiv så måste man vara bra blind om man inte förstår problemet.

I alla fall vargar som har skjutits lagligt.
Vi jägare beskylls för en omfattande tjuvjakt på varg utan att vargforskare, åklagare eller polis har presenterat några bevis.:(
Det har skett några olyckliga vådaskjutningar i landet. När folk inte kan se skillnaden på älg o människa då är det dags att personen lägger bössan på hyllan för gott. Även älgkalv och hund har vissa haft svårt för att se skillnaden på. Ser man inte skillnaden på en hund el. älgkalv ska man inte jaga.
Vargar som skjutits lagligt har, mig veterligt, inte dödat en enda människa. Vare sig före eller efter det att de sköts. Vad det har med tjuvjakt att göra begriper jag inte. Dock synes det rimligt att misstänka att tjuvskjutna vargar skjutits av jägare som ju har såväl jaktvapen som de kunskaper som krävs.

Vargar som skjutits lagligt har, mig veterligt, inte dödat en enda människa. Vare sig före eller efter det att de sköts. Vad det har med tjuvjakt att göra begriper jag inte. Dock synes det rimligt att misstänka att tjuvskjutna vargar skjutits av jägare som ju har såväl jaktvapen som de kunskaper som krävs.

Var är dom tjuvskjutna vargarna då? Bevis!
Ja, jag vet att det har inkommit ett antal vargar som har blivit skjutna med hagel.
Jag försvarar inte tjuvjakten.
Riksdagen har beslutat att det ska finnas max 270 vargar i Sverige. Idag finns det enl. forskarna runt 365 var väl senaste siffrorna som dom presenterade och jag tror inte riktigt på dom siffrorna och det gör inte många andra jägare heller.

Senast ändrad:
Riksdagen har beslutat att det ska finnas max 270 vargar i Sverige. Idag finns det enl. forskarna runt 365 var väl senaste siffrorna som dom presenterade och jag tror inte riktigt på dom siffrorna och det gör inte många andra jägare heller.

Inventeringen visade väl på runt 365st, sen är det väl även ett mörkertal då Vargkramare uppenbarligen inte är intresserade av att inventera Vargar utan tydligen tycker att det är jägares och länstyrelses jobb att sköta.

Sen får man lägga till alla Valpkullar som föds på våren efter inventeringen, då blir det långt över dom 170 till 270 som Riksdag beslutat om.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg